< Tilbake til oversikten

Håper noen kan dele sine erfaringer/har råd ang. sult

Gaupe sa for siden:

Jeg er for lav i vekt: Jeg hadde jo problem med å legge på meg. Ble oppblåst, forstoppet, hodepine, ble deprimert (man blir jo det av slikt), og jeg gruet meg til å spise. Etter to brødskiver var jeg stappmett. Og det var jeg i over 4 timer! Kankje jeg ikke var mett? Bare full av luft og vondt. Gruet meg til å spise fordi jeg visste smertene kom. Dessuten smakte ikke maten godt.
MEN: etter at jeg la om til lavkarbo, er smaken på topp! Gleder meg til å spise, og vekten går oppover. :)
Spiser mer energi enn før også, for det sier jo seg selv, når det er lettere å spise! Uten lavkarbo, tror jeg jeg ville gått til grunne…
Men det skal da være måte på vektoppgang også: for nå er jeg jo sulten som en ulv etter 2 timer.
Jeg var på et utrolig flott foredrag med Sofie Hexeberg på tirsdag. Jeg fikk også snakket litt med henne, og hun bekreftet at det jeg gjør nå, er den riktige veien å gå.
Hun anbefalte meg å ligge rett i underkant av 100 g kh om dagen, og det gjør jeg nå. Jeg har trappet gradvis nedover over en lengere periode. Har flere bøker om lavkarbo, både fagbøker og kokebøker. Dette er kosten som endelig gjør meg frisk.
Men det er så slitsomt å bli sulten igjen så fort. Kommer dette seg etter hvert?
Tenkte kanskje jeg kunne gi eksempel på dagens lunsj og frokost. Håper du kan gi meg en pekepinn/høre om dette er normalt å bli så raskt sulten igjen etter?
Frokost: Omelett av to egg stekt i rapsolje(skulle hatt cocosa til steking også, hehe) dugelig med grønnsaker (sikkert 150-200 g), 1/2 pakke røkt laks, litt reker.
Lunsj: Dugelig med grønt (150-200 g), en pakke stabburlaks i rapsolje (90 g), en halv pakke reker, en halv STOR avocado.
Måtte ta et mellommåltid før jeg drog fra universitetet og hjem til middag her…: en neve pistasjnøter og peanøter (ca. 30 g?) og to litt større gulrøter (ca. 150 g?)
Middag: Ble stekt kylling i creme fraiche og grønnsaker med ost.
Måtte også ta et lite måltid før kvelden: Cottage cheese, kokosmelk, kjerner og bær.
Målet mitt er ike å være stappmett i 6-7 timer eller ha 3 måltider om dagen, men å holde litt lengere enn 2-3 timer hadde jo vært mye bedre.
Men jeg er jo undervektig, kan det ha noe med at lavkarbo er vektstabiliserende, og gir meg signaler om at jeg må spise MYE! Eller er det rett og slett feil kost for metthetsfølelsen min?

Dessuten er jeg travel student, og det blir mye sitting med studiene. Så sult kommer ikke av aktivitetsnivå.

Jeg synes det er så merkelig at jeg blir så raskt sulten igjen. Har forsøkt mange lavkarbo-måltider nå, som andre har erfart at de har blitt mette i 4 timer av etterpå, eller at de en gang ikke har klart å fullføre… Men JEG spiser alt, kunne gjerne spist mer, men jeg holder ikke mer enn to timer…

Håper noen tok seg bryet med å lese denne (altfor)lange teksten. Kjære dere!

MAR sa for siden:

Jeg vil absolutt ikke påstå at jeg har fullstendig peil på alt dette, men det kan jo virke logisk slik som du sier det: lavkarbo er vektregulerende, så kanskje du som trenger å gå opp i vekt er ekstra sulten fordi du rett og slett har godt av å få i deg massevis av mat? Jeg tror i alle fall ikke du skal være bekymret for å gå opp "for mye", for når en har nådd et nivå som kroppen trives med skal det MYE energi til før kroppen legger på seg ekstra av lavkarbo.

