< Tilbake til oversikten

Nå er jeg litt forvirret

*Tulla* sa for siden:

Har fått forståelsen (her inne) om at man kan bruke fløte og rømme for å lage sauser til middagene,( feks slå på fløte /rømme på feks stekt laks eller kjøtt) men når jeg i dag satt og leste i boka står det at man skal unngå å lage fete sauser basert på fløte/rømme. Vanlig 27% ost skal hvis også unngås.

Noen som kan oppklare dette litt for meg? Er matfløte/lettrømme ok, eller ikke?

guro sa for siden:

Atkinsfolka spiser generelt mindre karber enn oss lindbergere og mer fett. Jeg har lært (på lindberg kurs) at fløte og rømme og slikt det spiser vi bare i helgene. Det er endel nyanseforskjeller på de forkjelligeteoriene/metodene vi følger her inne. Om å gjøre klare å sortere litt.

Amica sa for siden:

Skulle bare si at det er dobbelt så mange kraber i Lettrømme som i "vanlig" rømme (du kan tenke litt; Lite fett, mye karber og omvendt :o ). Siden ikke jeg har last noen bøker skal jeg ikke uttale meg noe mere :) Håper noen andre kan forklare :)

Nille sa for siden:

Jeg har ikke boka til Fedon jeg, men tror kanskje du blir forvirra fordi vi følger forskjellige filosofier med forskjellige regler. Du kan bruke rømme & krem på Atkins & Ketolyse (men også der innenfor rimelighetens grenser - ikke fritt og ukritisk som enkelte (bl.a Fedon) påstår).

Fant et svar på www.drlindbergs.no ang fett:

Det er mer karber i matfløte og lettrømme. Vet ikke forskjellen på fettinnhold og kalorier, for jeg har bare "the real thing" i skapet :p

Håper det hjalp litt....

*Tulla* sa for siden:

Så jeg får i meg en del fett via nøtter, og feks solsikkekjerner (selv om det ikke blir så mange av dem i døgnet)

Hva med oliven (hele) gir de også noe fett eller kommer ikke fettet frem før de er presset?

Skal prøve å få i meg mere fisk - planen var stekt laksefilet i morgen med rømme over, men vet ikke helt nå............... - synes den blir så tørr uten.

RAGNA sa for siden:

Jeg pleier å lage det av og til, enten med laks eller ørret. Jeg skjærer fileten i biter, krydrer og legger en sitronskive mellom hver bit. Så legger jeg en teskje (eller en spiseskje! :eek: ) med seterrømme på hvert stykke og steker det i ovnen. Det er knallgodt! :sikle:

Summer sa for siden:

Jeg synes olivenolje er så godt på fisk!

Muskat sa for siden:

Jeg liker youghurt som saus på slike ting.

Muskat

Nille sa for siden:

Du kan spise rømme og krem står det - men i moderate mengder. 1 spiseskje eller to er sikkert greitt. Og Creme Fraiche f.eks. er også godt. Den tåler varme bedre enn rømme. Og oliven er også bra fettkilde !! Ikke vær redd for det gode fettet !

Kunne ønske MHM kunne komme her og svare..... hun har greie på dette med fett & oljer ser du !!
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
MHM !!!!!!!!!!!!!!!!! Halloooooooooooooooooo!!!

luringen sa for siden:

hei jeg har spist laks i ovnen med sitron og ca 1 ss cremefraiche på mange ganger nå ....og det er godt! Og sundt!!

Jeg bruker lettrømme og matfløte i matlaginga i tillegg til rapsolje, olivenolje og ordentlig smør...i "vanlige" mengder...det går helt fint.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.