< Tilbake til oversikten

LCHF kremsjokoladekake med nøttebunn og sjokoladelokk, mmm!

|Ingrrid sa for siden:

Se bilder her!

Enda et vellykket eksperiment, åh så godt det ble! (ikke for å skryte altså, hehe). Dessuten er den veldig enkel og rask å lage, og inneholder heller ikke ingredienser som er vanskelige å få tak på

Ingredienser:

100 gr mandler
75 gr smør
1,5 dl sukrin
3 dl kremfløte
300 gr kremost/philadelphia
1 ts vaniljepulver/1 vaniljestang
3 ts bakekakao
70 gr mørk sjokolade (minst 70%)

Fremgangsmåte:

Smelt smøret og mal mandlene. Bland mandler, 3/4 av smøret og 1/2 dl sukrin og trykk det ut i bunnen av en liten springform. Sett den i kjøleskapet mens du forbereder det andre.

Stivpisk kremfløten og tilsett 1/2 dl sukrin. Pisk kremosten myk med en 1/2 dl sukrin. Bland sammen og fordel røra i to boller. I den ene blander du inn vaniljen, og den andre blander du inn kakao.

Ha på ett lag av gangen, og la den stå i kjøleskapet en fem minutter før du har på sjokoladelokket.

Smelt kokesjokoladen i smøret som er igjen. Det skal ikke være veldig varmt når du har det på, da er det fort gjort at det hvite laget blander seg i lokket før du får smurt det skikkelig utover.

La den stå i kjøleskap i et par timer, og nyt! Kan også settes i fryseren :) Enjoy!!

Ninasju sa for siden:

Skal prøves :)

lucifine sa for siden:

Åh ble ikke kakesjuk nå nei...

Holtappen sa for siden:

Å nam.... Ingrid, denne så herlig ut... ;) har hungret etter noe søtt hele uka... endelig... denne vil jeg lage til helga! Takk for oppskriften! Kreativ du er ! Me like ;)

Charlott sa for siden:

Helgsnadder! :D

Tiki sa for siden:

Såg utrolig god ut

lucifine sa for siden:

Fikk det ikke helt til jeg :blond:

Blander du pisket krem oppi kremosten eller er det et eget lag?

komatøs sa for siden:

Den var GOD, og jeg er kresen altså! Skikkelig mektig, så det er bra den kan fryses

Imp sa for siden:

Nå har jeg lagt til det jeg trenger på handlelisten min, ikke bra å se på de oppskriftene dine Ingrid ;)

Titti sa for siden:

Slurp :sikle:

StegforSteg sa for siden:

Jeg kan ikke lage sånt jeg :( Jeg blir så sugen etter at kaka er spist opp. Lavkarbokake = supersprekk for meg når kaka er tom.

Sykepleierstudine sa for siden:

satte den i frysern, og fikk iskake idag. uten krystaller!

marjusen sa for siden:

Denne skal jeg lage idag. Men, den bunnen er jeg litt skeptisk til. Smør og mandler? Er det en ide å stivpiske eggehvite med et knivsødd salt. Så blande hakka mandler med litt søtning. Rørt dette sammen forsiktig og stekt bunnen til den var ferdig?

|Ingrrid sa for siden:

Blander begge ja! Eneste forskjellen er at det ene laget er med kakao og det andre med vanilje :)

Anitave sa for siden:

Klarte bare et par biter jeg... ble for mye ostesmak.. Får prøve med halvparten av ost nestegang. Samt den var litt for myk, kan også være det. Skal sette den i fryseren å prøve den da om det blir bedre.

skorpio sa for siden:

Denne har jeg laget i dag, og den var nydelig (og mektig) :)

oppavsofaen sa for siden:

Jeg lagde denne i dag.. Og (sett inn det sterkeste kraftuttrykket i ditt ordforråd, tilpasset religiøs overbevisning og dannelse) så god den var!!!!!!!!

marjusen sa for siden:

Hmm, veldig usikker på hva jeg gjør med bunnen. Noen andre med formening?

Anitave sa for siden:

De fleste som jeg kjenner lager mandelbunn med kun mandler og smør. Lavkarbo eller ei. Ittno problem

marjusen sa for siden:

Da er kaken bakt, og jeg gleeder meg til å smake. Smakte helt fantastisk av kremen.

