Heisann alle sammen!
Kan noen av dere være så snille å lage en liten oversikt over hva som kan være lurt å ha i skapet når vi skal holde karbene nede....Har lest en del her inne, og noe er litt "gresk" enda :)
Men det er veldig greit å få vite hva som brukes istedet for mel, sukker etc etc
Så en type oversikt som:
Produkt: Stevia Hva brukes det til: Søtning Fåes kjøpt her (gjerne link) www.herellerder.com
Produkt: Cocosa Hva brukes det til: ? Fåes kjøpt her (gjerne link) www.herellerder.com
Produkt: Fiberhusk Hva brukes det til: ? Fåes kjøpt her (gjerne link) www.herellerder.com
Produkt:
Stevia Hva brukes det til:
Søtning, fås både flytende og pulver, med og uten smak. Fåes kjøpt her (gjerne link) www.iherb.com eller www.altshop.no
Produkt:
Cocosa Hva brukes det til:
Steking, i kaffe for å få opp fettinntaket, i konfektkaker ala delfia eller baunty Fåes kjøpt her (gjerne link)
Din nærmeste helsekostbutikk eller www.iherb.no
Produkt:
Fiberhusk Hva brukes det til:
Binde og tykne deig/røre til kake, brød ol Fåes kjøpt her (gjerne link)
Din nærmeste Meny butikk, helsekost eller www.iherb.no
Nå vet ikke jeg hvor mange KH du har planer om å ligge på i døgnet, men for meg som spiser generelt lavkarbo holder lista over, jeg bruker oftest meierismør i stedet for cocosa.
Man kan gjøre ting vanskelig og handle inn masse speisal-ingredienser, eller man kan gjøre det enkelt, spise ren mat og (nesten) greie seg med det man får på matbutikken :)
Nja, det var bare noen eksempler som slett ikke er nødvendige. Sukrinmelis er mer anvendelig enn stvia og smaker bedre.Til marengs og marsipan f.eks. Nøtter og frø er det viktigste av tørrvarer menr jeg, for å lage kjeks etc. Du kan lage brøderstatning med ost og egg bare også,altså. Kokosmelk og kakaopulver om du vil lage deg kakao eller bruke kokosmelk til saus.
I skapet bør du ha en maskin som visper sammen egg etc. Du kan lage jukseloff av kun egg og salt.
Jeg har spist lavkarbo lenge men ennå ikke fått bruk for johannesbrødkjernemel og fiberhusk.
Du kan lage din egne fiskekaker med bare egg og trukket fisk også. Må ikke ha noe i tillegg.
Mens jeg kjøpte ivrig inn soyamel og pofiber i min oppstart - de står urørt i skapet ennå. Fiberhusk og jbkm bruker jeg derimot mye - baker mye lavkarbobrød og knekkebrød ->fiberhusk, og jbkm syns jeg jeg støter på i mange oppskrifter.. kommer an på hvilke oppskrifter man har på sitt faste repertoar, dette..
I alle fall -som et generelt råd tenker jeg at sånne ingredienser er lurt å vente med å handle inn til man faktisk finner en oppskrift man har lyst å lage, hvor varen inngår, så slipper man disse bomkjøpene.. og mange spesialvarer er jo helsekostvarer som koster litt også.
Mine MÅ HA:
*Fiberhusk har jeg blirr kjempeglad i. Bruker det i kjeks, kaker og brød. Du får kjeøp det i store dagligvarebutikker (billigere) og i helsekost.
*Sukrin - brukes istedenfor sukker. Kjøpes i helsekost.
*Mandler i massevis som jeg finhakker i foodprosessor og bruker istedenfor mel.
*Egg i massevis - brukes til ALT!
Masse ulike nøtter og frø til bakst som knekkebrød, kjeks og lavkarbobrød og -kaker.
*cocosa bruker jeg som fetttilskudd i tillegg til tran
*Meierismør er jeg helt fortapt uten.
Også MASSE grønnsaker :)
Man kan også bestille sukrin, sukrinmelis, mandelmel (bl.a. en sort som ikke er fettredusert), kokosmel, vaniljepulver mm fra Funksjonell mat sin nettbutikk. Det blir billigere enn på helsekosten, men så er det ca kr 100 i porto, så det er lurt å bestille mer på én gang - evt bestille sammen med andre. Følg med, de hadde 5 pk sukrin til prisen av 4 i august, så bare der var det litt å hente.
Ellers er tyrkisk yoghurt et "må ha" for meg, men den bør i kjøleskapet..;) Nøtter (sjekk tabellen først, karboinnh varierer), mandler (på tilbud før jul) :D
Hvis du ser lenge opp, står det om fiberhusk og hva den brukes til. Johannesbrødkjernemel har samme effekt, fortykning, men noen flere brukesområder for eks jevning sv sauser/supper. Hvetemel, potetmel og maizenna har samme effekt, men mye KH. Jeg har bare kjøpt fiberhusk og greier meg med det, siden jeg spiser "bare" generell lavkarbo tillater jeg meg å jevne sauser mm med ørlitt hvetemel.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.