< Tilbake til oversikten

Tørrgjær i bakst?

lårannediskon sa for siden:

Er det en grunn til at jeg aldri ser lchf-oppskrifter med gjær i?

Tørrgjær har 3.5 gram karbohydrater per 100 og veier jo ingenting. Så i ett brød blir det jo omtrent ingenting :confused: Smaker det ille eller?

Dollsine sa for siden:

Det samme har jeg tenkt; og jeg mener jeg har sett/lest :p at det ikke er helt optimalt. Men, noen prøver likevel og en av dem finner du link til her
Lykke til!

Yrla sa for siden:

Gjær er til for at mel skal heve. Uten mel er det ingen vits.

Dollsine sa for siden:

Hm.... Kruskakli er jo ofte brukt i LK-brød, og kan det da være nok "mel"?

Yrla sa for siden:

Nei, det hever ikke.

Kitt sa for siden:

For at gjærsoppen skal vokse og deigen heve, må det sukker/stivelse til! Altså gjæren må få mat. I lavkarbo- oppskrifter er det rett og slett ikke noe som får en gjærsopp til å vokse!

Ingen som har lurt på hvorfor det ofte er en ss sukker i en loffoppskrift feks? Eller honning i brød? ;)

Er noen oppskrifter her med gjær, da.

Yrla sa for siden:

Men sukker eller honning er ikke nødvendig for at loff skal heve.

marjusen sa for siden:

Kan bruke hvetegluten, det hever ganske bra med tørrgjær. Akkurat bakt ett lavkarbo brød som hevet dobbel størrelse. Det er med hvete gluten. Har 2,6 kh pr 100 gram (0,6kh pr skive). Så at gjær ikke kan brukes i lavkarbo er tull.

Men, du kan også bruke bakepulver. Det hever på sure ting som rømme, cf og kulturmjølk.

marjusen sa for siden:

Er vel gjær i knutteloffen og, det er også med glutenmel. Sett bilder hvor det har hevet dobbel størrelse

frøken sa for siden:

Oppskrift?

marjusen sa for siden:

Det er brødet fra lavkarbohuset

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.