< Tilbake til oversikten

Stikkende ensidig hodepine

Suann sa for siden:

Lurer på om det er noen som er plaget av dette og kan si meg hva det kommer av?
Det har ikke noe med lavkarbo å gjøre for dette hadde jeg før jeg begynte med lavkarbo. Den hodepinen jeg fikk i forb med omleggingen av kosten forsvant med en gang jeg begynte å innta magnesium.
Men dette er en hodepine som er vanskelig å beskrive. Den kommer støtvis og er kun på ene siden av hodet. Sist jeg hadde den varte det over en uke og med mange anfall pr dag. Hodebunnen kjennes øm og sår.
Den forsvant da jeg begynte med muskelavslappende medisiner, men det ser ikke ut til å hjelpe denne gangen. Så kanskje var det tilfeldig avtokt da.
Jeg har vært til MR og den viste litt flere hvite flekker enn normalt uten at det betydde noe.
Har også vært til nevrolog som mente at det ikke var noe nevrologisk. Men han tok en hel del blodprøver som jeg avventer svar på.
Jeg er mye plaget med leddsmerter og jeg skal til revmatolog for utredning.
Akkurat nå føler jeg meg så oppgitt og sliten at det hadde vært godt å høre fra noen om de kanskje har det på samme måten og vet litt mere om hva som utløser denne hodpinen og hva det kan være.
:(

Suann sa for siden:

Glemte å si at det er 4 mnd siden siste anfall! Og hadde helt glemt hvor vondt det er :(

Suann sa for siden:

Ingen? :confused:

Nerthus sa for siden:

Migrene?

Suann sa for siden:

Nei har ikke fått vite noe om at det er det. Har du migrene?

Dollsine sa for siden:

Hei. Å ha hodepine slik er ikke godt og heller ikke greit! Du sier du har hatt det før og at det er på den ene siden. Å stille diagnose når en ikke er lege skal en være forsiktig med. Jeg er ingen lege, men hodepine har jeg, masse av det og:( Jeg kunne fortalt deg mye om mine typer, men det blir feil fordi det gjelder mitt hode og ikke ditt :D Jeg har for øvrig vært hos nevrolog og fått diagnoser, eller 30 år med tildels kraftige smerter i hodet.

Jeg spør likevel som Nerthus om det kan være migrene? Den utarter seg på mange forskjellig vis, og i gruppen migrene finnes også flere andre typer hodepine som har andre navn. Se nærmere på denne siden om du finner noe du drar kjensel på www.migrene.no/

Lykke til!

grotingeling sa for siden:

Stiller meg også bak forslaget om migrene, men er heller ikke lege og har dermed ingen mulighet til å stille diagnosen.
Men siden jeg selv har migrene, kan jeg jo kjapt fortelle litt om hvordan dette arter seg for meg.
Mine er alltid ensidig (kun på en side av hodet), og smerten går i bølger.
Ett anfall kan vare flere dager, og gjerne sammen med kvalme og generelt dårlig allmanntilstand.

Min løsning for å holde migrenen i sjakk har blitt lavt inntak av karbohydrater, magnesiumtilskudd samt økt omega3 inntak.
Funker bra, migrenen kommer nå bare hvis jeg er uforsiktig med maten eller tillater meg selv høykarbomat.

Håper du finner ut av dette :klem:

Nerthus sa for siden:

Nei, HELDIGVIS ikke, men samboer er ganske plaget... migrene kan man vel utredes for? Les deg litt opp på linken som ble postet, og google it. Sjekk om du finner symptomer som sammenfaller med dine.

Ofte må man gjøre litt research selv... :) Tette bihuler kan gi ensidig hodepine, men den sitter gjerne foran i panne og under øyne, nakkeproblemer kan absolutt gi mye hodepine også.

Håper du finner utav det uansett, det er VELDIG slitsomt med hodepine!

Cassiopeia sa for siden:

Har du noen andre symptomer i tillegg til hodesmertene?
Er det noe mønster i anfalla? Hvor lenge varer de, osv?

Suann sa for siden:

Tusen takk alle sammen for at dere bryr dere.
Jeg får ta kontakt med legen igjen for å høre om svarene på blodprøvene er kommet. Så får jeg forklare at hodepinen slett ikke forsvant med muskelavslappende denne gangen.

Og ja jeg tar både magnesium og omega 3. Noe som gjorde susen fro den hodepinen jeg fikk i beg av lavkarbo. :)
Men dette er en annen type hodepine :):(

Dollsine sa for siden:

Du gjør lurt i å høre med legen igjen. Det er ikke sikkert blodprøvene kan gi noe svar, annet enn at de utelukker noe annet. Jeg ville brukt tid på å skrive opp over tid hvordan hodepinen er, hvor den er, hvor lenge, hvordan er smertene osv. Det er til stor hjelp for legen som da lettere kan hjelpe deg å finne ut av det. Det er også lurt fordi når vi er hos lege så glemmer vi så fort noe av det vi tenker å si, og kanskje er det dette noe som er vesentlig for å finne ut ting og tang. Og skulle du nå ikke få svar nå, så har du "dokumentasjon" til senere hvis hodepinen ikke skulle gi seg.

