< Tilbake til oversikten

Prisforskjell på fruktose

*Tulla* sa for siden:

Var på Mega og skulle kjøpe frukstose. De hadde to typer.
Den ene var Fedon og den andre var Dan sukker - eneste forskjell var at Fedon hadde 99 i karbohydrat og den andre 100 (men man er vel ikke så ofte oppi 100g av fruktose at det spiller den helt store rollen)

Fedon kostet ca 42
Dan sukker ca 24

Det synes jeg var en stor prisforskjell på det samme produktet - eller er det ikke samme:confused:

Kristian sa for siden:

Hadde helt sikkert valgt Dan sin. Jeg bryr meg ikke om å støtte Lindberg økonomisk.

Aline sa for siden:

det er nok samme greiene, jeg har dansukker sin :)
sjelden den blir brukt, da :rolleyes:

themonk sa for siden:

Hvem vil ha fruktose? 42 kroner!? Fedon burde blitt anmeldt for ran.

Sukker brytes ned til glukose og fruktose i kroppen. Glukose lagres i musklene, fruktose lagres i leveren. Med andre ord... fruktose er den dårlige delen av sukker... Den som er minst nyttig for kroppen. Jeg betaler i alle fall ikke 42 kroner for det! :mad:

Nille sa for siden:

Nåja, fruktose er da milevis bedre enn sukker !

themonk sa for siden:

Hmm... Fruktose har lav glykemisk indeks fordi glykemisk-indeks-konseptet er basert på måling av innholdet av glukose i blodet. Fruktose er like skadelig som glukose. Kanskje det er på tide å innføre fruktemisk indeks?

Sukker, og spesielt fruktose, i større mengder stimulerer lipogeniske (fettlagrende) enzymer (Bekreftet av fem ulike studier mellom 1977 og 1997), øker trigycerid-nivåer, øker insulinresistens (Bekreftet av ti ulike studier mellom 1980 og 1995), og øker LDL-kolesterol (tre ulike studier 1983-1992).

Jeg vil også påstå at stivelsesholdig mat er sunnere enn fruktose, når dette inntas på fornuftige tidspunkt, fordi glukose som, riktig, gir forhøyet insulin har flere anabole fordeler, der fruktose isteden bryter ned kroppen.

Nille sa for siden:

:eek: Feeeeeeeeedon !!!!!!!!!!!!!!!!

Kristian sa for siden:

Den eneste fordelen med fruktose er at den gir noe mer stabilt blodsukker enn sukker, noe som er en fordel for diabetikere, men i slankesammenheng er fruktose dårlige greier, fordi fruktose lettere blir lagret som fett. Det er derfor Fedon har satt en begrensing om hvor mye som er tillat.

HP sa for siden:

themonk har gode poeng, men det er her mengden kommer inn ;)

Fedon anbefaler et maks inntak på 2 teskjeer per dag. Altså, et krydder. Og da er ikke 42kr for 500g så hakkandes gale vel? :snill:

inger marie sa for siden:

;) [quote=Tulla]Var på Mega og skulle kjøpe frukstose. De hadde to typer.
Den ene var Fedon og den andre var Dan sukker - eneste forskjell var at Fedon hadde 99 i karbohydrat og den andre 100 (men man er vel ikke så ofte oppi 100g av fruktose at det spiller den helt store rollen)

Fedon kostet ca 42
Dan sukker ca 24

Det synes jeg var en stor prisforskjell på det samme produktet - eller er det ikke samme:confused:[/UOTE]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.