Vanligvis lager jeg nå rene LCHF middager for hele familien med vekslende hell, stort sett hell da :p
Men nå ønsker -åringen seg så veldig spaghetti, så da kjøpte jeg en pakke fullkornspasta i dag, men det skal jo ikke jeg spise...
Spaghettiretter er jo stort sett mest spaghetti + litt saus. Jeg kan jo ikke bare spise "litt saus". :confused:
Forslag?
Vi bruker squash, med stort hell.
Deler opp squashen med et julienne-jern, men hopper over kjernen, den er veldig bløt. Legger strimlene i et dørslag over vasken og har over litt salt. Lar det stå å renne av seg en liten stund, klem gjerne ut vann med hånda og, da blir det bedre. Har en god klunk olje eller smør i en varm panne, og steker til det har blitt varmt, tar ikke mange minuttene. Godt med salt og pepper på, så blir det en helt grei erstatning for spaghetti!
Men dette du skriver her er jeg ikke helt enig i. Det er vel du som bestemmer hvor mye spaghetti du skal ha i forhold til saus? (når man ikke spiser ketogent da) Jeg pleier å lage kjøttsaus med masse grønnsaker, kjøttdeig osv og har bittelitt spaghetti til. Spiser kjøttsaus med litt spaghetti, isteden for spaghetti med saus.
Føler ikke det er så mye behov for spaghetti i det hele tatt, hvis du lager en skikkelig nais kjøttsaus. Ellers så er det, som sagt, godt med squashgetti til:)
Ja, pastasaus av diverse slag er veldig godt over noe så enkelt som blomkål- eller brokkolibuketter også - man trenger ikke noe avansert juliennejern for å få et godt måltid. :)
Ble en god salatbolle med isbergsalat, bittelitt tomat, ittelitt paprika og stangselleri med knuste valnøtter og sesamolje og olivenolje som dressing på meg i dag - i tillegg en god kladd rømme :)
Også fikk de andre fullkornspasta og salat inntil kyllingsnitzler (ikke den allerbeste lavkarbomaten, men vi hadde det i frysen...:o
Jeg spiste LITT snitzel og masse salat og hadde på litt ekstra valmøtter og alle drysset godt med parmesan over
Ble ikke så verst middag det og guttungen fikk endelig pastaønsket sitt oppfyllt:D
De få gangene jeg spiser pasta av noe slag, blir den kokt 'al dente', satt i kjøleskapet og spist dagen etter, kald, med varmt tilbehør. Høy spiseglede, og lav GI
Finnes lavkarbopasta å få kjøpt på helsekost og på nettet, er litt usikker på om jeg kan skrive navn på pastaen og butikken, er noe med at det ikke lov å reklamere her (jeg er bare glad det finnes et alternativ jeg og kunne tenkt meg å fortelle deg om det):o
Ok? hva er de laget av da? fiberhusk og egg?
Må testes ut senere :) Men er vel ganske dyrt da tipper jeg?
Pasta er liksom en sånn ting som har reddet middagen mange ganger når lommeboka har vært tom.:o
Går det an å lage lavkarbopasta selv?
Jeg har pastamaskin som faktisk har vært ganske hyppig brukt her tidligere :)
Hei.
Jeg steker gulost i ovnen. Riv på råkostjernet og legg på bakepapir på brett. Når osten er smeltet og ikke for godt stekt klipper jeg den oppi tynne striper som spagetti og tar sausen over og river ost oppå. . Samme gjør jeg når vi har Taco. Steker en stor ostekake som jeg legger flatt på tallerken. Fyller med vanlig tacofyll.
Har nettopp sendt en forespørsel til lavkarbohuset.no om de kan skaffe shirataki-produkter (nudler, pasta, lasagneplater, osv). Shirataki inneholder 0 karbohydrater, null kalorier, og er 100% naturlig. Voldsomt merkelig at det ikke skal være mulig å oppdrive i Norge! :confused:
Har forsøkt den pastaen....ikke noe særlig :(:eek:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.