Enda et vellykket eksperiment, åh så godt det ble! (ikke for å skryte altså, hehe). Dessuten er den veldig enkel og rask å lage, og inneholder heller ikke ingredienser som er vanskelige å få tak på
Ingredienser:
100 gr mandler
75 gr smør
1,5 dl sukrin
3 dl kremfløte
300 gr kremost/philadelphia
1 ts vaniljepulver/1 vaniljestang
3 ts bakekakao
70 gr mørk sjokolade (minst 70%)
Fremgangsmåte:
Smelt smøret og mal mandlene. Bland mandler, 3/4 av smøret og 1/2 dl sukrin og trykk det ut i bunnen av en liten springform. Sett den i kjøleskapet mens du forbereder det andre.
Stivpisk kremfløten og tilsett 1/2 dl sukrin. Pisk kremosten myk med en 1/2 dl sukrin. Bland sammen og fordel røra i to boller. I den ene blander du inn vaniljen, og den andre blander du inn kakao.
Ha på ett lag av gangen, og la den stå i kjøleskapet en fem minutter før du har på sjokoladelokket.
Smelt kokesjokoladen i smøret som er igjen. Det skal ikke være veldig varmt når du har det på, da er det fort gjort at det hvite laget blander seg i lokket før du får smurt det skikkelig utover.
La den stå i kjøleskap i et par timer, og nyt! Kan også settes i fryseren :) Enjoy!!
Å nam.... Ingrid, denne så herlig ut... ;) har hungret etter noe søtt hele uka... endelig... denne vil jeg lage til helga! Takk for oppskriften! Kreativ du er ! Me like ;)
Denne skal jeg lage idag. Men, den bunnen er jeg litt skeptisk til. Smør og mandler? Er det en ide å stivpiske eggehvite med et knivsødd salt. Så blande hakka mandler med litt søtning. Rørt dette sammen forsiktig og stekt bunnen til den var ferdig?
Klarte bare et par biter jeg... ble for mye ostesmak.. Får prøve med halvparten av ost nestegang. Samt den var litt for myk, kan også være det. Skal sette den i fryseren å prøve den da om det blir bedre.
Jeg lagde denne i dag.. Og (sett inn det sterkeste kraftuttrykket i ditt ordforråd, tilpasset religiøs overbevisning og dannelse) så god den var!!!!!!!!
Da er kaken bakt, og jeg gleeder meg til å smake. Smakte helt fantastisk av kremen.
Gjorde en liten vri jeg da med følgene små endringer:
Bunnen: Her tilsatte jeg litt hakka melkesjokolade, ca 50 gram (sukkerfri)
Sjokoladekremen: Her tilsatte jeg 50 gram smelta melkesjokolade og noen dråper stevia english toffe, ble uuutrolig godt!!!
Vaniljekremen vart omtrent som i oppskrifta, men måtte tilsette litt vanilje essens også.
Og på toppen valgte jeg en mørk sukkerfri kokesjokolade
Måtte også smake til med litt mer søtning enn i orginaoppskrifta.
Dette her tror jeg ble uutrolig snaskens!! NAM NAM!!!
Naaaaam... Jeg laga den i går kveld, og npå sitter jeg og nyter denetter frokost... Helt nydelig.... Men sjokoladelokket ble litt tykt, så det er ikke så enkelt å knekke.. Den går i stykker når jeg prøver å dele...
Den gikk i søppla . Smakte ikke noe godt, lager den på en litt annen måte nesten gang. Smakte ikke noe godt med all den phiadelphiaosten altså. Så nei, takker meg til krem å jordbær etter på isteden for :p
hehe smak og behag her ser jeg, etter et deilig lavkarbokakestykke på restauranten jeg var på i dag ( JA de hadde faktisk LAVKARBO PRODUKTER! Holy mother!!) så bestemte jeg meg for å utsette bakingen til senere. nok godis får være nok godis :P
Jeg tenkte å helle bruke MYe mindre og heller kremost naturel en boks av den. Også brukte litt mindre kakao, jeg er ikke sååå glad i det kjenner jeg, evnt bare ha hvit og tykt lag av det :)
Har laga den idag, skal feire ettårsdag for gullfiskene!:stortsmil "Vispeslikkerne" (ikke gullfiskene) likte i hvert fall kremen. Er litt spent, brukte sånn rein kakao, og den er litt besk, men så hadde jeg oppi litt bakekakao også. Har redusert litt på sukkermengden. Skal lage saus av jordbær å ha oppå. :) Vi gleder oss til å smake.
Nå er halve kaka spist opp, alle likte den. (Gullfiskene måtte nøye seg med flak-kjeks idag..) Skjønner ikke dere som klager på mye ostesmak, men det var det med smak og behag da... Kan tenke meg å lage et litt mykere lag med sjokolade øverst neste gang, så det ikke knekker så lett. Denne kaka skal utvilsomt inn i oppskriftsboka mi. Laga saus av moste halvtinte jordbær og hadde til. Anbefales. :D
Liker man ikke ostekake, så er kanskje ikke denne greie, men enig, syns ikke den smaker så mye ost. Prøve å blande inn mere smør i topplokket, da burde den bli litt mykere å "knekke" ;)
Jeg elsker oste kake, men det smakte så salt? Er det jeg sleit med, den salte smaken . Så nesten gang så tror jeg at jeg lager oste krem med sukrinmelis og kremost naturel fra time. For kaken i seg selv er genial :)
Jeg synes kaken var super! :D Byttet ut noe av sukrinen med tagatose, og i stedet for sjokoladelokk hadde jeg hakket sjokolade i den hvite kremen. Nam, nam!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.