< Tilbake til oversikten

Tenker du på omega 3/6-balanse?

kamp sa for siden:

Tenker du på å balanse inntak av omega 3 og omega6 balanse når du spiser kjøtt/fett?

Kitt sa for siden:

Nei!

Dollsine sa for siden:

Overhodet ikke!

kamp sa for siden:

Kan legge til det spørsmål til - Hvorfor?

Hvorfor tenker der ikke på det eller hvorfor tenker dere på det?

Kitt sa for siden:

Har rett og slett alt for mye å tenke på og bekymre meg for om jeg ikke skal henge meg opp i hver lille bestanddel av maten min i tillegg!
Spiser relativt variert og velger å tro at det holder til mitt bruk!:)

TrillTrall sa for siden:

Jeg tar omega3-tilskudd daglig og mener bestemt at det har god virkning på huden min. Var plaget med eksem på en fot fra 10-årsalder og i ettertid ser jeg at akkurat i den tiden kuttet jeg ut smør på brødskiva og gikk fra helmelk til skummet melk - altså minimerte jeg fettinntaket (godt påvirket av eldre søsken).

Jeg var mer plaget vinterstid enn om sommeren og leste forleden at mangelen på omega3 ofte er mer uttalt om vinteren enn om sommeren, sikkert noe med d-vitaminer og sol og sånt også tenker jeg. :)

Men utover tilskuddet tenker jeg ikke videre over forholdet mellom omega3 og 6 nei.

Photobscura sa for siden:

Jeg tenker at det er synd at dyr/fjærkre fôres på en sånn måte at det skaper ubalanse i fettet, men jeg får jo ikke gjort stort med det utover å dele kunnskapen videre. Hadde jeg hatt muligheten til å bare spise kjøtt av dyr som har gått på utmarksbeite hele året, vilt, økologisk kylling/egg etc, så hadde jeg gjort det, men der begrenser det seg økonomisk, dessverre ... :o
Jeg tar Cocosa og Udo's og unngår ellers raffinerte oljer og egentlig planteoljer i stor grad i et forsøk på å balansere best mulig, og merker at dette har god virkning på leddsmerter og fettbalanse i huden f.eks. Jeg burde spise mer fisk også, forsåvidt. Der har jeg litt å gå på.

smgj sa for siden:

Jeg har en autoimmun sykdom og ser absolutt verdien i å øke omega3 og redusere omega6 så langt det (for meg) er praktisk mulig. Jeg gjemmer ikke solsikkeoljen når husets herre lager mat, men vi bruker mye mer smør og baconfett (ja, jeg vet det ikke er helt bra sammensetningsmessig, men satser på at mettet fett og stabile fettsyrer tross alt er bedre enn smøreoljer ;) ) til steking nå.

Jeg tar omega3-tilskudd og spiser fisk ukentlig iallfall. Og en god del makrell i tomat/røkelaks osv. Velger vill fisk der det er (lett) tilgjengelig og har et håp om å finne økologisk kylling og -egg på svenskesiden.

Så jeg vil si at jeg verken er beinhard eller fantatisk - men ja, jeg tenker og velger bevisst omega3 der hvor det er enkelt. Jeg er overbevist om at mat er medisin ... det har legen min brukt et år på å lære meg - samtidig som han har slanket både meg og lommeboken (og det er han vel undt!) så nå får jeg følge opp. ;)

Dollsine sa for siden:

Jeg har nettopp begynt med Udos hvor omega 3-6-9 er med. Ellers tenker jeg ikke noe på sammensetningen av mat for å få nok av de ulike stoffene. Mulig jeg burde gjort det, men jeg gjør det ikke. Prøver å spise variert, innafor de matvarene jeg liker (er ganske kjedelig), men hvis noen mener jeg skulle vært opptatt av fordelingen så opplys meg gjerne!

taraquin sa for siden:

