Nå har jeg hanglet siden slutten av juni. Da var jeg skikkelig dårlig med feber og smerter og det var nok en stor stein som passerte. Da jeg omsider kom meg til sykehuset så fant de ikke noe stein og siden jeg allerede gikk på penicillin så fant de ikke noe infeksjon heller. Jeg fikk beskjed om å spise lav fett kost noe jeg gjorde noen uker. Jeg økte så sakte opp fettmengden og spiser moderat lavkarbo nå.
Men tilbake til overskriften: Jeg har siden juni hatt smerter fra galleblæren. De siste dagene har det vært omtrent konstant. Det er såpass at jeg kjenner det godt, men et godt stykke igjen til at jeg ligger og vrir meg av smerte. Jeg har tenkt at det må bli litt mer vondt før jeg drar på sykehuset, men er det så lurt å vente på det egentlig, burde jeg dra nå?
Jeg var hos legen idag og kom ut med resept på syrenøytraliserende:confused: Hjelper det egentlig på gallesteinsmerter og gallestein, jeg har lest at steinene blir større av sånne medikamenter. Jeg fikk også time til blodprøvetakning om en uke (jada spansk helsevesen det er ikke som i Norge! 1 uke etter at prøvene er tatt må jeg tilbake til legen for å få resultatet) Hun mente at ja det er nok noen gallesteiner der. Men det har jeg jo skjønt selv! Hva kan gjøres med dette her da? Jeg er lei av å gå og hangle på denne måten.
Her i Norge blir det sjeldent gjort noe før du har et akutt anfall. Men hvis det er plagsomt i din hverdag synes jeg du skal ta det opp med legen din, og be om evt operasjon. Størsteparten av befolkningen har faktisk gallestein på et eller annet tidspunkt uten å være klar over det og at det er noe plagsomt. Men hvis du har vondt konstant kan det være en sten som har satt seg fast i levergangene. Det er da det kan begynne å bli farlig. Dette kan de undersøke med en ultralyd. men hvis du ser det minste tegn til au du blir gul (synes spesielt godt på det hvite i øyet) må du komme deg til lege med en gang!
Konstante smerter kan tyde på en betennelse i selve galleblæren og bør undersøkes.
Eller vil jeg også foreslå at du ber om å bli henvist til operasjon! Det er svært sjelden at galleproblemer bare blir borte av seg selvom de har vart en stund.
Vet om folk som har drukket ren olivenolje etc for å få ut de steinene som er etc, men som sykepleier kan jeg ikke anbefale det!:p
Jeg hadde 10 kraftig anfall på 12 dager og måtte vente 6 måneder på operasjon. Slitsomt halvår med mye medisiner, lite barn og spl.utdannelse, men du og du så deilig det var etterpå! Kan ikke spise store mengder grønnsaker pr måltid, men har vent meg til fett igjen og har ingen problemer i det hele tatt!
Spis små måltider ofte, lite rå grønnsaker og ikke pøs på med ekstra fett!
Jeg skal ikke drikke ren olivenolje, jeg er litt redd for smertene som kommer av det. Jeg kjenner at jeg er litt bekymret for at det er en infeksjon på gang, men mest sannsynlig så er det bare steiner som skal ut.
Tusen takk for veldig gode svar. Jeg har kommet frem til at jeg vil ha ut galleblæren så får vi se om legene er enig med meg... Jeg har bestilt ny time hos legen. Håper hun skjønner det denne gangen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.