< Tilbake til oversikten

Ny og uerfaren

Ruth-Elin sa for siden:

Kan man drikke melk,juice når man er på lavkarbo el er det fyyy:confused:
evt.hva med melkeprodukter ,hvit saus.....

Kitt sa for siden:

Du har lavkarbo som kostholdsfilosofi. Men det sier ikke noe om hvor mange karber pr dag du har tenkt å ligge på. Lavkarbo er jo opp til 150karber.
Juice er nok helt fyfy. Er egentlig bare sukker. Melk har noe karber, men det er jo forskjell på om du vil ligge på 15 karber eller 150 om du har plass til et glass melk eller to.;)

Rømme, Creme Fraiche, Cottage Cheese, tyrkisk yoghurt, kremfløte, ost osv er lov. Sjekk alltid karbene om du vil ligge lavt.

Hvit saus kan du ikke lage på "gamle måten" med mel etc, men det ligger flere oppskriftet på gode, hvite suser her inne.

Har du lest den fantastiske nybegynnertråden vår? Den er et must for alle nybegynnerer med alle sine flotte, informative lenker!:D

Håper du ble litt klokere!:)

Ruth-Elin sa for siden:

Tusen takk for svar ..har ikke et bestemt tall jeg vil ligge på når det gjelder karber.men som sagt så er jeg nybegynner..så jeg må prøve meg fram..
men det er vertfall bra at jeg kan spise rømme og creme fraice osv. så får jeg vertfall i meg kalsium..

Kitt sa for siden:

Jeg har ikke drukket melk på over 30 år og tar ikke kalsium- tilskudd, men ligger likevel over referanseverdien i kalsium!:)

Det kan lønne seg å lese seg opp på de forskjellige retningene, bestemme deg for en og så følge den mer eller mindre slavisk om du vil ha gode resultater i begynnelsen!;)

Ruth-Elin sa for siden:

Drikker ikke melk jeg heller ,men bruker i matlaging .
Hører at man får i seg for lite kalsium når man blir voksen for da slutter man og drikke melk.
Men tror jeg får i meg det jeg skal i ost og div.

Ruth-Elin sa for siden:

Da har jeg lest nybegynnertåden , så da føler jeg meg mye klokere ;)takk for tipset:)

Newstart sa for siden:

Er det virkelig sant? :eek:Her har jeg en på snart fem år som ikke kan spise melkeprodukter og jeg er redd for beinbygning og det som verre er for han nekter å ta kalsium tabletter. :eek: Da må du være sabla flink til å spise de rette grønnsakene vel....:rolleyes:

smgj sa for siden:

Husk at mennesket har en mange(tusen-)årig historie uten å drikke melk etter ... tja - god margin ... 2årsalder. Og vi har fremdeles mange kulturer som overlever uten både osteoporose og melk i større grad. ;)

Men klart - man må da ha et kosthold som holder beinvennene på plass. Dette er blant annet vitamin d (ut i sola!) og k2 (og sikkert flere til).

Les f.eks her hva Dr. Mercola har å si om tips for å oppnå beinstyrke.
articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/03/26/the-delicate-dance-between-vitamins-d-and-k.aspx

Kitt sa for siden:

Jepp, helt sant!:D
Sluttet å drikke melk da jeg var 13 år. Spiser ost og andre melkeprodukter, da, men et glass melk har jeg ikke drukket på 31 år. Spiser nesten alt, da!
Mange kulturer drikker ikke melk. I Thailand finnes det ikke melkekuer! Alle meieriprodukter må importeres! Men de spiser mye grønnsaker og har jo mye sol!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.