En trenger egentlig ikke tenke på omega 3\6, men man bør styre unna endel matvarer med høyt innhold av omega 6. Spesielt matoljer av solsikke (unntatt high oleic varianten), mais og soya som finnes i svært mange matvarer. Mange på lavkarbo styrer bevisst unna disse så der er problemet løst. Om man velger oljer med lite omega 6 eller med forholdet i balanse\favør av omega 3 så er jo olivenolje, rapsolje og linfrøolje gode, alle bør være kaldpresset og evt tilsettes i smoothier, salater, på slutten av steketiden i gryteretter, supper etc. Å spise mye sjømat og feit fisk som mange gjør på lavkarbo gir jo svært godt forhold mellom oemga 3 og 6 om man styrer unna de verste omega 6 fellene ellers. Noe mange bør være påpasselige med er å styre unna kaviar, majones, hamburgerdressing osv som ofte er basert på soya, heldigvis kommer stadig flere av de nye med rapsolje selv om den ofte er raffinert (dog tåler rapsolje mer varme og sånn sett bedre raffinering enn f.eks soyaolje). Margarin er også ei stor omega 6 felles, mens meierismør og bremykt har ganke bra forhold dem i mellom. Margarin har jeg inntrykk av at de fleste skyr som pesten på lavkarbo heldigvis :) Kornprodukter er jo det siste, men også her er spiser omtrent alle lavkarbere minimalt :)

Har du autoimmune sykdommer som revmatisme, hudsykdommer etc så bør man absolutt tenke på balansen siden riktig balanse gir samme effekt som NSAIDS i form av cox 2 hemmere (betennelsesdempende) men uten de kjipe bivirkningene og til en langt lavere pris :) Faktisk opphører behovet for NSAIDS om man er skikkelig i balanse, derav god effekt av omega 3 ved f.eks leddgikt, ikke pga omega 3 i seg selv, men fordi det bidrar til å fikse det dårlige forholdet mellom 3 og 6.

kamp sa for siden:

Grunnen til at jeg spør er at mitt forhold mellom omega 6 og omega 3 i blodet er 7,3:1 (AA/EPA).

macadamia79 sa for siden:

Jeg har også begynt å interessere meg for o3/o6-forholdet i mat ifbm autoimmun sykdom. Fokuset på hvilke matvarer som har bra eller dårlig balanse har veldig lite for seg når man begynner å se på MENGDEN av de forskjellige man får i seg.

Én spiseskje rapsolje gir ca 1,4g mer omega 6 enn 3 (nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/621/2)

Noen andre eksempler
Én svinekotelett 85g: - ca 2,2g o6 overskudd - nutritiondata.self.com/facts/pork-products/2242/2
En lammekotelett 85g: ca 0,2g o6 overskudd: nutritiondata.self.com/facts/lamb-veal-and-game-products/4540/2
En skive stekt bacon 8g: ca 0,3g o6 overskudd - nutritiondata.self.com/facts/pork-products/7356/2 (en pakke gir da fort et par gram)
Hardkokt egg: 50g: ca 0,5g o6 overskudd - nutritiondata.self.com/facts/pork-products/7356/2

Jeg synes det er interessant å se hvor nærme et én til én-forhold jeg kan komme.
Edit: og da er det mye lettere å utelate omega 6 enn det er å legge til ekstra omega 3

taraquin sa for siden:

Det er vell litt vanskelig å si hva som regnes som balanse, men 2:1 eller 1:1 er vell regna som svært bra for de fleste av oss :) Desverre er forholdet for folk flest trolig i området mellom 20:1 og 10:1 bl.a grunnet mye kornprodukter og de nevnte dårlige oljer. Heldigvis spiser stadig flere mindre brød, mindre margarin i favør av smør\bremykt og jeg ser at det i flere og flere produkter blir vanlig og bruke rapsolje istedet for soyahelvete som i mine øyne bare egner seg som biodiesel og ikke til menneskeføde.

Også verdt å merke seg at omega 6 fettsyra GLA virker antiinflammatorisk og om man har noe inntak av den gjør det ikke noe om balansen er dårligere. Nattlysolje som endel kvinner tar, hampolje og flere andre vegetabilske kilder inneholder endel GLA. Det finnes også visse matvarer som hindrer omdannelse av omega 6 til prostagladiner som er problemet ift betennelser, eks ingefær, grønn te og flere andre.

smgj sa for siden:

Legger du inn en link til hvor du fikk målt deg? Jeg kunne tenke meg en slik måling, men den linken du la inn den gangen før fant jeg ikke ut av... :o

Vegard L sa for siden:

Dette er noe alle bør tenke på, men som taraquin påpeker, så ordner mye seg ved å følge et lavkarbokosthold, der de største omega-6-kildene begrenses.

