I år har vi droppet skolefrukten.
Grunnen?
Vi har hatt skolefrukt hvert år for 3. klassingen. Resultatet har vært at hele epler, bananer, overmodne pærer og kiwi har blitt med i sekken hjem igjen:(
Delvis knust såklart...
Årsaken til det er at gutten påstår han ikke liker, eller var mett, eller ikke hadde lyst på... kan ikke argumentere med det heller.
Nå i år fant jeg ut at jeg ville prøve å styre en del selv.
Vi har ikke kjøpt skolefrukt, men han får med seg frukt hver eneste dag allikevel. Jeg skjærer opp fx et halvt eple og en halv pære, eller en halv banan og putter i et eget rom i matboksen som han har med seg sammn med 2 vanlige brødskiver eller vanligvis et par lavkarboskiver med smør og servelatpølse, leverpostei eller han får med seg egg rett og slett i form av omelett fx.
Jeg har fått en gutt som spiser opp all maten inkuldert frukten.:D
Så får jeg mail da, som gammel kunde på skolefrukt.no... om hvorfor jeg ikke har bestillt nytt abonement.
3 av 6 spørsmål var direkte spørsmål om hva jeg mente om lavkarbodiett:eek:
Jeg skulle krysse av på en skala om jeg mente at: "Det er mye karbohydrater i frukt"
"En bør ikke spise for mye frukt"
I tillegg svare på disse spørsmålene: Hvor positiv eller negativ synes du en lavkarbo diett er? Svar på en skala der 6 er svært positiv og 1 er svært negativ.
Har du selv prøvd lavkarbo diett?
Hvor lenge siden er det du hadde din siste lavkarbodiett?
Det er absolutt IKKE lavkarbo som er årsaken til at jeg ikke har abbonert på skolefrukt i år, heller motsatt faktisk. Håper jeg fikk det tydelig frem i svarene.:kadetgaar
Tipper det er den vanlige misforståelsen om at alle som spiser lavkarbo lever på bacon og fløte???:confused:
De tror vel at foreldre som er positive til lavkarbo kommer ikke vil at ungene skal spise frukt da kanskje? Fordi vi "mener at det er kh i dem"?
Jeg har vel aldri vært mer bevisst på å spise variert enn etter jeg begynnte med lavkarbo og delvis innførte det for 8-åringen også.
Grunnen var jo at han hadde et kosthold som bare bestod av KH omtrent i form av melkemat, ris, pasta og brød...:(
Nei! Fikk nå bare en mail med en spørreundersøkelse jeg da.
Er vel en sånn standardundersøkelse de sender ut til tidligere kunder som ikke har bestillt nytt abbonement?
De vil vite hvorfor vi ikke har bestillt på nytt, for det er vel katastrofe om et barn ikke føyer seg inn i A4 rekken med elever som følger den moderne normen med kosthold, sfo osv.
Vi har kuttet ut sfo i år med stor gevinst også vi. Er så glad han har blitt stor nok til å gå hjem etter skolen. Har fått en ny gutt her vi med mye mindr stress, aggresjon og frustrasjon. Og ikke minst overskudd til både lekser og lek:)
Jeg synes det er så fordommsfullt og vinkle en sånn undersøkelse på den måten der... sinna Det er "noen" som har laget den undersøkgelsen som har fordommer som vedkommende søker bekreftet... Liker ikke sånt. Det er ingen ekte undersøkelse når man legger svarene i munnen på folk. :(
Ja, det kan absolutt bli for mye konformitet og for lite oppfølging av individer og individers unike behov. :-/
Men herregud da, de har da ikke noe med hva slags kosthold en har......her kutta vi og skolefrukt for noen år siden,hun ville ikke ha det og det og det, og alt havna nederst i sekken, skvisa.Jeg har ikke fått slik undersøkelse, men om jeg får, så sender jeg nok en litt sint mail.Ens diett er en privatsak.
Ikke bli overrasket om vi ser fremover i tid koordinert statlig byråkratiske "angrep" på slikt kosthold da gjerne i samarbeid med matvareprodusenter og andre i media. Det har skjedd i USA til den grad at man ikke tør si at man er på Atkins-kur lenger.
Det er sterke krefter bak som har interesser i de store internasjonale mat-produsentene og legemiddelbransjen. Det har ingenting med "konspirasjon" å gjøre men statlig- og stor-firma økonomi koplet med PR.
Bare "statiner" mot høyt kolesterol er multi-milliard-omsetning pr. år. Mange går langt for å sikre seg disse multi-milliardene, der må folk innse.
Ja. Bare seks spørsmål? Fullstendig verdiløst som forskningsmateriale, dette er kun for synsing.
Det kommer nok i VG eller liknende: "Foreldre på lavkarbo nekter barna sine frukt!" (Skrik og hyl, vi tjener mindre!)
Hva er forresten egentlig greia med at barna må få frukt på skolen, er det mer vanskelig å legge et eple i sekken enn å smøre matpakke??! Skolefruktordingen er kansje lettjente penger? Hva koster det ift å kjøpe frukten selv?
Jeg ville ha sendt en e-post og stilt spørsmål omkring spørsmålsstillingen. Jeg synes det er en merkelig vri å snu avbestilling av skolefrukt nærmest automatisk mot at det handler om lavkarbotanker. I min verden kan det være hundre andre grunner til at jeg hadde hatt ønske om å kutte ordningen.
Jeg var også litt redd for den "skrik og hyl" konklusjonen...:o
Skolefrukt koster ca 2-3 kr pr dag. Det er altså ikke dyrere enn å kjøpe en frukt pr barn pr skoledag omtrent.