Hvor lenge har du spist lavkarbo da? Veldig mange er ekstra sultne i begynnelsen, men opplever at det stabiliserer seg i løpet av noen uker. Det er jo ikke annet å vente enn at kroppen skal bli litt forvirret i begynnelsen heller! Jeg ville nok bare fortsatt å spise når du er sulten, spise deg passe mett, og få i deg NOK fett. Mange gjør ikke det i begynnelsen, nemlig. Jeg er sikker på at det ordner seg litt etter hvert! :klem:

Når du sier f.eks. "dugelig med grønt", hvilke typer grønnsaker er det du spiser da?

Og helt til slutt; fordi jeg selv er student og ikke synes det er helt enkelt med dette med skolemat bestandig: jeg pleier å lage en svær form med "lasagne", dele den i biter og fryse ned. Hver kveld tar jeg en bit ut av fryseren, og tar den med på skolen dagen etterpå. Supert for å få et fettrikt måltid med på skolen, og lett å kombinere med f.eks avokado(mye fett) om du føler det trengs.

Jeg lager lasagne med hermetiske hakkede tomater med hva jeg enn vil ha - litt oregano, løk, paprika, hvitløk osv, stekt kjøttdeig og ost. As simple as that! Bruk osten til å lage tykke "lasagneplater" og et skikkelig topplokk, og stek på litt over 200 grader til du synes osten på toppen er passe gylden :)

.. beklager, dette ble et LANGT svar også, men håper det er til noe hjelp :klem:

Gaupe sa for siden:

Jeg synes det var et flott svar! :klem:
Jeg bad jo om erfaringer også, og det krever TID, hehe. :)

Lasagnen din skal testet. Tusen takk for tips. :klem:
Kan gjerne gi deg noen om du ønsker også!

Ja, jeg har spist lavkarbo en GOD stund. Har trappet gradvis ned over en lengere periode. Men var jeg HØY-KARBO. Sukkertøy, boller og brus var det eneste jeg fikk i meg fordi det smakte slik at det dempet smertene for en stund. Så dette var også greit foreldrene mine.
Lenge før sommeren lå jeg under 170, så 150 g kh., og i sommer gikk jeg under 100 g kh. Sofie Hexeberg og Line Holdal har rådet meg til dette. :)
Grønsaker er det som regel vokser over bakken, men jeg kan spise litt bær og gulrot også. Jeg har jo en del karbohydrater "å gå på", siden jeg bør ligge i underkant av 100 g om dagen. Ser over dette.

Jeg har også nevnt til Line at jeg er så sulten. Har skrevet hva jeg spiser, og hun har understreket at jeg burde normalt sett ha holdt lengere.

Kankjse du har rett. Kroppen har hatt så vondt når jeg har spist karbohydrater, og nå som den endelig kan ta til seg næring, kaster den seg kanskje over alt i glede! Hehe! Det gør ihvertfall smakssansen min.

Lavkarbo har reddet livet mitt! Uten dette ville jeg gått til grunne...
...Men jeg er unormalt sulten(?) Kanskje du har rett i at det stabliserer seg/er vektregulerende?
W. Lutz skriver jo om "hjelp for de tynne": Lavkarbo er for alle.

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes det ser ut til at du spiser for lite fett. Det er fettet og proteinene som holder deg mett og du spiser mye grønt - det gjør deg ikke mett. Sleng på litt mer fett til frokosten og lunsjen så holder du lenger tenker jeg. :) Fetaost eller annen ost i omelett og salat f.eks.

