< Tilbake til oversikten

Klar for forandring ...

jente20 sa for siden:

Da tror jeg at etter mye frem og tilbake (følge lavkarbo i noen dager for så å drite i det) er klar for å begynne på alvor igjen. Føler at jeg har vært nede lenge nok nå-har jo faktisk ingen grunn til å synes synd på meg selv! mandag begynner jeg ;)

lurer litt på om noen her har gått fra ketose/lavkarbo til å begynne på vanlig mat igjen-hvordan holder dere vekta..? jeg tenker å holde på med lavkarbo i 1 mnd, så gå over til mer vanlig mat med litt høyere karboinnhold. potet av og til og brød når jeg føler for det.. vanskelig å holde vekta nede..?

VSB sa for siden:

Anbefaler deg å lese Fedon eller south Beach, GI basert med større muligheter for en liten utskeielse. Mindre fett, mye grønnsaker, sakte karbohydrater og gode proteinkilder.

TigerTove sa for siden:

Nå driver jeg ikke primært med vektnedgang, ikke ketolyse heller, men jeg gir deg en :klem: og ønsker deg velkommer og lykke til!

VSB sa for siden:

For å gi deg et eksempel, i går spiste jeg:

Frokost: Squash-form m/1 egg, 25g mozarella, 10g philadelphia, 1/2 pakke bacon.
Lunsj: Blandet salat m/ fetaost, kokt skinke (ikke de magreste) og oljedressing.
Middag: Lavkarbopizza (bakepr, egg, solsikke "mel", herm. tomat, tomatpure, peppperoni, gulost og mozarella) m/ blandet salat og oljedressing.
Mellom: 5 moreller, litt mozarella (mens jeg laget pizza), CC m/ sukkerfritt syltetøy, linfrø og solsikkekjerner.

= ca. 1550kcal, 120g fett, 90g protein og 25g KH

Jeg veier 80kg, 172 cm høy og skal ned til ca. 70kg. Jeg prøver å følge med litt på calori inntak pga vektstagnasjon, men vil ikke ligge noe særlig under dette.

ftdmia sa for siden:

Synes det ser ganske greit ut jeg :) Kaloriene er ganske lave, men du merker jo fort om det blir FOR lavt i form av at du ikke har noe energi osv.. det merker du selv. Bra med mye protein også :)

Hvis du vil gå litt høyere opp på karbene etter hvert er ikke det et problem i seg selv, men da er det lurt som sagt over her å få i deg "slow carbs" og ikke mye sukker og raske carbs osv, for at du skal få i deg de "riktige" næringsstoffene.

Lykke til :) Ser ut som du har en fornuftig tilnærming til det hele.

VSB sa for siden:

Obs. jeg la inn dette som et eksempel for trådstarter, det er ikke meg altså... Men tenkte det var greit for henne å se et eksempel, når hun spiser så lite selv. Har selv gått på dette siden april og ser ut til at jeg må begrense cal inntaket for å få fart på vekta.

ftdmia sa for siden:

ops selv! La ikke merke til at det ikke var trådstarter som hadde lagt det inn.. heheh!

jente20 sa for siden:

okey, takk for svar! :)
kan legge til hva jeg har tenkt å spise den første uken på lavkarbo, forresten.. så kan dere jo si hva dere synes om det.

dag 1: frukost-røyket laks + eggerøre. lunsj-pølse + smeltet ost. middag-kokt fisk + bacon + grønnsaker-evt saus. kvelds-smoothie (fløte, bær og litt natreen)

dag 2: frukost-stekt bacon + egg. lunsj-salat + dressing (agurk, egg, paprika, ost, reker, salat). middag-pølsegrateng (pølse, grønnsaker, hvitsaus av ost,kremost og krydder-mulig litt makaroni som er lavkarbo) kvelds-kyllingfilet + ost.

dag 3: frukost-lavkarbo toast + noe pålegg. lunsj-resten av pølsegrateng. middag-fiskekaker/ball + bacon + grønnsaker. (fisk, løk, egg, fløte, muskat) kvelds-salat

dag 4: frukost-kokt egg + smør. lunsj-oopsi pizzarull (egg, kremost, ketchup uten sukker, skinke, ost, kjøttdeig) middag-røkte koteletter + blomkålmos (blomkål, løk, smør, fløte). kvelds-smoothie

dag 5: frukost-oopsi pizzarull rester. lunsj-fiskekaker/ball. middag-lavkarbo pitabrød + kjøttdeig + salat + dressing. kvelds-rundstykke + reker. (sesamfrø, mandelmel, glutenmel, kaldpresset olje, fløte, fiberhusk, egg, ost)

dag 6: frukost-rundstykke + pålegg. lunsj-oopsi pizzarull rester. middag-lasagne + salat (lasagne-hakkede tomater, ost, kremost, kjøttdeig, løk, hvitløk) kvelds-røyket laks + eggerøre + div spekemat.

dag 7: frukost-rundstykke + pålegg. lunsj-lasagne rester, middag-crispy kylling (kyllingfilet, sennep, majones, parmesan) kvelds-løvbiff + ost.

må si det at jeg blir utrolig kvalm av masse fett-så jeg dynker ikke maten så den svømmer i det :P men "feter" alt opp ekstra med ost, smør, bacon, osv..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.