Hvorfor man bør tenke på dette, har jeg skrevet mer om her: fitnessbloggen.no/omega-3-og-omega-6-i-kostholdet/

taraquin sa for siden:

Noen ting som mange ikke tenker på er at flere matvarer hindrer deler av omdanningen som fører til problemene ved omega 6 inntak. Ingefær, gurkemeie og flere andre krydder\matvarer kan hjelpe på balansen selv om du ikke spiser i balanse. Jeg har prøvd å inkludere mer av dette i mitt kosthold :)

smgj sa for siden:

Interessant. Hvilke krydder gjelder dette - ut over ingefær og gurkemeie? Er det de vanlige antioksidantene?

taraquin sa for siden:

De finnes nok i mange typer matvarer og krydder, såkalte cox-2 hemmere som reduserer dannelsen av prostagladiner som igjen bidrar til inflammasjon. Flere nyere medisiner gjør også dette til en høy pris og med stygge bivirkninger, vioxx er et eksempel på en kunstig cox-2 hemmer. Med kostholdsendringer kan man gjøre det på den naturlige måten :)

I tillegg til ingefær og gurkemeie (curcumin) står det noen til her: www.newhope.com/nutritionsciencenews/nsn_backs/Aug_00/cox2.cfm og det finnes garantert flere, men de nevnte er det forsket på og de har vist lovende resultater.

Ingefær som krydder og røtter brukes i mange matretter, gurkemeie finner man f.eks i karri, kebabkrydder og i lussekatter som "billig" safran da det gir fin, gul farge. Reservatrol og flavonoider finner man f.eks i noen grønnsaker og frukt.

Konklusjon for bedre balanse:

• SPis mer fet fisk og sjømat generelt og økologiske kjøtt, egg og meieriprodukter.
  • Unngå omega 6 oljer som vanlig solsikkeolje, maisolje og soya.
  • Unngå kornvarer da mye av fettet der er omega 6.
  • Spis nøtter, men moderer mengden da mange inneholder mye omega 6, f.eks peanøtter, cashew er bedre.
  • Bruk gjerne olivenolje (kaldpresset) selv om ration mellom omega 3 og 6 er sårlig så inneholder den lite omega 6 totalt sett og inneholder endel stoffer som bl.a reduserer stivhet i åreveggene og dermed kan hjelpe ift inflammasjonsprosesser og hjerte- og karsykdommer.
  • Bruk gjerne frø og enkelte planteoljer som hampolje\hampfrø, kaldrpesset rapsolje og linfrø\linfrøolje utenom til steking.
  • Bruk gjerne av de nevnte krydderne som karri, kebabkrydder og ingefær, og spis rikelig med grønnsaker og noe frukt.

Georgine sa for siden:

Jeg tenker på Omega 3/6-balansen ja og tar omega 3 som tilskudd for å sørge for en mer riktig fordeling.

smgj sa for siden:

Spennende lesing. Vi har en pose gurkemeie fra en ferietur for noen år tilbake. Jeg skjønner hvor jeg skal putte den - og det er ikke i skapet. ;)

Photobscura sa for siden:

Jeg bruker MASSE gurkemeie i maten, men mest fordi det gir så fiiin farge! Hehe. Mye i indisk mat, kokosmelkgryter og sånn, og så har jeg det i blomkålrisen min, mest fordi jeg blir så glad av fargen. Så det var gode nyheter at den har såpass bra egenskaper også, for smaker noe gjør den jo knappest.
Ingefær går det også MYE av her. Så fort jeg kjenner det minste tegn på forkjølelse, så er det fram med vidundermedisinen: ingefærskiver, sitronskiver og nykvernet pepper trukket i varmt vann. :)

Reason sa for siden:

Enig, jeg tenker ofte på hva det jeg spiser har spist, men det er for min del ikke helt realistisk å kun kjøre "grassfed" og organisk.

Når jeg kan, spiser jeg egg fra lokale bondegårder. Alt av oljer jeg får i meg er kaldpresset/extra virgin. Holder meg helt unna kornprodukter/soya/mais. Spiser laks minst en gang i uka, og er veldig glad i en del av krydderne nevnt ovenfor. Hadde vært gøy å teste hvor "i balanse" jeg er, mye som tyder på at jeg kanskje ikke er så på bærtur som jeg hadde trodd :p

kamp sa for siden:

Jeg tenkte jeg var i mer enn jeg faktisk var.. Så det var litt gøy å egentlig se :)

Blir nok mer fisk på meg, men kommer ikke til å gjøre noe mer ut av det. Litt mer fisk, høydosert EPA/DHA og ingen plante oljer :)

Yonah sa for siden:

