< Tilbake til oversikten

Nesten 5kg sellerirot

Engledans sa for siden:

Kjøpte mannen, i Sverige i dag......:p
Dama i kassa lurte veldig på hva han skulle med såååå med sellerirot:D:D:D
Men hun skjønte det godt, da han fortale om Sellerirotprisen her....:rolleyes:
Men hvordan oppbevarer jeg den best? Har ikke særlig kalde rom her, hva er den beste temperaturen tro?

smgj sa for siden:

4-5 grader, høy lufthuktighet, men sirkulasjon så den ikke muggner, tenker jeg. Så lenge det er plussgrader så er kanskje garasjen en mulighet?

Engledans sa for siden:

hmmmm....er kuldegrader her...soverommet er kaldt, men bikkja elsker sellerirot. Lagrer jeg den ute, kommer rev eller grevling og tar det, har bare carport. yttergangen er ikke kald nok.Sønnen bor på skolen og er hjemme en gang i måneden,kan sette det på rommet hans under vinduet og sette det opp litt.

smgj sa for siden:

Bare vær forsiktig mot kaldras av kuldegrader når det blir kaldere, så går det nok fint. Alternativt så er under senga fint nok om du har en "rutete" kasse (altså en kasse med lufting) sånn at bikkja ikke kommer til.

Zincite sa for siden:

Kanskje? avhengig av hva du skal bruke den til, så skal det gå an å forvelle den og fryse den ned også. Det var i alle fall en som fortalte meg at hun pleide å gjøre det :) Fryse ned uten forvelling har jeg lest at ikke fungerer.
Sellerirot er godt. Så LCHF-bloggen har lagt ut oppskrift på hel bakt sellerirot. Ser spennende ut.

Engledans sa for siden:

Vi har seng helt ned.....ehhh.... asså at bunnen ligger på gulvet, husker ikke hva de heter.og sønnen kommer visst hjem til helgen, så kan ikke lage rommet hans til kjølelager, så må fnne på noe annet lurt sålenge, skal sjekke kjelleren. har 200 år gammelt hus, så det er bare en sånn liten ekkel jordkjeller, usj....

Engledans sa for siden:

ok, kansje jeg skal prøve det? Her er familien veldig begeistra for fløtegratinert sellerirot.:)

smgj sa for siden:

Jordkjeller bør være ideelt egentlig. :)

Engledans sa for siden:

mmmm.... melder du deg frivillig til å klatre opp og ned den skumle stigen har høydeskrekk:D
Vurderer å skru en krok i kjellertaket, for da er det lett å hekte posen av, uten å må gå ned;)

teleslynga sa for siden:

Heldiggris! Jeg elsker selleririot.

smgj sa for siden:

:D Jeg kan ta lønn i "svart" sellerirot, jeg...

Men serriøst - krok i taket er da ikke dumt? Høres ikke ut som dere bruker den kjelleren plagsomt mye.

Engledans sa for siden:

Den koster 12, 90 pr kilo i Charlottenberg...så vi hamstrer annenhver uke.og der er det bare hele røtter og ikkeno plast:D:D:D

Engledans sa for siden:

:D:D:D Nei den er ikke i bruk.Kun for å skru av og på vanntilgangen til utekrana, 2 ganger i året.Gubben har værre høydeskrekk enn meg:rolleyes:

Charlott sa for siden:

"Lagringstemperatur:
0 - 2°C
Lagringskommentar:
Bunterot med gresset på bør ikke lagres lengre en uke. Sellerirot som lagres mørkt og kjølig, kan holde i mange måneder."

Står det på frukt.no :)

Engledans sa for siden:

Da blir det kjelleren:D

Engledans sa for siden:

HA HA. I dag var mannen en tur over grensa igjen, og tok alt som var av sellerirot i butikken........og så havna han i kassa til damen han handla av sist....hun sa "næmmen hei, er det deg?"
Han var ikke sikker på om hun kjente han igjen pga sjarmen, eller alle sellerirøttene fnis

lille_trille sa for siden:

Kan ikke du forvelle den og putte den i frysen da?

Engledans sa for siden:

Det ble kjelleren, og det blir det vel på denne beholdningen og, de har holdt seg fint, tok siste halve i går, litt myk, men det er lov:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.