Chamomilla sa for siden:

Jeg synes også det høres fornuftig ut at du er ekstra sulten nå både fordi kroppen din trenger mat for vektøkning og hvis (det vet vi jo ikke) du ikke har spist lavkarbo lenge så er du gjerne mer sulten i starten.
Jeg blir mye fortere mett nå enn for noen uker siden bare, etter at jeg strammet inn på karbohydratinntaket. Jeg har levd på mer romslig lavkarbo i mange år med stillestående vekt, men ønsket å bli kvitt 5-6 kg. Det kan også hende at når du spiser såpass mye som opptil 100g karbo så kan det gjøre at du blir fortere sulten! Ikke at 100g er mye, men for vi som vil ned kan det være mye. Mannen min som f.eks spiser eggerøre med brød under til frokost mens jeg klarer meg med eggerøre med smør eller ost og kanskje en liten tomat blir gjerne fortere sulten enn meg, selv om han har spist mere "mat", men altså mer karbohydratrikt også.

Om du liker meiersmør så er det fettet vel mer stabilt enn rapsolje med tanke på steking av kjøtt?

Kokosolje i små doser flere ganger om dagen demper min trang til å småspise andre ting og den inneholder mange fine næringsstoffer - da tenker jeg extra virgin-varianten som ikke skal varmes... om studentøkonomien tillater... :)

Masse lykke til med ønsket vektoppgang!

Gaupe sa for siden:

Jeg har absolutt forsøkt meg litt fram. Er til tider slett ikke sparsom med fettet! Jeg er ikke redd for å teste det som endelig kroppen vil ha. :D
Men tusen takk for gode tips! Fetaost har jeg enda igjen å kjøpe inn. Men jeg er stor tilhenger av majones og creme fraiche! Det hører nesten alltid med.

Chamomilla sa for siden:

Postet visst samtidig med trilltrall. Enig i at økt fettinntak hjelper på metthetsfølelsen selvsagt. :)

Chamomilla sa for siden:

Bare for å være kjip - majones inneholder vel som oftest soyaolje - det er IKKE bra i store mengder (eller i det hele tatt). Men den finnes med rapsolje :).

Gaupe sa for siden:

Tusen hjertelig takk! Dette er min medisin, og studentøkonomien er trang, men helsen er viktigere: Så ja, cocosa extra virgin har hedersplass i skapet mitt. :)
Meierismør liker jeg godt, men har ikke dette akkurat for øyeblikket. Da blir rapsoljen alternativet.

Gaupe sa for siden:

Da har jeg en god nyhet til deg: Jeg har KAVLI ekte majones, som inneholder rapsolje. Et litt bedre alternativ...

Nerthus sa for siden:

Bare sånn for å dele - du spiser veldig mye mat - og når jeg startet min lavkarbokarriere spiste jeg også enormt mye de første mnd og var DØDSULTEN et par timer etter hvert måltid...

For min del hjalp det og redusere litt på porsjonene, og i dag er jeg aldri sulten (noe som faktisk jeg tror er verre enn å være ofte sulten... for man mister matlyst og inspirasjon til å lage god mat).

NÅ er jeg OVERvektig og du UNDERvektig så jeg vet ikke hvordan dette vil innvirke på deg... men ofte er jo rådene her inne MERE fett om du er sulten. Du må nesten bare prøve deg fram, pøs på med fett og se hva som skjer, reduser litt porsjoner og se hva som skjer (kan ta 2-3 dager før du får effekt av det siste) :)

Yrla sa for siden:

Om du var undervektig er det bare fint om du spiser hver annen time for å bygge opp krppen igjen. Jeg vet at magre anorektikere skal spise så ofte. Du vil nok med tidn få mindre behov for mat.

Jeg lurer på om du kan være allergisk eller intolerant overfor mel (gluten) ,jeg, siden du hadde slike fordøyelsesproblemer tidligere.

Zincite sa for siden:

Bare et lite tips siden du sier cocosa er dyrt, men viktig i skapet ditt. Om du bestiller cocosolje på iherb får du mye mer for pengen :) jeg bestilte denne etter tips her inne. Ser denne er enda litt billigere, men er usikker på om vekta eventuelt gjør at portoen blir dyrere.

