< Tilbake til oversikten

Forkjøla

ketoseprinsen sa for siden:

Hei.

Jeg har selvsagt blitt forkjøla og det er ikke så altfor lenge siden jeg fjerna mandla så jeg får sinnsykt vondt i slimhinnene og bihulene, det svir som pokker. Eneste som står i hodet på meg er doc/repsil(sukkerbomber).
Noen som vet om noen alternativer til disse som ikke er lasta full med karbo? :(

grotingeling sa for siden:

Fribol sine halsdrops er helt ok, du finner dem på de fleste apotek.
De finnes i 2 smaker; urter (sterk) og sitron (mildere)
God bedring :klem:

TigerTove sa for siden:

Ingefær te kanskje :) og hvitløk..

! Da har jeg kjøpt Fribol, smaker drit, men det hjelper masse. Tusen takk :)

Kitt sa for siden:

Nøyaktig slik vil jeg oppsummere min erfaring også!;)

dollie76 sa for siden:

Godt mot forkjølelse/vond hals, som også faktisk (synes jeg..) smaker godt: varmt vann, ingefær, litt honning og sitron - typisk tre små "skiver" av en ingefær, 1ts honning og en skive sitron pr kopp. Menne..honning er jo høykarbo; noen som har gode erstatninger??

Bare så det er sagt så suger det å være forkjøla på denne kuren :p Man spiser ikke hele dagen, så blir man styggsulten på kvelden og ellers når man er forkjøla pumper man jo på med karborik mat, men neiiida. Sukk. klageklage

TigerTove sa for siden:

trøstepå

Forkjølelse er og blir noe hærk! Eneste trøsten er at det går over..

aktivjente sa for siden:

Javisst suger det å være forkjøla!
Har vært bortevekk i feber noen dager, bare for å "våkne" opp til et sabla snørr- helvete :mad::mad:

Spiser burgere med egg på, når jeg etter timer på sofaen våkner opp til ulvehungeren. Alt annet river i stykker min såre hals!

Ellers har jeg fått fatt i grønne Repsil (sitron og urter) da de er uten sukker. De er ikke dritstygge på smak, men så hjelper de ikke nevneverdig heller :p
God bedring!!

mysil sa for siden:

Bergensk brystbalsam har blitt min redning når jeg er forkjøla med hoste og vond hals. Den fåes på apoteket, men åssen den er å bruke på lavkarbo/ketolyse veit jeg ikke. Men jeg bruker den uansett med god samvittighet :)

God bedring :)

Forkjølelsen toppa seg i går med kokende feber. sprengtette bihuler og null sjans for matinntak. Iom det ikke er så altfor lenge siden jeg fjerna mandla ble slimhinnene helt loco baki der og jeg måtte på legevakta for å få noe hevelsedempende og dempe febern mer enn vanlig paracet klarer. Han stussa på at jeg hadde veldig lavt blodsukker, husker ikke om jeg har lest noe om det, men regna med det var pga ketolyse.
Legen ble nesten forbanna fordi jeg var på slankern når jeg var sjuk, haha.
Legen: Det går jo ikke an å unngå karbohydrater når kroppen har mer bruk for det enn noe annet, det går bare ikke an. Er du egentlig klar over hva en feber gjør med deg?

Der sitter jeg og føler meg idiot og tenker livet var mer digg som blubbe. ;)

dumme legen, det finnes jo måter å formidle informasjon på som er myyye bedre :(
Men jeg tror faktisk han har et poeng - å stresse kroppen midt i en influensa/forkjølelse er nok ikke det beste vi kan gjøre.
Det betyr imidlertid ikke at vi trenger å pøse på med karbohydrater :rolleyes:
Jeg vil foreslå for deg å ikke kjøre helt strengt ketolyse, men heller legge inn noen supper med gode proteinkilder og fett.
Tomatsuppe tilsatt olje/smør og med egg eller kylling er en favoritt hos meg når jeg er forkjølet
Grønnsakssuppe evt. kjøttsuppe er også gode løsninger.
Håper formen kommer seg :klem:

Tusen takk for det :)

Ja, jeg må innrømme at etter jeg var hos legen tenkte jeg "nei, denne kuren får ligge litt på is til det verste er over". Og bare bruke huet litt. Jeg oversteg karboinntaket med en gooood slump, var så sulten og måtte ha noe mykt og nøytralt å spise. Ble spaghetti gitt, men pokker heller, gikk ikke ut av ketose? Kan feberen påvirke slik at man brenner mer karbo?

Om feberen brenner mer karbo vet jeg ikke, men kroppen kjemper jo mot forkjølelsen så det kan jo være.

Kitt sa for siden:

Hos diabetikere er det vanlig at sykdom gir høyt blodsukker, faktisk. Lurer på hva han mente var veldig lavt, jeg!
Dersom du har spist lite de siste dagene kan det hende det skal litt til før du fyller lagrene slik at du går ut av ketose!

Jeg pleier å si at som sykepleier mener jeg at man skal spise akkurat det man har lyst på/orker/klarer når man er syk. Som tilhenger av LCHF, legger jeg til innenfor rimelighetens grenser!;)

God bedring!

Jeg er ikke diabetiker, sjekka for litt siden, men fortsatt spesielt.
Tusen takk for alle snille ord her :)

Kitt sa for siden:

Mente ikke at du var diabetiker, men at det var rart du hadde så lavt blodsukker når du var syk. Vil tro blodsukkeret øker hos alle når de er syke. Man vet det bare ikke fordi man ikke måler.....:p

mysil sa for siden:

Smoothie må vel gå greit å få i seg, går an å proppe den med fett også :)

Marina sa for siden:

Jeg har også hatt vondt i halsen og feber i noen dager. Så fikk jeg pakke fra iherb med en gratis prøve med Immune Booster. Etter to timer var feberen borte, og i dag er jeg bare lit uggen i halsen :) Vet ikke om det var urtene som hjalp, men har tro på vitaminer og hvile..

Vanskelig å lage en kjempenøytral smoothie, jeg var kjempekvalm, er fortsatt forsåvidt, men har klart å presse i meg litt kyllingsalat i dag uten krydder eller noen form for dressing.

BenteR sa for siden:

Det finnes en sukkerfri variant av Repsil:D
Ellers er min fars gode råd om at konjakk hjelper kanskje lite på forkjølelsen, men det er mye gøyere å være syk:D
Mitt blodsukker flyr i været når jeg har feber, men det synker skummelt om jeg er dehydrert.....

Sprit hørtes egentlig ikke så dumt ut nå ;) Kanskje jeg sovner lettere da!

e84 sa for siden:

Så i butikken her om dagen at det har kommet sukkerfri variant av doc også. De er i små ekser-så vet du det! God bedring! Akkurat gått i gjennom det samme selv, kjedelig! :(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.