< Tilbake til oversikten

frosne laksekoteletter

pysa sa for siden:

Et aldri så lite idiot spørsmål fra meg...

Har frosne laksekoteletter i fryseren... hvordan tilbereder jeg dem?
Må jeg tine dem dagen fra dagen før eller kan jeg feks hive dem rett i panna....
Som dere skjønner er jeg helt blank!

Aline sa for siden:

jeg tiner de iløpet av dagen og pakker de i folie med krydder og snacks og litt olje, og putter den i ovnen på 200 grader :)

Amica sa for siden:

Vi bruker å tine dem enten ved å legge dem i kjøleskapet (frossen) dagen før, eller legge dem i varmt vann samme dagen.

Når det gjelder tilberedning hadde Nille et godt tips om å ovnsbake dem, med krydder og sitron, og med en "dæsj" Creme Fraiche (kan se om jeg finner den om hun ikke kommer med den selv).

Her i huset (prøver å ikke lage så mye styr med diett og mat for sambo) ruller vi bitene i mel (ja, det er fyfy), men er begrensen hvpr mye mel som kommer på di små bitene, og mesteparten svir seg vel. Men godt blir det nå. Og selfølgelig masse godt krydder av alle slag. Så steker vi dem i panna..:)

Nå er vi di mest kjedelige personene i matveien, så noe kokkeerfaring har vi ikke. Sikkert mange her med maaaasse tips :)

Lykke til!
:klem:

mofe sa for siden:

Du kan slenge dem i panna frosne.. men da må det laveste - ellers brenner de seg, og blir råe inni..

Aline sa for siden:

karrikrydder er godt,
og provencekrydder,
og oregano og basilikum.

:)

du kan putten den frossen i ovnen også , men da må den stå litt lenger :)
når den er tint har jeg den i ovnen i 20 min

Kristian sa for siden:

All sjømat skal tines i kaldt vann, da tiner de i løpet av ett par timer og holder seg godt uansett hvor mange timer de ligger der. det tiner ikke noe fortere om du tiner dem i varmt vann og så holder det seg mye dårligere.

Jeg syns laks er kjempegodt kokt med litt salt i vannet, serveres med seterrømme og rapidsalat/agurksalat.

pysa sa for siden:

takk for masse flotte svar.

Jeg gjorde følgende...stekte laksekotelettene på lav varme rett fra frossen tilstand...det gikk bra... sakte men bra. Så hadde jeg ikke rømme, kesam eller noe deilig å ha på så jeg brukte tine krydderost lett...og det var kjempegodt! Og med litt salat ved siden av var dette en nydelig liten middag!

Aline sa for siden:

åh, ja! krydderost på laksen mmmm det gjorde jeg igår :)
'namenam :D

Kristian sa for siden:

Så lurt, det hørtes utrolig godt ut:)

bibba sa for siden:

Tin dem helst i kaldt vann eller i kjøkkentempratur noen timer.
[font=Verdana][/font]
Vask og rens dem.

Ta litt aluminiumsfolie ca 25 - 30 cm, legg laksebiten på midten. Ha salt på (helst grov med kvern), litt pepper (gjerne kvernet grov)
legg strimlet gulrotbiter, 6 - 7 stk a 5cm oppå-
legg løk biter , ca 4 -5 ca 3 cm
legg på syrlig eple i båter 4-5 stk.
legg noen renskede reker oppå
gjerne litt hvitløk presset.
Og noen dråper sitron.

lukk foliet og stek i ovenen i 45 min i 150 grader i midten.

Serveres med kokt brokkoli, blomkål. Og hollandiesaus.

NYDELIG.:) :) :)

Slik gjør du med alle laksebitene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.