Gaupe sa for siden:

Å, tusen takk for tipset. :)

Gaupe sa for siden:

Tusen takk. Ja, Hexeberg foreslo litt mørk sjokolade også. ;)

Jeg forstår at du kan tenke det, men jeg har testet. Det er jo ikke gluten i hvit ris, fruktjuice, bananer og kjærligheter på pinne...
Jeg har hele barndommen spist ferdiggryter fra toro, ferdigpizza, poteter og tynn saus, lopp, kneip, mager prim, syltetøy og brunost, fikk aldri fisk til middag, grønnsaker var det aldri, lite middag, men kjeks, sirup og honning var det masser av. Husker vi spiste melgrøt med potetgull som forret... det var tider det... :eek:
Moren min var en travel arbeidskvinne som måtte ta seg av huset og den syke faren min hver dag. Lettvindte løsninger ble mye ferdigmat.
Kanskje kom kroppen til et punkt hvor den "ikke klarte mer"?
At jeg hadde en stor overvekt av omega 6 i kroppen er et ingen tvil om heller, da faren min fikk i tilleg øynene opp for alle vita hjertego produktene i tillegg til ferdigmaten. Kanskje er det snakk om "betennelse". Jeg sørger for å få blodprøvene mine fulgt opp nå.
:helsesjek

Gaupe sa for siden:

Tusen takk for din erfaring. :) :)
Jeg skal prøve tipsene dine, men det er som du sier: jeg skal jo spise så vekten øker også. Her er det ballansegang.
Håper du får inspirasjonen til matlaging tilbake. Jeg vet hvordan det føles, men for meg har lavkarbo endret dette helt! ;)

smgj sa for siden:

Det er en tilstand som heter fruktoseintoleranse. Jeg kjenner ikke mer til den enn navnet. Du kan jo søke litt og se hva du finner, om det kan passe for deg.

Ellers skrives det mye om cocktaileffekten - altså at selv om de enkelte e-stoffene og behandlingsmetodene for mat (som f.eks hydrolysering av fett eller homogenisering av melk) har blitt testet som trygge hver for seg - så er det lite viten om hvordan alt dette fungerer når det blir rotet sammen i en enkelt kropp gjennom et helt liv.
Bare noe jeg tenkte når du skriver om det jeg vil kalle et meget unaturlig kosthold - i den forstand at kroppene(genene) våre har evolusjonert med relativt ren mat fram til det siste århundret.

Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er du begynte med lavkarbo og oppdaget at det virker for ditt undervektsproblem. Men jeg hadde ikke bekymret meg så veldig mye før jeg nærmet meg normal/-ønskevekta om det ikke bremser av seg selv til den tid ... Fordi jeg tipper at kroppen din er fullt opptatt med å "ta igjen" for lengre tids makro- og mikronæringsunderskudd.

Tirililltove sa for siden:

Min strategi når sulten øker er mer fett. Cocosa i kaffe eller te, f.eks. Fryser cocosa blandet med kokosmasse i kjekstykkelse i muffinsformer, godt til kaffen.

Har fløte i omeletten, stekes i meierismør.
spiser kjøtt med fettrand, kjøttdeig o.s.v.
Bacon
da erjeg mett i mange timer og spiser frokost, middag og litt ost imellom om jeg er sulten
har liten babybel veska v/behov ( kan sikkert være annen ost også)

det er fettet som metter

Og ja jeg tror også at kroppen din liker å få mat igjen!

