< Tilbake til oversikten

Rødt kjøtt? Trenger utfyllende svar

HenrikBooe sa for siden:

Hei!

Jeg får stadig vekk høre fra min eldre bror at rødt kjøtt er ikke bra. Men jeg nekter og sier det er bra og spise.

Problemet er at jeg ikke har noen spesielle agrument for at rødt kjøtt er ikke farlig og spise.

Hva er det som er så farlig med rødt kjøtt, som alle skal ha det til?
Jeg vil gjerne argumentere neste gang det kommer :)

Nerthus sa for siden:

Pål Jåbekk har hatt et blogginnlegg om rødt kjøtt her :)

Zincite sa for siden:

Her er også litt du kan lese :)

Bulldog sa for siden:

Be heller din bror om å forklare hvorfor han mener at rødt kjøtt er ugunstig.

Nerthus sa for siden:

Synes også dette blogginnlegget var ganske bra :)

HenrikBooe sa for siden:

Takker for raske svar folkens :)

Veggpryd sa for siden:

1. Du kan jo spørre broren din om det ikke er dumt at vi har spist mat som er skadelig for oss i millioner av år?

2. Du kan spørre om det kanskje var litt dumt av indianere å spise bison istedet for frukt, grønt og korn? Og om ha vet hvorfor de gjorde det? :)

3. Du kan spørre om det ikke er rart at de som lever i Amazonas, som er verden mest planterike område og hvor frukten faller i hodet deg hvor du enn går - om ikke det er rart at de foretrekker å jakte fremfor å spise frukt og grønnsaker? Og om det ikke er rart at de har overlevd så mange hundretusenvis av år uten å stryke med av hjerteinfarkt?

4. Hvis han sier at de beveger seg mer enn oss moderne mennesker (noe han garantert gjør), så kan du spørre hva damene i ulike stammer og indianerkvinner og eskimokvinner gjør når menn er ute og jakter? (fasit: de passer hjemmet, lager mat, føder og passer barn)
    Så rart at DE har overlevd... :confused::eek: :lol:

5. Du kan jo fortelle han at det er kjempefint at vi nå endelig har skjønt (en gang på 80-tallet) at rødt kjøtt og fett er farlig for oss, og at det er fint at vi nå bare har blitt friskere og slankere siden den gang... :p

Vegard L sa for siden:

Som flere her nevner, rødt kjøtt er noe mennesket har spist i millioner av år, lenge før vi engang tenkte tanken på å dyrke korn og holde husdyr.

Be broren din forklare hvorfor rødt kjøtt er farlig, hva som skjer i kroppen når vi spiser rødt kjøtt og hvordan dette fører til noe negativt.
Skriv gjerne svaret han inn i denne tråden, så kan jeg gi noen kommentarer på det han sier.

Zincite sa for siden:

Nå er det vel ferdigdiskutert, men kom over denne korte artikkelen i dag (på svensk). Om den ikke er utfyllende, så er den grei å ta med i sammenhengen.

Veggpryd sa for siden:

Så bra! Den har jeg ikke sett før. Likte avslutningen på artikkelen;

Det tar litt tid før de skjønner sammenhengen...:p

kamp sa for siden:

Har ikke lest alle her men et problem med hvit kjøtt i dag er at det inneholder mer omega 6 enn det gjorde tidligere..

Så etter at jeg har satt meg inn i omega 3/omega 6 så har jeg enda et godt argument med at det er ikke farlig å spise rødt kjøtt ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.