Hva ser dere på som en sprekk?
For meg så er det ikke å sprekke hvis jeg tar et glass vin (eller tre...) Har sett at andre her anser dette for en sprekk. Liker ikke engang ordet "sprekk", men for deg, hva skal til for at du tenker at dette er en sprekk, og nå må jeg ta meg sammen igjen?
Vin er ingen sprekk for meg. Har to typer sprekk. En som gjør at jeg faller ut av ketose, men fortsatt er under 100 kh og en hvor jeg sprenger grensa med sjokkis og dritt. Det første skjer i ny og ne og innvirker ikke så negativt. Den siste engang i blandt og da blir det magevondt, kvalme, diare og vektoppgang :(
Jeg tenker ikke sprekk før jeg har dytta i meg masse karbo. En smågodtpose, en bolle etc. Jeg har drukket noen glass vin for mye og dytta i meg unødvendige ting, men definitivt ikke sprukket. ;)
Nå blir jeg litt glad for å lese svaret ditt:) Det er litt som jeg tenker selv, jeg må da leve samtidig som jeg har valgt å legge om kostholdet mitt. Har ennå ikke endt opp med hodet i bolleposen, men flere ganger med hodet nede i et vinglass:) Sånn som akkurat nå faktisk....
Feil tråd eller?:) men hvis du er inne på hva man kan gi samboere/ menn/ kjærester så er jeg helt enig med deg! Vi drar til København neste helg kun for å dra på konsert. Bursdagsgave til kjæresten rett og slett fordi han fortjener det:) og jeg tror jeg gleder meg like mye som han:)
Jeg kaller det for å skeie ut:D
Men da skal det mer enn litt vin til... Har etter ti (?) uker fortsatt ikke hatt lyst på verken sjokolade, potetgull eller annet fy:) Men litt vin er jeg ikke helt fremmed for:p
Sprekk er når jeg spiser mer karbohydrater enn vanlig to dager på rad eller tre ganger på ei uke. En gang er greit da kan jeg hente meg inn uten problem.
Hvis et glass vin eller tre hadde vært sprekk, så hadde ikke dette kostholdet vært noe for meg for å si det sånn. :) Jeg er villig til å gi opp det meste for en sunn livsstil, men vina mi vil jeg ha :D
Jeg kaller å drikke vin for å drikke vin, en sprekk er typ å kaste seg over en bøtte Ben & Jerrys grunnet dårlig impulskontroll (grunnet .... -fyll inn det som passer-). Derfor synes jeg også at begrepet "planlagt sprekk" er helt meningsløst, da det faller på sin egen urimelighet.
En utskeielse kan planlegges, ikke en sprekk. Det blir som å planlegge sin egen overraskelsefest. :D
Der et jeg veldig enig med deg. Ta f.eks neste helg. Da skal vi til København. Og greit nok jeg har tenkt til å være fonrnuftig nok på matfronten. Men jeg kommer ikke under noen omstendighet å lete etter lavkarboøl på The Specials konsert. Det er ingen sprekk, kun en utskeielse:) Som jeg ikke har tenkt til å ha en cm dårlig samvittighet for engang :D
En sprekk er for meg å ikke høre på den fornuftige stemmen inne i hodet som sier at den maten ikke er bra for meg, men i stedet gafle i meg fire boller og en halv boks med iskrem, for eksempel.
En utskeielse er noe annet, noe jeg gjør i festlig lag, eller av og til på kafe. Da vet jeg at det ikke er akkurat hva kroppen foretrekker, men så lenge jeg modererer meg og er villig til å ta konsekvensene går det greit.
Ja, de holder utrolig nok koken:) De spilte på øya i fjor, men da hadde vi klart å være klønete nok og ikke sjekke datoer. Vi presterte derfor å legge bryllupsfesten vår til den helgen. ( urutinert..... :) )Så det var stor lykke når jeg fant ut at vi kunne se de nå, og en fantastisk grunn til å dra til København. De spiller den nok, så jeg skal sjenke deg en tanke da.
Jeg var i barnedåp i august, da tok jeg et lite kakestykke etter nøye overveielse, en utskeielse. I konfirmasjon i september var planen å gjøre det samme, men endte med 4,5 kakestykke, etter litt jordbær fra sukkerlake, litt dessert og litt potet til middagen. Det er for meg en sprekk.
Vin med lav kh og litt mørk sjokolade er ingen sprekk for meg, men hvis jeg hadde spist mengder med skikkelig høykarbo (f.eks en pose chips eller en stor pose smågodt) ville jeg kanskje regnet det som en "sprekk". Men jeg mener også at det er forskjell på planlagt og ikke- planlagt. En planlagt "sprekk" kan vel ikke kalles sprekk? :s
Har levd lavkarbo i et drøyt halvår, og hadde min eneste skikkelige sprekk på fredag -det skal ALDRI skje om igjen.
Har i utgangspunktet et ganske liberalt forhold til om jeg ligger på 20 eller på 70 til dagen så lenge jeg balanserer blodsukkeret rett med insulinen. Så når jeg har kost meg med en kvart liten softis, anser jeg ikke det som utskeiing, men rett og slett litt velfortjent kos en ytterst sjelden gang.
