< Tilbake til oversikten

Minikurs i lavkarbo / jentekveld(er). Trenger tips!

Sprettball sa for siden:

Hei.

En av mammaene i klassen til jentungen inviterte til jentekveld her for et par uker siden. Utpå kvelden penset samtalen inn på kosthold, og jeg ble såklart kveldens kuriositet på den fronten. Men i motsetning til den vanlige litt overbærende/nedlatende responsen møtte jeg ekte nysgjerrighet, og da vi kom litt lenger ned i glasset erklærte en av mødrene at vi måtte ha matkurs hjemme hos meg! Hun ville nemlig lære å lage skikkelig saus, som hun sa.

Hun har i ettertid gjort tydelig at hun har lyst til dette, og en av de andre som var med i samtalen kom nettopp og fortalte meg at datteren hennes har blitt diagnostisert med cøliaki, og lurte på om vi ville gjøre alvor av "kurset" for hun visste nesten ikke hvordan hun skulle lage mat lenger, som hun sa.
Jeg er såklart med! Og jeg nøyer meg ikke med EN kveld, får jeg interesserte disipler og hyggelig selskap så koser jeg meg!

Tenkte å ta en kveld med fokus på saus. Hollandaise / Bernaise er selvskreven. Min erstatning for posesaus (som består av buljong eller fond, fløte og JBK, kanskje noe kremost) er fin som kjapp løsning i hverdagen. Andre?
Jeg damper litt laks og grønnsaker, varmer litt roastbeef og steker noen kyllingbryst som vi kan helle saus over og kose oss med.

Så tenkte jeg en suppekveld. Jeg elsker supper! Dessuten er det perfekt lavkarbomat, og så deilig fullt av sunne grønnsaker!
Tomatsuppe, blomkålsuppe og fiskesuppe er høyt oppe på lista mi.

Andre tema? Har ikke lyst til å fokusere på erstatninger for søtt, vil fortrinnsvis fokusere på naturlig mat.

Som dere ser har jeg bare såvidt begynt å tenke. Tips? Tilbehør er jo en egen greie... Tzaziki er digg. Guacemole.... Sellerirotstappe!

Tenkte tre-fire kvelder. Vi lager mat først, så spiser vi. Og drikker vin, så klart ;)

Dere skjønner hvor jeg vil hen. Hjelp meg litt, da :)

Oppskrifter/linker blir høyt verdsatt!

Tusen takk for hjelp!!

Klem, Sprettball

Kitt sa for siden:

Matpakkemat?
Siden det er skolebarn som har brakt dere sammen, er det vel en ide å en kveld ha fokus på matpakkene de håpefulle får med seg på skolen. Noe ala tapas, liksom. En mange fine tråder om det og mange om matpakker!

Tilbehør: blomkålmos, røsti, jukseris, porsjonsbakte grønnsaker, fløtekokt rosenkål

Du finner masse godt i bloggene rundt om også. Lisbeth sin er vanvittig bra, syns jeg! Vanlig mat i lavkarbovariant + masse annet godt

Bali kyllinggryte er utrolig god!

Åhh, kom på Chilisuppen! Her finner du den og andre gode supper! :sikle:

Photobscura sa for siden:

Over emuleringssauslisten vil jeg komme med enda et glimrende alternativ, nemlig choronsaus. Det er så enkelt som at når bearnaisesausen er ferdig, så smaker du til med tomatpué. Jeg bruker ca en ts på en vanlig porsjon (på ett egg og 50 gram smør). Det er sååååå godt!

Nerthus sa for siden:

Salatkveld med forskjellige dressinger! Olje/eddik dressing, majonesbasert dressing - som feks chili-aiolimajones til hjemmelaget cæsarsalat med kylling og bacon og parmesan! (min store favoritt for tida)

Tapaskveld!
Spekematkveld! Med spekemat/pølser, eggerøre og hjemmelaget blomkålsalat.
Grillmatkveld! ;) Med grillet paprikasalat/fetaost, blomkålsalat, annen salat, grillede grønnsaker, lage-egen-marinade osv :)

Også kan du jo avslutte hele greia med dessert-kveld da... slik at man kan se at det går an og lage gode kaker UTEN sukker også ;)

Knallbra konsept, del litt erfaringer med oss da - spennende!

Antoinette6 sa for siden:

Og osteknekkiser ! :ja:

Ninasju sa for siden:

Smart, lykke til!
Knekkebrødkveld? Lavkarbobrød?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Vil bare minne om oppskriftsamletrådene her på forumet, du finner link til hele samlingen i nybegynnertråden.
[color=#000000][/color]
Du kan jo høre med de og spørre hva de anser er den største utfordringen for omlegging til lavkarbo. Ofte skal det jo ikke mye til for å lage families gamle favoritter lavkarbo vennlige. I tillegg så behøver det ikke å ta lengre tid å lage mat fra bunnen enn å tilbrede halvfabrikat. For eksempel Taco: lage hjemmelaget taco krydder, bruke for eksempel hjertesalat istedenfor tacoskjell/tortilla eller gå inn her for andre varianter bl.a. tortillalefse oppskrift, Tex Mex mat
[color=#000000][/color]
I og med at du har tenkt å lære bort lavkarbo sauser så regner jeg med at du har vært en tur innom her i Våre fantastiske lavkarbosauser
[color=#000000][/color]
Mange sliter med erstatninger for ris, poteter og pasta i tillegg sliter en del med variasjoner på grønnsaksfrotnen så jeg satte meg ned og samlet sammen grønnsaksoppskriftene her på forumet i denne tråden Grønnsaksretter og –tilbehør til middag (samletråd) …og til salatene trenger man kanskje inspirasjon til dressing og det finner du her i Hva er din dressingfavoritt?
[color=#000000][/color]
Morsomt at du nevner suppe, mange glemmer at man kan lage masse gode lavkarbo supper, så for en tid tilbake oppdaterte jeg forumets fantastiske Suppetråden!
[color=#000000][/color]
I og med at det meste av blandingsrydder og marinader innholder sukker så har vi selfølgelig laget samletråder for disse også Hjemmelagede krydderblandinger og Marinade-tråden
[color=#000000][/color]
Veldig mange av oss bruker my kjøttdeig og jeg har det siste året pløyd meg igjennom en del kjøttpuddinger, kjappt og enkelt å lage og variasjonene er uendelige… Så jeg har for en tid tilbake samlet en haug av forumets kjøttdeigoppskrifter i denne tråden Tips til middag med kjøttdeig
[color=#000000][/color]
De aller fleste av oss bør helt sikkert tenkte på å spise litt mer fisk, derfor ryddet jeg for en tid tilbake opp i samletråden Din beste fiskeoppskrift
[color=#000000][/color]
Så har vi to ulike ”bake” tråder Den store brød-lenke-tråden og Den store vaffel, pannekake og lappe-oppskriftstråden. Så har jeg lagt inn en samling av muffins oppskrifter inn i denne tråden her i Oppskrifter med proteinpulver

Suann sa for siden:

Dette var en fantastisk inspirerende tråd! :)

Hamster59 sa for siden:

Er så glad i laks tilberedt i ovnen med creme fraiche, vårløk, cherrytomater eller soltørka tomater og litt pesto. I denne retten kan laks byttes ut med kyllingfileter, disse bør brunes først. Kan gjerne krydres med basilikum, helst fersk. Smaker aldeles snadder. Og tilbehør? En god salat, eventuelt blomkålpuré eller blomkålris. Har sannsynligvis henta oppskrifta et sted, men i farta husker jeg ikke hvor.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.