venninna mi har sånne på hele kroppen. det begynte ca i april og da var det bare noen små tørre på leggen. nå har hun sånne over hele kroppen og det renner blank tykk væske ut av de. legen trodde først det var ringorm og hun ble behandlet for dette uten at det ble borte. nå har ikke legen noen flere ideer og komme med og venninna mi har fått time til hudlege om en mnd. men dette klør og det gjør vondt når klærne kommer innpå sårene. noen som vet hva dette er og hva som kan lindre til hun kommer seg til den hudlegen?
Jeg og synes det minner om noe slikt . Hadde det i litt over et halvt år før en klok lege fant ut av det:eek:. Begynner å bli noen år siden, men så misstenkelig likt ut...
Nei, vannkopper er det man må ha hatt. Men helvetesild arter seg ikke helt sånn, det følger normalt kun en nerves "ansvarsområde" på ene halvdelen av kroppen, altså det er kun ensidig, og sprer seg normalt ikke til hele kroppen på denne måten.
Lurer også på - er det forsøkt steroidekremer av noe slag her?
Har venninnen din vært ute og reist? Begynt på noen nye medisiner?
Hva annet er blitt gjort hos legen?
Jeg ville, om ingenting er blitt gjort, i alle fall forsøkt med en antibakteriell krem du har hjemme, helst fucidin, men den er reseptbelagt..kanskje hun har bacimycin å ta på? Ta på kun noen av utslettene, så ser du om det blir bedre eller ikke (kan sammenligne med ubehandlede deler av huden) Ville også tatt antihistamintabletter (allergitabletter) om hun har det liggende, for å forsøke, ettersom det klør. Mye av det som gjøres hos fastlegen er forsøksvis når man ikke finner en klar årsak, så det går an å prøve seg litt frem også.
Å ha gått med dette siden april er lenge, og jeg ville nok absolutt gått innom legen videre, før hudlegetimen, og purret på hudlegetimen ville jeg også prøvd. Hun kan ringe og forklare og høre om de har en åpning tidligere.
Jeg hadde ansiktet fullt av utslett og stakk innom hudlegen med henvisningen. Fikk time på flekken så fort sekretæren så meg!!!
Skal ikke behøve å vente så lenge som en måned med sånne sår! Hva om de i tillegg er smittsomme, eller brått blir til en blodforgiftning?:eek:
Ring mandag morgen og forklar hvor ille det egentlig er! Noen leger skriver ikke særlig gode henvisninger og det er ikke sikkert hudlegen har forstått alvoret!:nei:
Etter 2 runder med brennkopper på hver unge, syns jeg nå dette ser veldig kjent ut!
Er det brennkopper må det sterkt skyts til! Den nye stammen med brennkopper tåler fucidin så man må over på mer potent antibiotika både i pilleform og en slags væske som smøres på!
hun har prøvd fucidin og masse andre greier jeg ikke husker navnet på. prøvd noen piller også. har ikke tatt prøver av det enda, da det er det hun er henvist til hudlegen for å gjøre.
vet ikke om det hjelper at hun ringer hudlegen og ber om å få komme inn fortere, hun fikk egentlig ikke time før om to mnd, men siden det er så ille fatt med henne klarte han å fremskynde det til en mnd i steden.
Pleiadene her inne hadde et skikkelig utbrudd av brennkopper i fjor vår. Hun måtte flytte ut på hytta og gå naken pga alle sårene, fikk ikke på seg sko etc.
Hun smurte med fucidin, men ingen hadde fortalt henne hvordan man gjør det for å ikke smittte seg selv igjen og igjen feks! Husker ikke helt hvordan hun ble kvitt dem(du kan søke i journalen hennes), men det tok laaaang tid!:eek:
Da sønnen min hadde brennkopper andre gangen, var det kommet en ny stamme brennkopper som var resistent mot fucidin. På toppen av det hele klarte "hvem nå det er " å lage feil oppløsning medisiner, så de var alt for svake. Vi holdt på i evigheter og da han endelig fikk riktig medisiner og ble kvitt disse ekle sårene, hadde han smittet sin lillesøster og så var vi i gang igjen!:(
Dersom hudlegen ikke er langt unna, ville jeg ha dukket opp på legekontoret og forlangt hjelp!!! Rett og slett!
Du kan gå inn på Medlemsliste opp på den øverste grønne linjen og finne henne der. Så går du inn på profilen hennes og klikker Statistics og så Alle tråder startet av Pleiadene!
Jeg aner ikke hva det er, men ringblomst/calendula-salve er sårheldene og antiseptisk, og fåes kjøpt på apotek. Veldig effektivt!
Og så må jeg si: For en stusselig lege! Han må jo ha skrevet en helt elendig henvisning. Høres ut som en god idé å møte opp hos hudlegen og flekke legg, ja!
ja-hun kom inn til hudlegen i dag. det var eksem som det hadde blitt infeksjon i. han syntes det var litt rart at hun hadde fått sånn eksem nå siden hunaldri hadde hatt det før, men hun skal i hvertfall behandles med psoriasismedisin og lysbehandlig- så får vi håpe det blir fort bra igjen :)
Gurimalla, glad min psoriasis ikke ser slik ut! Jeg synes også det ligner brennkopper eller herpes...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.