Er så flott å høre om flere som har blitt friskere av lavkarbo:)

Gaupe sa for siden:

Takk for tipset! Jeg skal se litt nærmere på det. Har lest ort om det tidligere, men har fraskjøvet det meg, siden det skulle være en så sjelden tilstand.
Det høres absolutt fornuftig ut det du sier. Jeg vet at kroppen er utrolig mye gladere nå som den får mat med næring. Jeg har forsøkt å ta tak i problematikken lenge, lest om kosthold og sunn ernæring i håp om å ernære meg rett, gått til statlig ernæringsfyiolog i håp om å få hjelp(men tro det eller ei: hun bad meg drikke mer juice, spise loff i stedet for grovt brød, da hun tenkte at jeg reagerte på fiberet, sutte på drops fordi jeg ikke skulle bli mett av dette og kjøpe lett-ost fordi mettet fett var farlig, spesielt for undervektige.) :_oy: Jeg må understreke at dette var en ernæringsfysiolog som nærmet seg pensjonisttilværelsen og måten hun var skolert på, var nok i stor grad basert på at fett er farlig og lavkarbo kun er for slanking/en uaktuell livsstil/tull/bare sprøyt.
Men: Quote Hexeberg: Man bygger ikke kroppen av sukker! Kroppen bygger man opp av fett og protein.

Jeg må få takke dere ALLE!
Aldri har jeg fått så mye hjelp, tips og veiledning enn fra "lavkarbo-folket". Bare at dere tar dere tid til å lese alt dette gjør meg rørt. :hearts:
Å være undervektig er slitsomt, akkurat som det motsatte. Men her blir man blir møtt med forståelse, og det er ikke noe mer verdifult.

Gaupe sa for siden:

Tusen takk for gode tips! :)
Babybel er supert, og de kokosmasse-cocosa-kjeks-muffinsene(?) dine var lurt!
Hehe, ja! Solskinnshistorie! :p

plastbox sa for siden:

Der har du svaret! Når du nå spiser næring kroppen er laget for å gå på stabiliserers diverse hormoner (kan se om jeg finner noe lesestoff om hormonstyrt sult om du vil), og akkurat som overvektige med blodet fult av ketoner og frie fettsyrer gjerne opplever mindre sult vil vel en undervektig -på lik linje med en insulinresistent person som ikke får tilgang til fettreservene sine- oppleve mer.

Gaupe sa for siden:

Så spennende! Ja, takk, jeg vil gjerne lese mer om det. :)
Tror ikke det er rart at jeg har slitt i så mange år når du trekker fram dette: hvis man hadde foret en løve på gress hele livet, ville den ikke blitt noen Lion the king... Samme gjelder å ha tvangsforet en ku på hamburgere: tror ikke cottage cheesen, seterrømmen og jarlsbergosten hadde vært å oppdrive da...

Yrla sa for siden:

Fått nok,ja. dt kan vær. En intoleranse kommer gjerne når vi spiser for mye av en ting over lang tid. Godt du er ute av karbohelvetet:) Nå blir alt bedre. Om du vil fetes opp er frukt mellom måltider er lur ting å spise. Angåede cocosa; vit at det er uapetittelig og må betraktes som kost-tilskudd. Jeg ville kjøpt den man kan bruke til å steke mat i, for den andre er ikke god å innta bar.

Yrla sa for siden:

Hva med nøtter og kokte egg? Det er næringstett mat.

Gaupe sa for siden:

Jeg har extra virgin-varianten, men skulle gjerne hatt steke-varianten også. Smaken er som baken: jeg synes den er god å blande i f.eks blomkålris i stedet for smør. Passer godt til retter med kokosmelk: blir et litt eksotisk preg. :)

Gaupe sa for siden:

Klart det! Spiser masser av det. Jeg går opp i vekt, det er ikke problemet å få i seg mat nå. :)
Jeg lurte bare på om jeg var "unormalt" sulten.

Cyan sa for siden:

Ser du har fått mange fine svar, så jeg skal bare skyte inn med en liten tilleggsopplysning. Jeg ser at du spiser gulrot. Nå tror jeg nok ikke at dette er årsaken til at du er mye sulten, men veldig mange opplever at man blir ekstra sulten (får sug i magen) av å spise gulrøtter og epler så det kan jo være greit å styre unna. Jeg fikk en gang i tiden forklaringen på hvorfor, men klarer ikke å huske hvorfor det var sånn.