Gjorde en liten vri jeg da med følgene små endringer:

Bunnen: Her tilsatte jeg litt hakka melkesjokolade, ca 50 gram (sukkerfri)
Sjokoladekremen: Her tilsatte jeg 50 gram smelta melkesjokolade og noen dråper stevia english toffe, ble uuutrolig godt!!!
Vaniljekremen vart omtrent som i oppskrifta, men måtte tilsette litt vanilje essens også.

Og på toppen valgte jeg en mørk sukkerfri kokesjokolade

Måtte også smake til med litt mer søtning enn i orginaoppskrifta.

Dette her tror jeg ble uutrolig snaskens!! NAM NAM!!!

Lulla84 sa for siden:

Nå har jeg laget firkløverkake til dessert i morgen, som er høykarbo. Og nå vet jeg hva jeg skal også lage :D TAKK !!!

Jabba sa for siden:

Denne ser jo helt fantastisk ut!!!

Anitave sa for siden:

Denne hørtes enda bedre ut, dog jeg kuttet ned på søtning, da jeg synes det ble for søtt. Tror jeg skal prøve din vri en dag.

LiseSJ sa for siden:

Digger at bunnpris er oppe på søndager, nå blir det KAKE!

LibraGirl sa for siden:

Denne skal jeg prøve :D

blingbling sa for siden:

Naaaaam... Jeg laga den i går kveld, og npå sitter jeg og nyter denetter frokost... Helt nydelig.... Men sjokoladelokket ble litt tykt, så det er ikke så enkelt å knekke.. Den går i stykker når jeg prøver å dele...

Men smaken er bare helt utrolig god.... :)

Lulla84 sa for siden:

Gleder meg til å lage denne :)

marjusen sa for siden:

Sjokoladelokket mitt er ganske tynt, men fortsatt litt vanskelig å knekke ja. Klemmer sammen kaka litt. Hehe

Nnem sa for siden:

Denne skal jeg lage til bursdagen min.

Lulla84 sa for siden:

Den gikk i søppla . Smakte ikke noe godt, lager den på en litt annen måte nesten gang. Smakte ikke noe godt med all den phiadelphiaosten altså. Så nei, takker meg til krem å jordbær etter på isteden for :p

LiseSJ sa for siden:

hehe smak og behag her ser jeg, etter et deilig lavkarbokakestykke på restauranten jeg var på i dag ( JA de hadde faktisk LAVKARBO PRODUKTER! Holy mother!!) så bestemte jeg meg for å utsette bakingen til senere. nok godis får være nok godis :P

Anitave sa for siden:

Ja, var osten som ødela for meg også, men tenkte at sjokolade og bær kan erstatte osten i kremen, eller bare ta vekk osten.

Lulla84 sa for siden:

Jeg tenkte å helle bruke MYe mindre og heller kremost naturel en boks av den. Også brukte litt mindre kakao, jeg er ikke sååå glad i det kjenner jeg, evnt bare ha hvit og tykt lag av det :)

Hamster59 sa for siden:

Har laga den idag, skal feire ettårsdag for gullfiskene!:stortsmil "Vispeslikkerne" (ikke gullfiskene) likte i hvert fall kremen. Er litt spent, brukte sånn rein kakao, og den er litt besk, men så hadde jeg oppi litt bakekakao også. Har redusert litt på sukkermengden. Skal lage saus av jordbær å ha oppå. :) Vi gleder oss til å smake.

Hamster59 sa for siden:

Nå er halve kaka spist opp, alle likte den. (Gullfiskene måtte nøye seg med flak-kjeks idag..) Skjønner ikke dere som klager på mye ostesmak, men det var det med smak og behag da... Kan tenke meg å lage et litt mykere lag med sjokolade øverst neste gang, så det ikke knekker så lett. Denne kaka skal utvilsomt inn i oppskriftsboka mi. Laga saus av moste halvtinte jordbær og hadde til. Anbefales. :D

|Ingrrid sa for siden:

Liker man ikke ostekake, så er kanskje ikke denne greie, men enig, syns ikke den smaker så mye ost. Prøve å blande inn mere smør i topplokket, da burde den bli litt mykere å "knekke" ;)

Lulla84 sa for siden:

Jeg elsker oste kake, men det smakte så salt? Er det jeg sleit med, den salte smaken . Så nesten gang så tror jeg at jeg lager oste krem med sukrinmelis og kremost naturel fra time. For kaken i seg selv er genial :)

Sannas sa for siden:

Jeg synes kaken var super! :D Byttet ut noe av sukrinen med tagatose, og i stedet for sjokoladelokk hadde jeg hakket sjokolade i den hvite kremen. Nam, nam!!

Bonitta sa for siden:

Denne så lekker ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.