Problemet mitt var som sagt at det var penger kastet ut avvinduet, siden gutten ikke spiste skolefrukten mer enn kanskje max en gang i uken. De andre dagene gav han den bort til andre eller tok med hjem. I sjeldne tilfeller var ikke frukten skviset i sekken.
Han er ikke spesiellt glad i frukt egentlig, men det er noen få typer han er veldig glad i som epler, pærer og til dels banan.
Men det var veldig mye uttdeling av gulrot, kiwi, mandariner i perioder og appelsiner også innimellom. De vil han overhode ikke ha. Ikke orker han en hel banan og han slikter litt med å spise eplene når de ikke er oppskjært, så da blir det smått med fruktspising på skolen gitt:(
Jeg bruker mye mindre energi på å dele opp et halvt eple og legge i nisteboksen hans hver morgen enn å vaske ren sekken for knust banan og ferdigsaftet pære annenhver dag. For ikke å snakke om jobben med å redde fruktbesudlede bøker...:kadetgaar
Skolefrukt er en forholdsvig god ide, men den funker ikke for alle...
Greia med skolefrukt, er vel at noen foreldre er sløve med frukt til barna......men jeg liker ikke slik "passe på mentalitet " jeg da. og jenta mi setter heller pris på en kålrot eller gulerot, enn den søte frukten.
Men hvorfor må en betale for frukten på barneskolen, mens en får den gratis på ubgdomsskolen. Og det er en del som ikke tar frukten heller, vet at da gutten min gikk på ungdomsskolen fikk de forsyne seg fritt av frukten som var igjen etter storefri, halve klassen tok ikke frukta si.......
så om det er det samme på barneskolen, er det jo bortkasta penger.
Tror en betaler en 2-3 kr pr frukt på barneskolen jeg.Så det er ikke så mye forskjell fra å ta med hjemmefra.
Jeg jobber som lærer, og i år har vår skole kuttet ut samarbeidet med Skolefrukten..
Vi er ikke fornøyd med kvaliteten på frukten vi får levert, så jeg skjønner godt at ungene ikke får lyst på de.. Og at foreldrene takker nei til å abonnere mer..
Det er vel litt sånn jeg mener. Man må ha åpne spørsmål i en undersøkelse for å lære noe... ellers får man bare de svarene man spør etter. Her virker det som man har konkludert at om foreldrene ikke ønsker å fortsette med frukt så er det lavkarbo ... I stedet for å stille et åpent spørsmål om hva som er årsaken f.eks noe sånt som under:
Jeg har også kuttet ut skolefrukten i år og får purringer på å svare på den spørreundersøkelsen.
Slik som spørsmålene er utformet virker det jo nesten ikke som om de er interessert i hvorfor folk kutter ut, men ønsker å få bekreftet "den oppleste og vedtatte sannheten" om at det er foreldrenes lavkarbokosthold som har skylden.
Jentungen her fikk fryktelig mye epler. Epler i lange baner! Og de dagene hun ikke fikk det kom det mye håpløse greier, som f.eks. en hel kiwi. Hvordan skal man få spist en kiwi uten skje og kniv til å dele den? Hele appelsiner fikk hun også, ofte var skallet så hardt at hun ikke hadde sjans til å få skrelt den.
Ungene her har hatt tilbud om skolefrukt, men vi har ikke vært med på det. De er en smule kresne også på fruktfronten... Jentungen får gjerne med seg et eple delt i båter og en liten boks med druer og guttungen eple i båter og en gulrot i staver. Guttungen spiser all frukt/grønnsak hver dag, jentungen varierer litt mer.
Jeg har aldri kjøpt abonement av dem, men det er ikke pga at jeg er på lavkarbo selv...
Men at jeg har i hus, og sender med frukt eller grønt hver dag selv.
Nei en konspirasjon ville vært hvis de offisielle kostholdråd var bevisst manipulert for å dekke over annen motstridende informasjon de kjenner til.
Staten består av politikere og fagpersoner med ting som er viktige for dem, fra landbrukspolitikk til import-priser. Matavareleveradørene har sine prioriteringer, som er salg av sine varer. Forsker- og lege-standen har sine egne prioriteringer, f.eks. en ny og bedre kolesterol-medisin eller å sikre seg nok forskningskroner til å gjennomføre studier de er interessert i.
Ingenting blir gjort uten at det er en strøm av penger gjennom disse lagene av beslutningstagere. Det er derfor du ser sukker-industrien sponser forskning på hvor naturlig sukker er i et "balansert" kosthold. Det er derfor du ser fylker som får midler til bru- og vei-prosjekter i kommuner med sittende ministre. Det er derfor du ser forskere (professor II) med sponsorer fra industri og privat sektor.
Vi har hatt frukt av og på i flere år, men opplever stadig vekk at ungene får frukt som er lite apetittelige - og de får ikke kaste på skolen, så da ligger det i skolesekken. Har mer enn en gang fått frukt som begynner å bli bløt, brune bananer etc. Vet at det sannsynligvis er fullt spiselig, men synes det er uappetittelig - og spesielt banan blir altfor søt og emmen. Kommer ikke til å fortsette med skolefrukt neste år..
Ganske liten variasjon på frukten også, så jentungen får med oppskåret frukt i tillegg innimellom.
Ja, dette hadde vært mye bedre. Samt et åpent felt, der svareren kan skrive det han/hun mener.
Denne undersøkelsen er tydelig laget med en konklusjon i bakhodet allerede, og den er så tynn at den er fullstendig meningsløs med tanke på å få skikkelig informasjon.
Ja. Å hevde at ulike grupper har egeninteresser, inkludert økonomi, er IKKE konspirasjonsteori.
Noen ganger har ulike grupper egeninteresser i samme retning, men det er fremdeles ikke konspirasjonsteori.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.