Gaupe sa for siden:

Takk for opplysningen. :)
Men jeg bør få i meg litt k.h. ifølge Hexeberg. Litt bær, LITT frukt og litt gulrot går greit. Men jeg blir like raskt sulten om jeg kutter grønnsakene også. Men det er som dere sier: kanskje dette stabiliserer seg sammen med vekten min?
Jeg har fått mange flotte svar, ja. :hearts: Men jeg blir ALLTID glad for flere!

VSB sa for siden:

Jeg bruker gulrot/belgfrukter som en del av f.eks. salat, kanskje gir det et mer stabilt blodsukker enn som et mellommåltid, og ved det siste tilfellet er det viktig å få i seg protein/fett sammen med gulrota for å stabilisere blodsukkeret. Kanskje kan du med fordel lese litt om GI også, siden du skal ligge såpass høyt på KH. Gir litt innsikt i hvilke du skal velge, men synes forøvrig det høres ut som om du er på riktig vei.

Gaupe sa for siden:

Gulroten spises sammen med fett, ja. Gjerne med en god neve nøtter.
Jeg har lest mye om både lav GI, LCHF og lavkarbo. :) Har flere bøker om alle retningene, men jeg velger å følge det som "ekspertene" har rådet meg til. Jeg tviler ikke på at de vet hva som kan passe.
Jeg lurte bare på om jeg var unormalt sulten. :hungry:

plastbox sa for siden:

Vel, Ramblings of a Carnivore av Pål Jåbekk er en utrolig god blogg! Bloggen til Dr. Michael R. Eades inneholder også veldig mye god informasjon, artikler om og anbefalinger for bøker han har lest.

De to er et godt utgangspunk, og er det sult du er interessert i kan du f.eks. søke på "ghrelin" og "leptin" (på bloggene, eller generelt på nettet).

Dersom noen er interessert i sykdomsbehandling eller bare generelt gå mer i dybden på hvordan kroppen påvirkes av kosthold er boken "Bedre uten brød" ("Leben ohne Brot") av Dr. Wolfgang Lutz en fantastisk bok! Blant annet har han i sine mange års legepraksis fulgt opp et hundretalls pasienter med cøliaki (glutenintolleranse) og ulcerøs kolitt. Folk med disse diagnosene går stort sett gjennom livet med store plager tross sterke medisiner med mye bivirkninger (bla. katabole hormoner som kortison), og sistnevne dør gjerne av tarmkreft i løpet av 10-15 år etter diagnosen stilles, selv etter flere omfattende operasjoner der ødelagte deler av tarmen fjernes.

Over 90% (husker ikke det nøyaktige tallet) av Dr. Lutz sine pasienter var fullstendig symptomfrie etter en 10 års oppfølgingsperiode, og de få tilbakefallene han registrere var oftest marginale i forhold til det vanlige sykdomsforløpet (og gjerne forbundet med tilbakefall til kornprodukter ol. i dietten).

På tross av at dette er godt dokumenterte fakta kan du ta deg faen på at ingen med cøliaki eller ulcerøs kolitt her til lands blir behandlet med noe annet enn kortison, NSAIDs, og andre medisiner med bivirkninger som antagelig tar livet av deg om ikke sykdommen gjør det først. Folkemord..?

Edit:
I samme tråd kan jeg jo ta med at jeg er type 1 diabetiker, altså produserer kroppen min null insulin. Vet du hva det Statlige helsevesen anbefaler? Joda 60-70% av energien fra karbohydrater, helst kornprodukter! Det innebærer med mitt energibehov rundt en halv kg sukker pumpet ut i blodstrømmet fra tarmene hver dag, og da kan du kanskje selv tenke deg til hvor vanskelig det blir å regulere blodsukkeret når blodet inneholder ca. 5g sukker ved et normalt blodsukkernivå!