Har alltid vært glad i wienerbrød og skolebrød, og har derfor passet bevisst på og ikke ha det hjemme. Gjengen min aksepterer det helt greitt - de kan kjøpe og spise, men ikke legge dem som en fristelse for meg. Forloveden til ene bror min synes sikkert jeg er stygg med familien, for hun sender svært ofte skikkelig høykarbosnadder i hauger til oss, selv om vi har sagt vi alle tenker karber og ikke spiser slik.
Fredag dukket det opp to fat med nydelig gjærbakst. De stod bare plutselig på kjøkkenbordet og regelrett forførte meg. Overbeviste meg selv om at hvis jeg satte 10 enheter hurtigvirkende insulin kunne jeg sikkert spise ett av de forlokkende skolebrødene.
Det gjorde jeg og alt så fint ut, men etter fire timer var insulinen ferdig, og da startet blodsukkeret mitt skikkelig å ta ut. Satt oppe til klokka var over fem, nye sprøyter med insulin og mat to ganger, og blodsukkeret var faktisk over 23 på det høyeste og ville absolutt ikke under 17 før jeg tok ny sprøyte klokka fire om morgenen.
Dagen derpå våkna jeg og følte meg fyllesyk:mad:
Jeg visste allerede da jeg satte tennene i den forlokkede skolebolla at jeg ville kjenne det i magen (blir oppblåst, får vondt og diare), men jeg fikk altså alle de gode gamle fyllesyke-symptomene.
Skal aldri mer skeie ut med fristende forlokkende gjærbakst som velmenende mennesker plasserer på MITT bord:mad:
En sprekk for meg er når sjokolademonsteret som bor inni meg prater høyere enn fornuften, og jeg pakker i meg med enn jeg skal.. Men henter meg da inn dagen etter :)
Vin er ikke sprekk, man må da få lo å kose seg fordi om man spiser lavkarbo? ;)
Vin er da ingen sprekk! Er bare å spørre på polet etter vin med minst mulig sukker. Er ikke så voldsomt fan av hvitvin men er mye rart å velge i, og de har kjempegod rødvin med 1g sukker per liter. Med tanke på den godt dokumenterte helsegevinsten ved å ta et glass vin eller to nå og da er det mye annet jeg heller får dårlig samvittighet for! ^^,
"Sprekk" er for meg også høykarbo-tull som sjokkis, potetgull, burger MED brød, pizza med melbunn o.l.
Jeg kaller det hverken sprekk eller utskeielse å gå bananas i lovlige ting, som baconsvor, bringebær med MASSE råkrem, spise blomkålbunnpizza til det tyter ut av ørene på meg osv. Jeg gir blanke F i kalorier, og jeg klarer aldri dytte i meg så mye at det går voldsomt utover karbene heller.
Vin og rene sprittyper eller heller ikke sprekk eller utskeielse, MEN... Her er det er stort MEN...
Hvis jeg har drukket såpass at morgendagen er litt uggen, da er det jeg har lettest for å krabbe til nærmeste burgersjappe eller den lokale pizzasjappa...
Det slår nesten aldri feil, he he.
Sitter der på en snurr kvelden i forveien og er såååå fornøyd med hvor deilig det er å kunne kose seg med alkohol og fremdeles føle meg "flink" ang. kosthold, så kommer dagen derpå med sin store dose selvmedlidenhet og alt jeg klarer å tenke på er kebab, burger, pommes frites, pizza..... sukk
Baconkrisp med holiday-dip, eller babb i boks (hva skal man nå med den kjipe tørre pitaen? De gangene jeg er så fyllesyk at jeg synker ned på kebabnivå spør jeg alltid om å bare få den i en boks, med alt på uten mais) er finfin fyllesykemat uten voldsomme kvaler. Og lettcolabrus for de som liker den slags.
Ja, fryktelig glad i agurk med holiday-dip jeg da, det er digg :D
Ellers så er vi så "heldige" at en av bestekompisene til samboeren eier en kebabsjappe, så sikkert oftere enn vi har godt av så tar vi oss en "lavkarbo-spesial", altså kebabmiddag uten fritten, pita og mais.
Han er blitt ganske dreven på den etterhvert, han kompisen... :o
Jeg "sprekker" ikke :D Jeg har et LCHF kosthold som gjør meg godt, og gjør meg glad.
I det kostholdet er det rom for f.eks vin (bare av og til, for alkohol er ikke kroppen min glad i). Eller litt mørk sjokolade (nesten hver dag, faktisk).
Noen ganger velger jeg å avvike fra kostholdet mitt av praktiske eller sosiale årsaker. Da skal det være verdt det, enten sosialt eller pga smaksopplevelsen. Da snakker jeg f.eks ETT måltid, en spesiell kveld, middag på et fancy sted. Evt mammas komler en gang i året eller så... Eller praktiske justeringer i kosten pga en helg i lavvo på fjellet (havregryn og tørrmelk lettere å bære enn biff med grønnsaker). Da legger jeg meg på en linje så nært optimalt som jeg kan komme i den situasjonen (Nannahs knekkebrød i fjellsekken i stedet for brød). Eller den sjeldne gangen jeg gir blaffen og lar mageknip være mageknip og spiser til jeg nesten sprekker (ref igjen mammas komler...)
Ellers har jeg det for bra på dette kostholdet til å dytte i meg en bøtte smågodt, selv om det er syndig digg et kort øyeblikk...
Jeg slanker meg ikke, da. Bare nyter å ha stabilt blodsukker og rolig mage.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.