< Tilbake til oversikten

Lavt blodsukker

ketoseprinsen sa for siden:

Hei.

For underkant av en uke siden var jeg hos legen i forbindelse med forkjølelse og grunnet noen andre greier ble det noen blodprøver. Da mente han jeg hadde veldig lavt blodsukker og skyldte på at det å gå på noe sånt(lavkarbo) og ha feber er dårlig combo. Jeg fortsatte kul som jeg er!
I dag var jeg hos legen igjen og sjekka blodsukker med mer, blodsukkeret er fortsatt kjempelavt og legen hevder at en sånn kur ikke vil passe for meg. Diabetes og evt andre sykdommer har man nå utelukket.
Jeg er ikke veldig glad for tanken på å droppe kuren, har pokker meg gått ned 13-14kg på litt over 1mnd :(
Han sier at jeg burde prøve å leve "normalt sunt" i en uke og se hvordan det ser ut etter det. Frister mildt sagt veeeeldig lite.

Noen andre her som har opplevd å få veldig lavt blodsukker når de går på ketolyse eller andre lavkarbokurer?

Greia er at jeg hadde en annen sykdom som gjør at jeg sjekker det meste ved blodet mitt en gang annenhver mnd og har aldri hatt lavt blodsukker, heller for høyt pga blodtap. :p

Bulldog sa for siden:

Hva er "veldig lavt blodsukker"?

Må også legge til at jeg merker ikke noe på kroppen. Føler meg til tider slapp, men, ikke noe svimmelhet eller følinger av noe slag.

Legen er 100% overbevist om at det er kostholdet mitt. Denne uken skreiv jeg ned nøyaktig hva jeg hadde spist og tok det med.

Bulldog sa for siden:

Det er veldig lavt... Føler du deg bra?

Vanskelig å si da jeg er på vei ut av en kraftig forkjølelse, småfeber fortsatt, hoster litt og slimet er på vei ut :p
Eneste jeg vet er at jeg er ganske så mye bleikere enn jeg pleier, flere som har kommentert det. Og at jeg uprovosert kan begynne å svette selv om jeg minuttet før frøys, men det kan jo også være pga febern.
Legen mente jeg MÅTTE være skikkelig svimmel og kvalm med slikt blodsukker, men det er jeg ikke.

Bulldog sa for siden:

Du burde hatt føling, for å si det sånn :)

Hvordan er insulinverdiene dine?

amritam sa for siden:

Under 2 er veldig lavt. Jeg hadde det en gang og det var skikkelig ekkelt. Kunne knapt tenke en tanke ferdig. Virker rart at du kan fungere rimelig greit med så lavt blodsukker.

Det vet jeg faktisk ikke, eneste jeg spurte om var om det var noe som tydet på at jeg hadde diabetes utenom det lave blodsukkeret og han sa at de andre nivåene var "sånn ca bra". Betryggende. Han utelukka at jeg har diabetes, utifra hva jeg leser sliter jeg med å forstå hvordan alt dette funker.
Hadde b12-mangel også, men det kunne ikke påvirke det mente han.

Har jo nesten lyst på en annens lege mening, men kan da ikke tro at to aparater der inne juger.

Bulldog sa for siden:

Flott med leger som tar seg tid til å være grundige med pasientene sine... Hvis du føler deg bra, altså ikke har noen symptomer på hypoglykemi, så tror jeg ikke blodsukkeret ditt er noe problem i seg selv, men ikke hør på anonyme folk på internett - snakk med en annen lege ;)

Ja, jeg stoler på legen, han har hjulpet meg med andre ting som andre leger har feilet på. Men ingen av oss er altvitende, heller ikke leger.

Det jeg lurer litt på er hvis jeg kutter ut kuren 1 uke som han vil i første omgang for å se, men lever sunt og bruker huet, går jeg noe særlig opp den uken da?

amritam sa for siden:

Det er jo så forskjellig hvor lett folk har for å gå opp i vekt, men på bare ei uke må det da være ganske begrenset hvor mye du går opp. Mulig du legger på deg en del vann, men det forsvinner jo fort igjen også hvis du går tilbake til kostholdet ditt igjen.