Type 2 diabetikere sliter fordi de produserer insulin, men cellene reagerer ikke på det som de skal. Derfor må pasientene produsere enda mer insulin for å få tilstrekkelig virkning til å frakte sukker (fra karbohydrater) ut av blodet før det når giftige nivåer (ca 10g totalt i blodstrømmen). Hva anbefales disse? Joda, sulte seg, spise 60-70% karbohydrater, og gjerne korn-* og soyaprodukter.** Det høye nivået av karbohydrater øker insulinresistensen, som øker behovet for insulin, til bukspyttkjertelen ikke klarer mer og pasienten i tillegg må ha insulinsprøyter. Med tanke på at insulin er fettlagringshormon nr. 1 og i tillegg svært pro-inflammatorisk og reduserer mengden av andre viktige hormoner, hva tror du skjer når en person har 10x mer insulin i kroppen enn normalt..?

Hva skjer så når en type 2 diabetiker eller en med såkalt "metabolsk syndrom" kutter ut karbohydratene? Umiddelbar bedring, reduksjon av overvekt, og mest gledelig av alt: langt over 90% kan kutte ut medikamentene de har måttet ta. De restrerende prosentene kan redusere dosene til en brøkdel av det de før måtte ha. Alikevel anbefales en diabetiker å spise enda mer av maten som gjorde h*n syk i utgangspunktet.

*Hvete inneholder forøvrig gluten som er et protein ingen av oss, cøliaki eller ikke, bør få noe særlig av. Det tjener ingen funksjon i kroppen, og hos folk med såkalt "Leaky gut syndrome" kan dette fremmede proteinet lekke over i blodstrømmen der det fremkaller en reaksjon fra immunforsvaret. Denne reaksjonen kan fortsette svært lenge, og kan også feste seg i ledd, muskler og beinhinner, og kan være grunnen til bla. en del av fibromyalgi-tilfellene der ute. I tillegg inneholder hvete 4 opium-ensymer, som bidrar til den kjente velfølelsen man får av ei brødskive med nugatti.

I tillegg er korn rikt på Omega-6. Balansen mellom Omega-3 og -6 skal være 1:2 - 1:4 (generøse tall, noen mener det bør være enda mer Omega-3), i et gjennomsnittlig Norsk kosthold er balansen 1:15. Denne balansen i favør Omega-6 er også pro-inflammatorisk.

**Soya er et kapittel for seg selv, men long story short: Det inneholder stoffer som etterligner østrogen, det kvinnelige kjønnshormonet, noe som kan kødde grundig med hormonbalansen hos begge kjønn. I tillegg binder det seg til et signalstoff som styrer forbrenningen som kan føre til hypothyreose (lav forbrenning, noe ca. 1/15 norske kvinner har), og det binder seg til diverse viktige mineraler slik at disse blir utilgjengelige for kroppen.

Gaupe sa for siden:

Wow! Tusen takk for så utfyllende og godt svar.:klem:
Ang. bedre uten brød, så har jeg lest den fra perm til perm: en fantastisk god bok. Lutz tar jo også for seg "hjelp til de tynne".
Dette du beskriver om omega 6- og omega 3-balansen er veldig viktig. Jeg tror mye av mine plager kan komme av "betennelse" som reaksjon av ubalanse.
Jeg reagerer også kraftig på anbefalingene til staten. At du har type 1 diabetes og skulle følge de rådene, hadde nok bare forverret det hele. Det burde alle med innsikt i de kroppslige prosessene nå ha klart for seg.
Gud, jeg er så glad for at det rører seg om lavkarbo nå: at mennesker, tross mye motgang fra de som nekter at de har tatt feil i så mange år, fortsetter å kjempe for sin egen og andres helse.
Jeg er brennende engasjert i dette nå, og tusen hjertelig takk for blogg-tipsene. De skal jeg sette meg inn i. Alt du har beskrevet finner jeg noe gjennkjennbart i. En feil ernæring kan slå ut i mange retninger: undervekt, overvekt og maaaange andre sykdommer. Alle er like forferdelige.
Forelesningene om fettsyrer av Jens Veiersted på youtube, anbefaler jeg deg om du også er intressert i viktigheten og forståelsen av fettet. Dette er gode og informative forelseninger som er gjort opptak av på medisinfagskolen. Virkelig flott å høre på. Jeg har faktisk flere ganger kost meg med å høre på dette under f.eks. kveldsmaten. Anbefales! ;)

www.youtube.com/watch?v=Iev9_6piwM4

smgj sa for siden:

Du kan faktisk ta med at gluten er under sterk mistanke for å være utløsende faktor for autoinnum stoffskiftesykdom - både Grave's og Hashimoto's. De to vanligste variantene av sykelig forhøyet og sykelig lavt stoffskifte.

Mange får reduksjon i antistoffer gjennom å kutte gluten.

Disse sykdommene regnes også som betennelsessykdommer.

Gaupe sa for siden:

Dette er så spennede! Tusen takk for opplysningen.
Faktisk gangske sentralt at du nevner dette: Line Holdal anbefalte at jeg absolutt burde undersøke om jeg hadde for høyt stoffskifte, etter at jeg hadde presentert hva jeg spiser.

Hamster59 sa for siden:

Har cocosa, men bruker det sjelden. Smør går det mye av, kjøper usalta og bruker det til alt av steiking og baking. Bruker også tyrkisk yoghurt med nøtter og litt bær, det bruker å holde i mange timer. Kjøper det i 1-kilos bøtter.. Prisen kan variere, lurt å sjekke litt rundt.

Gaupe sa for siden:

Jeg er vet at dietetikere ofte legger en matplan som skal følges hos enkelte hvis de skal opp i vekt. Måltider etter klokkeslett og x antal brøskiver, tilbehør osv.
Da er utgangspunktet et mål for dagen om å ha spist et planlagt antall kalorier. Veie opp ingredienser i strege tilfeller.
På lavkarbo skal man følge sultfølelsen, men burde jeg ikke forsøke å spise ekstra om jeg vet at jeg har fått i meg lite energi en dag selv om jeg er stappmett? (Men om jeg er stappmett, vil det nok si at jeg har spist tilstrekkelig med fett og energi?)
Skal jeg kaste fra meg alt om kalorier og lytte til kroppen jeg også?

smgj sa for siden:

Prøpv å la kroppen ta styringen først. Du kan alltids telle siden om kroppen ikke tar deg dit du vil. Begynner du i motsatt retning vil du ikke vite om "selvstyre" fungerer. Og en selvstyrt kropp er definitivt å foretrekke. ;)

Jeg tipper at nå som du vet hva du kan spise uten å bli syk av maten vil veldig mye ordne "seg selv". Iallfall forsøk og se hvor langt du kommer på den måten før du (kanskje) tweaker de siste trinnene.

Du sier at du går opp i vekt nå. Jeg vil tro at det for stabilliseringen sin del fungerer som for de som skal ned. Sakte er bra og jevnt og trutt er bra, mens brå endringer kan være harde både å gjennomføre og å avslutte i målområdet. Om du får lite kalorier en dag innimellom tviler jeg på at det har noe å si på lang sikt. Konsentrer deg heller om å legge gode matvaner som både du og kroppen kan leve godt med. :)

Gaupe sa for siden:

Tusen takk for svar! :klem:
Jeg trenger bare å overbevise meg selv om at jeg nå kan stole på kroppens signaler. Dette har jo vært problemet tidligere, da sterke smerter overskygget både sult og metthetsfølelse. Etter hvert måltid så det ut som om jeg var gravid og jeg hadde bare smerter i kroppen. Likevel var det viktig å bare tenke på å “få i meg nok”.
Nå skal jeg forsøke å lytte til kroppen. Jeg tror dette skal bli kjempebra, men sikkert en tidkrevnde omvendingsfase fra å ordne seg et måltid, spise det opp og vente på neste.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.