Cassiopeia sa for siden:

or all del: Noter deg også andre symptomer du måtte ha sammen med hodepinen, for eksempel rennende øys/nese, nummenhet, stikking, you name it. Må du ligge? reagerer du på lyd/lys/lukter? Klarer di kanskje ikke å være i ro?

Slike ting hjelper legen din langt på vei. "Bare" hodepine kan være så mangt, men sammen med evt andre symptomer kan det bli mye lettere å finne ut hva det er.

Krysser fingrene for deg. Hodepine er ingen spøk!

Cassiopeia sa for siden:

Primær stikkende hodepine kalles også CPH (Chronic Paroxysmal Hemichrania), og er en av Clusterhodepinene.

Håper inderlig det ikke er det, for Indometacin er noe dritt... Veldig hardt for magen, men må man så må man.

Dollsine sa for siden:

Ikke bare magen dessverre; også for resten av kroppen. Jeg må alltid ta et valg: hva er verst CPH eller Indometacin :(

Suann sa for siden:

Ut i fra det jeg leser om cluterhodepine stemmer ikke det på meg. Jeg har ikke noen smerter i eller bak øyet. :confused:

Dollsine sa for siden:

Og du skal være glad du ikke har cluster!

Chronic Paroxysmal Hemicrania gir smerter i og bak øyet; i tillegg til en god del mer. Dessverrre. Og den hører til clusterhodepinene. Men også andre former for hodepine kan gi smerter i/bak øyet, så ikke se deg blind på den ene.

Derfor stresser og maser jeg enda en gang, og ber deg være obs på at ingen her kan sette diagnose på deg. Jeg sendte lenken til migrenesiden for at du skulle kunne se om du fant noe som "passet". Uansett må du til lege/nevrolog for å finne ut av det, så bruk tid på å skrive ned hvordan du har det. Ikke bare smerter, hvor osv som jeg sa, men også hvordan resten av kroppen er, slik Casseiopeia sier.

Cassiopeia sa for siden:

Det finnes MANGE hodepinetyperm noen alvorlige, andre mindre alvorlige. Symptomene kan variere voldsomt, og du trenger ikke ha alle symptomer.

Jeg ber deg nok en gang: Noter deg ALLE symptomer, og ta det opp med legen. Det er nok av oss som vet ALT om hvordan våre egne hodepiner arter seg, men vi kan ikke hjelpe deg.

Suann sa for siden:

Takk alle sammen :klem:

Cassiopeia sa for siden:

Usj, ja...
Det er nesten stygt å si at jeg var letta da diagnosen min ble endra fra CPH til CH. Fra asken til ilden, men jeg kunne i hvert fall kutte ut Indometacin.

Dollsine sa for siden:

Hva er CH?

Cassiopeia sa for siden:

Klassisk Clusterhodepine, dvs Horton's syndrom

Dollsine sa for siden:

Takk Casseopeia. Og jeg var faktisk glad da diagnosn ble CPH og ikke CH som du kaller det :p

Echo sa for siden:

Jeg kan nok heller ikke hjelpe deg. Jeg har kronisk migrene og har mange anfall som arter seg forskjellig. Jeg vil tro at nevrolog er den som bør kunne mest om hodepine så jeg ville ha oppsøkt nevrologen igjen og eventuelt igjen:D

Det er i hvertfall bra at det er 4 mnd siden sist du hadde så vondt!

Kanskje du burde skrive en liten dagbok en periode sånn at du kan gå tilbake å se om du ser noe som helst mønster litt over tid. (F.eks mensen, stress, overtid, nakkeproblemer, betennelser, lyssky, matinntak, søvn, trening, mye datajobbing, bilkjøring, forkjølelse osv.)

Håper du finner ut av det, hodepine er for jævlig.

Suann sa for siden:

Takk igjen for innspill!
I dag er jeg fri for hodepine igjen :) men har lovet meg selv at dette gir jeg meg ikke på. Skal ta det opp med legen og nevrologen neste gang jeg skal dit. Heldigvis varte det "kun" i 5 dager denne gangen :cool:

Sina Mari sa for siden:

Jeg har hatt lignende smerter (periodevis) i mange år. Hodepinen kommer støtvis, og varer noen sekunder - for så å komme igjen, igjen og igjen. Området hvor "anfallene" kommer kjennes veldig sårt og ømt. Veldig smertefullt, og utrolig slitsomt. Legen min mente det var muskulært, og at det var nakken som laget disse smertene. Hun foreslo behandling hos manuell terapeut, eller kiropraktor. Skulle ikke det hjelpe så skulle jeg henvises videre til nevrolog. Jeg har nå gått jevnlig til behandling hos kiropraktor i over ett år, og det har virkelig hjulpet meg! Har sjelden slike smerter lenger. Kanskje du kunne bedt en manuell terapeut eller kiropraktor om en vurdering av din hodepine? Håper virkelig du finner ut av det, det er veldig slitsomt og frustrerende med smerter man ikke helt finner ut av!

Kanutten sa for siden:

:ja: Helt enig! Jeg ble henvist til manuellputten min grunnet hodepine. Den kurerte han ganske kjapt, men han har gått over resten av kroppen også. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har hatt hos ham, men han blir nok ikke kvitt meg så lett. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.