Jeg har ikke lyst til å prøve å gi så mye råd, for jeg er ikke noen lege akkurat, og dette virker merkelig på meg. Det er mulig du bare må prøve deg litt forsiktig fram - eller få en sjekk hos en annen lege også. Kanskje du skulle skaffe deg en blodsukkermåler selv for å følge med litt på hvordan det går.

Nerthus sa for siden:

Du trenger ikke kutte kuren, øk på en del med fornuftige kh - og reduser fettinntaket om du bikker mye over 70g kh pr dag og se hva som skjer med blodsukkeret ditt :)

nellie sa for siden:

Jeg får ofte veldig lavt blodsukker når jeg spiser ketogent. Laveste jeg har målt er 2.5 og da følte jeg meg jævlig, for å si det mildt. Under 2 høres nesten utrolig ut..

BenteR sa for siden:

Får man diabetes, så oppdages det ved at blodsukkeret er for høyt og ikke for lavt.
Hos deg virker det som insulinproduksjonen er for høy.
Var du fastende da du målte så lavt hos legen?
Virker på en måte som du har noe a la det gubben min har; reaktiv hypoglykemi, men gubben min har fått det mye jevnere og bedre, nå når han slipper blodsukkersvinginger.
Men om det er slik at kroppen din produserer for mye insulin og blodsukkeret holder seg så lavt, så vil du trenge karbohydrater for å motvirke overdosen med insulin......
Jeg er absolutt ingen lege, men tenker bare litt høyt....

amritam sa for siden:

Sant. Jeg bare gikk ut ifra at det var noe sånt han mente med å leve sunt og bruke hue, jeg, men det er greit å få det konkretisert.:ja:

Mulig jeg tuller nå, det ble litt vel mye info i dag. Men jeg mente han sa at lavt blodsukker kan også tyde på diabetes type 1? Men han sa det ikke gjaldt meg. Jeg har null peil altså, så jeg loker nok fælt.

BenteR sa for siden:

Jeg fikk diabetes 1 for nøyaktig ett år siden.
Jeg ble tørst, raste ned i vekt og urinerte selvsagt mye, og jeg frøs og var trett.
Siden legen min lette etter alle mulige årsaker, og en veninne av meg som har diabetes 1 sa seg villig til å låne meg en av blodsukkermålerne sine, takket jeg ja.
Jeg målte meg flere ganger dagen før jeg skulle til legen. Ingen av målingene var under 18 og den høyeste viste "advarsel - høyt blodsukker - over 33,3".
Da jeg kom til legen morgenen etter hadde jeg 18,6 og da var jeg helt fastende. Jeg fikk ett grovt knekkebrød med tomatfisk hos legen og raste opp i 23,8.
Har man diabetes 1 så virker ikke insulinproduksjonen og man vil etter hvert miste evnen til å produsere insulin selv. Resultatet er at blodsukkeret stiger og stiger og stiger om man ikke får sprøyter med insulin.

Jeg lever med diabetes 1, og må hele tiden balansere blodsukkeret mitt. Tar jeg ikke sprøyter, vil ikke blodsukkeret mitt kunne falle til slike lave verdier som du har. I stedet vil det stige, og setter jeg ikke sprøyter blir blodsukkeret for høyt, og da skader jeg kroppen min. Men en bivirkning, om jeg kan kalle det det, med insulin er at blodsukkeret kan falle for lavt. Jeg har kraftig føling når jeg ligger på 2,3, så jeg håper jeg fremdeles klarer å stoppe blodsukkerfall før jeg kommer ned til ditt nivå på under 2.

Jeg har aldri noensinne hørt at diabetes 1 ubehandlet kan gi for lavt blodsukker, men jeg er altså ikke lege.

macadamia79 sa for siden:

Står det på lab-arket at du hadde under 2? Eller regner du bare med det fordi grensen for veldig lavt blodsukker er ca 2?

rava sa for siden:

ikke for å skremme deg, men så lavt blodsukker er meget farlig for hjernen. En kan ikke gå med så lavt blodsukker over tid. Du burde kjøpe deg er apparat for å måle det jevnlig. Dersom man har så mye insulinproduksjon at blodsukkeret er konstant lavt så kan det være et tegn på alvolrlig sykdom.

Regner med? Som sagt har legen målt to ganger med to forskjellige apparater med flere dagers mellomrom.

Og jeg er fullt klar over at det er skadelig, er jo en grunn til at legen mener jeg må kutte ut lavkarbo.

