< Tilbake til oversikten

Kutte ut kjøtt?

Vibeke-67 sa for siden:

For 5 år siden fant jeg ut at jeg har PCOS og har spsit meg frisk, alle verdier her er fine. Jeg har variert med kjøtt og fisk, dog skulle jeg nok ha vært flinkere med fisken til middag.
I sommer endret ting seg hos meg, og jeg har nå fått høyt stoffskifte. Og i det siste vegrer jeg meg mer og mer for å spise kjøtt! Aldri vært noe problemer med dette før, mens nå blir jeg kvalm bare ved tanken. Og når jeg spiser kjøtt føler jeg meg tung og daff og fordøyelsen er treg. Det værste er å få i seg blandingsprodukter, men rent kjøtt er også ille. Jeg reagerer faktisk værre på kjøtt enn på høykarbomat.
Så jeg har bestemt meg for å kutte det ut, og heller spise mer fisk.
Men lurer på hvorfor jeg reagerer sånn på kjøttet?
Min tanke er at kroppen min er senisitv mot hormonene som dyrene er tilsatt, veksthormoner og slike ting (jeg har ikke så godt greie på dette) siden kroppen min får hormonelle sykdommer. Er det kroppens måte å gi beskjed på at den vil ha ren mat?
Noen som har noen tanker om dette?

Yrla sa for siden:

Hva slags blandingsprodukter reagerer du på da? Jeg har lurt på om magesmertene mine skyldes karbonadedeig ettersom jeg ikke har hatt så kraftge smerter før jeg begynte med å spise det, men jeg hadde ikke spist storfejøtt på 20 år heller da, så det er kanskje så uvant for kroppen. Samtidig ,hva er så forskjell på karbonadedeig og kylling i oppbygging? Og jeg vet jo ikke om det er karbonadedeigen jeg reagerer på.

Yonah sa for siden:

Norske dyr får ikke hormoner og antibiotika i fôret slik de får i andre land, det er ikke lov.

Kjøtt er ikke bare kjøtt, hva reagerer du mest på? Jeg innbiller meg at man feks kan reagere mere på svin og kylling, fordi de fores mest med korn, hva tror du?

Yrla sa for siden:

Om du blir kvalm ved tanken er det jo bare å kutte ut det som du ikke vil ha. Jeg tror det kan handle om at kjøtt er tungt fordøyelig og at kroppen vegrer seg for dette. Prøv egg, nøtter ,ost og fisk en stund da vel og se hvordan det går.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg får ikke vondt i magen av dette, jeg blir kvalm og uvel. Pølse, salami og slike ting reagerer jeg egentlig mest på.

Vibeke-67 sa for siden:

Ok, det er jo beroligende, men jeg er ikke helt betrygget, ting tilsette og sprøytes inn for lengre holdbarhet og farge og sånt.
Jeg reagerer mindre på lettere mat, vi spiste landkylling og det gikk helt bra. Lam og svin og rødt kjøtt er egentlig værst.

Vibeke-67 sa for siden:

ja det er det jeg har tenkt på. Kanskje jeg ikke fordøyer så bra når jeg har høyere stoffskifte? Vil prøve med 3-4 fiskemiddager i uka, resten rent vegetarisk.

Nerthus sa for siden:

Spis det du reagerer minst på, det er greit og få i seg protein fra animalske kilder sånn helsemessig sett :)

Pølser og salami trenger du ikke spise :) Jeg spiser stort sett rene proteinkilder, pølser og pålegg er jeg ikke så glad i lengre, med unntak av spekeskinke :)

VSB sa for siden:

Eller prøv økologiske matvarer. Skal jo være mindre kunstige "tilsetninger"

smgj sa for siden:

Det kan hende du opplever ensymmangel. Det skal ensymer til å bryte ned proteinene i kjøtt. Det kan du teste selv om du vil. Kjøp en ensymblanding som inneholder pepsin og ta denne under måltidet sammen med kjøttet. Blir du ikke dårlig da har du sannsynligvis funnet svaret.

Jeg brukte ensymer+magesyre til større måltider en periode og ble merkbart bedre. Nå ser det ut som magen min klarer seg på egen hånd. :) Denne (1-2 tabletter til større måltid) www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&cid=19&tid=&bid= hjalp meg.

Vibeke-67 sa for siden:

Takk for dette, jeg har fått tips om dette på stoffskifteforumet også ;), og det virker egentlig ganske så logisk!
For når jeg tenker etter reagerte jeg på samme måten på linser for ett års tid siden, og har kuttet ut noe matvarer pga tungt fordøyelig i en rekke år. Det er må det har blitt værre eller mer merkbart. Så dette skal jeg absolutt sjekke ut!

Eller spsier vi forøvrig nesten kun økologiske grønnskaer og frukt, får levering på døra hver 14. dag fra Finnegården på Voss. Kan virkelig anbefales for de som har muligheten! :ja:

Vibeke-67 sa for siden:

Da har jeg mottatt ensymene, er det slik at jeg skal ta en slik sammen med måltidet?

smgj sa for siden:

Jeg ble aldri klok på om de skulle tas før eller etter, så jeg endte opp med å ta dem sånn "underveis" i måltidet. Det funka iallfall for meg. Det er ikke sikkert at 1 er nok. Mulig du må opp i 2.

For meg var det forresten nok å kun bruke dem til større måltid, ikke små.

Lykke til.

Vibeke-67 sa for siden:

Takk for hjelpen, blir spennende å prøve ut, tenker til middagene er mest naturlig :ja:

smgj sa for siden:

Du vet jo hvilke måltider du "pleier" å få problemer med. Da er det kanskje mest naturlig å starte der? Jeg tror nesten jeg er like spent som deg nå. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.