< Tilbake til oversikten

Nydelig kylling med peanøttsaus og sellerirotfries!

marjusen sa for siden:

I dag har jeg laget en ny favoritt her i heimen. Den var uutrolig god!

Oppskrift for 2 voksne:

Kylling:
3 kyllingfiler
Salt, nykverna pepper og provencekrydder

Sataysaus:
2 dl kokosmelk
70 gram peanøttsmør (velg den uten sukker)
2 ts rød curry paste
2 ss olje
1 fedd hvitløk
1 sjalottløk
1 ss epleedikk ELLER saften fra en halv sitron
en kvart rød chilli
brukte også en dråpe søtt (stevia)

Sellerirot fries:
300 gram sellerirot (ferdig skrelt)
2 dl olje
salt, pepper, løkpulver og pomfrikrydder

Slik lager du den:
Kylling:
Denne krydres med overnevnte krydder, stekes på hver side og hviles under lokk i noen minutter etterpå.

Sataysausen:
Varm opp oljen. Tilsett den røde curry pasten og rør den godt inn. Så tilsetter du kokosmelken og lar dette stå å varmes opp i noen minutter. Skal ikke koke. Så tilsetter du peanøttsmøret, eple edikken (eller sitronsaften), chillien, sjarlottløken og hvitløken. (Jeg fresa hvitløken og sjarlottløken i ei panne først). Dette skal så kokes til den er passe tykk. Min ble veldig tykk, så jeg tok oppi et par SS med vann!

Sellerirot fries:
Ta oljen og alt krydderet i en bolle. Visp dette godt sammen.
Så skjærer du opp selleriroten i staver og dynker dem i olje. Legger dem på et stekebrett med papir under. Stekes på ene siden i ca 30 minutter. Til dem har fått en ganske mørk farge under. Så tar du ut brettet og snur alle sammen. Inn igjen i ca 10 minutter. Stekes på ca 200 grader.
Da blir dem ganske sprøe å gode.

Jeg brukte ikke opp all sausen. Tok et par spiseskjeer på hver kyllingfileet!
I hele sausen er de 18 kh. Det er ca 300 gram hele sausen veier. DVS at det er 16 pr 100 gram. Jeg brukte kanskje 50 gram til sammen:D

Vel bekomme!!!!!! OG NYYYYYYYT!! NAM NAM NAM!!!

nellie sa for siden:

Ellers så er det veeeeeldig enkelt å lage peanøttsmør selv:) Billig og uten tilsetningsstoffer.

marjusen sa for siden:

Den jeg kjøpte innholder kun jordnøtter og havsalt står det. Var til og med økologisk. hehe. 13 kh pr 100 gram.

utrolig god på smak. sausen over ble spicy ja. mmmmmm

Nyfrelst sa for siden:

Genialt! Jeg surfet rundt etter en sånn type oppskrift her om dagen da jeg hadde kjøpt et glass peanøttsmør, men fant mest bare dip-varianter av sataysaus. Nå vet jeg hva jeg skal diske opp med til helgen :)

Tasja sa for siden:

Vi hadde dette til middag i dag, falt virkelig i smak! Takk for oppskrift :)
Gadd ikke å vente i 40 min på friesene, så jeg bare raspet blomkål til istedet. Ble veldig godt sammen med sausen!:p

LilleMill sa for siden:

Nam nam, dette ble middagen i dag :) Men er det ikke 6 gr karbo pr 100 gram, og ikke 16 gr? :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.