Da misforsto jeg sikkert, men legen sa at han utelukket diabetes type 1 i alle fall. Hvis det bare er sånn som du sier og ingen andre muligheter som vinkler det dithen må jeg ha misforstått, som sagt blir det en strøm med informasjon samtidig, mye fordi jeg også sjekker opp med mange mange andre blodprøver pga en annen sykdom jeg har hatt tidligere.

Var der i dag også, bare hos sykepleier. Kom fastende, hadde nesten like lavt, spiste en bolle med en blanding frukt og ventet 1 time mens jeg gikk tur med bikkja rundt omkring og jeg hadde 4,4. Venter på svar fra legen angående noen prøver han tok i dag, får de sikkert ikke på lenge, men mye tyder på at dette kanskje ikke er kostholdet for meg. Kanskje generell lavkarbo med 100kh eller noe funker, no idea.

Nå hørtes jeg gretten ut, det var absolutt ikke meningen. :) Sliten, lei og litt skuffa bare :p

Kitt sa for siden:

Det som ble ment, var om du fikk vite det eksakte tallet, sånn 1.7 eller 1.9 eller om det at det er under 2 er noe du har tenkt siden det var "veldig lavt"!:)

Tror nok legen din har prøvd å spøke litt med deg da han sa at han kunne utelukke dia1 pga lavt bls. "Alle" vet jo at det er akkurat det motsatte som skjer ved dia- debut, som Bente sier!

Du sier det var nestenlike lavt i dag. Hva var tallet? Lavt, veldig lavt, nesten like, lavt sier meg/oss ingen ting. For meg er alt under 4 lavt og først høyt over 12.:p

Kitt sa for siden:

Jeg pleier absolutt ikke å anbefale glukosebelastningstest, men det kan høres ut som om du trenger en ordentlig en.
Målte du blodsukker fastende, spiste frukt og så gikk tur før du målte igjen?
Er det noen rart med å måle 4.4 da? En ordentlig belastningstest tilsier at du skal sitte helt i ro i 2 timer etter å ha fått i deg en bestemt dose sukker. Verdiene skal måles ofte i løpet av denne tiden og det erhvordan kroppen din takler sukkeret som gir legen noe å jobbe videre med. Foreslår at du ber legen din om en skikkelig glukosebelastningstest så dere får litt mer svar!
Er ikke godt å gå rundt sånn og lure og tenke og ikke helt skjønne hva kroppen driver med! :)

Vatti sa for siden:

:klemme:

Photobscura sa for siden:

:ja:
Og en c-peptid!

Bulldog sa for siden:

Så lenge du ikke føler deg dårlig, så får alle deler av kroppen din den glukosen de skal ha, så du trenger ikke bekymre deg for at du skal gjøre noen alvorlig skade, hvertfall ikke umiddelbart. Hadde jeg vært deg ville jeg hørt med en lege som har erfaring med lavkarbo og som vet hva h*n skal se etter. Du kan ha en type subklinisk hyperinsulinimi(sp?). Det er ikke direkte farlig, men man får lavere fastende blodsukker enn vanlige barn, og man får lettere hypoglykemi. Man legger også lettere på seg av "vanlig mat". Problemet med å spise "normalt sunt" er at det vil ikke gi deg jevnt høyere blodsukker, det vil øke blodsukkeret ditt etter mat, og så vil det falle og bli like lavt igjen til neste måltid. Hør med en annen lege. :)

Det skal jeg prøve, noen tips om leger i østlandsområdet med litt peil på lavkarbo?

Nerthus sa for siden:

Stig Bruset er fastlege i Drammen - han har bla egen spalte i et blad, husker ikke i farten hvilket, Hexeberg i Sandvika, Arenaklinikken i Nydalen og Balderklinikken nær pilestredet. Alle disse er nok lavkarbo-tilnærmet mener jeg.

Jeg må få skryte av både måten jeg har blitt møtt med og behandlet av Hanne Enger på Balderklinikken og Luneng på Arenaklinikken. Man føler seg verdifull, blir lyttet til og blir tatt på alvor.

LiseSJ sa for siden:

lykke til!! Håper alt ordner seg..

KarMa40 sa for siden:

Skogli på Heggeli er oppriktig interessert, men det er ikke billig...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.