Dytter opp denne litt jeg. For jeg lurer også på det med balsensen mellom omega 3 og 6. Jeg innbiller meg at jeg får i meg for mye omega 6 i forhold til omega 3, da jeg spiser litt nøtter eller frø hver dag. Men jeg sliter veldig med leddene for tiden. Jeg tar 2 omega 3 kapsler hver dag som gir 680mg omega 3 av div. slag jeg ikke skjønner noe av. Men de kapslene har jeg akkurat begynt med, før tok jeg noe som inneholdt både omega 3 og 6, men sluttet pga jeg hørte t omega 6 ikke var så bra og glemte hele greia helt til jeg ville prøve noe som kunne fikse leddene enda mere. Ketogen kost hjelper, men ikke nok.. I dag er jeg feks helt vrak, jeg sov dårlig og har vondt i alle leddene, og jeg tror neppe vondt i skuldrer og albuer har med overbelastning pga vekta å gjøre, mulig de vonde og stive anklene mine har med det å gjøre sammen med bekkenet som har begynt skrante igjen.

Jeg skal ta meg en søkerunde nå, for jeg er temmelig sikker på at jeg husker at det står en god del om omega 3 her fra før. Men jeg vil gjerne ha noen innspill om noen har noen tanker.

Vegard L sa for siden:

Sjekk ut artikkelen jeg linker til lenger oppe :)

smgj sa for siden:

Jeg bruker triomar memorex (finnes på apotekene). Den er høykonsentrert. Jeg tar to sånne kapsler om dagen. Fikk tilbake prøvene fra oil4life i dag og det virker da som at det passer ganske bra for min kropp iallfall. :)

Jeg brukte også omega3 mot underarmsbetennelse. Dessverre googlet jeg ikke nok dengangen og kjøpte et produkt som var unødvendig svakt. Likevel hadde jeg bedring, bare ikke nok i forhold til prisen.

kamp sa for siden:

Jeg begynner med omegavia, IFOS testet og "godkjent" :)

Jeg også :) 2,7:1 o6 til o3 -Kuttet svin og kylling som ikke er økologisk og planteoljer. Synes ikke jeg merker noe særlig forskjell på formen fra før dog.

smgj sa for siden:

Jeg endte på 2,2 i balansen. Vi spiser en god del kylliing, men sjelden svin. Har ikke spist økologisk av noen av delene. Knapt nok olje i kosten, og antakelig 1 måltid fet fisk + noe pålegg ukentlig. Jeg har spist ulike former for omega3 i vinterhalvåret (september til mai) i flere år.

For min del tror jeg de har rett når de skriver at det er en terskelverdi et sted. Da jeg hadde musearmproblemer ble det bedre med større mengder omega3. Nå er de ikke her lenger, men jeg vet jo ikke hva som skjer om jeg stopper... :rolleyes: (

Hmm?

Jeg ser på oil4life testen at jeg spiser mer fisk og du spiser mer planter ja :)

Lurer på hvor mye snittet er i befolkningen som IKKE tester o6/o3-ratioen sin. Skulle tro de som gidder å betale 500kr for en test er over snittet interessert. Og snittet av de er jo ikke forferdelig dårlig (sammenlignet med f.eks. USoA)

www.oil4life.net/index.php?sideID=407&menyPos=4&resultatID=8127eagi
edit: din test kan jeg lese pga en sqlinjection feil hos oil4life - har sagt ifra at de må fikse... 37 år, 2.2 ratio, 15.10 - gode odds iallefall :)

smgj sa for siden:

FYYYYY!!!:mad::eek::p Bra du sa fra. At du snikleser resultater er nå en ting... at det er en highway rett inn i SQLbasen er verre.

Vel - angående fisk så jobber jeg med saken. ;) Blir fort lei av fet fisk i middagssetting, dessverre. Og makrell i tomat uten skive under er merkelig for meg.

Lullen sa for siden:

Tror nok at balansen mellom omega 3/6 er mye bedre nå enn da jeg spiste "vanlig norskt kosthold" selv om jeg ikke har sjekket det :o

Hvordan er egentlig tran som Omega 3 tilskudd? Og hvordan er forholdet mellom EPA/DHA.
5 ml inneholder 1,2 g omega 3, hvorav 0,6 g er DHA og 0,4 g er EPA
Er det et ok omega3-tilskudd syns dere?

Mine 3 unger og jeg tar en skje hver morgen... og de elsker det :)

smgj sa for siden:

Det vet jeg ikke nok om, men du kan jo lese her og se hva du finner ut.
fitnessbloggen.no/omega-3-optimal-dose/

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.