Hei alle sammen:)
Jeg er ei jente på 24 år. Jeg veier 73 kg og er ca 162 høy. Det vil si litt små lubben med litt å ta i. Jeg har lyst til og gå ned 10 kg. Hvor lang tidsperspektiv burde jeg bruke?
Dette er menyen for i dag. Føler at det er mye men ble liksom aldri mett så måtte småspise :/ Noen som har noen råd/innvedinger angående menyen? Det hadde vært til stor hjelp for en nybegynner:)
Først må du fortelle hvor mange karbo du har tenkt å legge deg på? (siden det bare står egenkomponert i boksen din):).
Men utifra menyen din der så er det altfor lite fett. To speilegg til frokost er altfor magert. Derfor du må småspise for det metter ikke nok. Drikk masse vann, kunstig søtstoff kan stoppe vektnedgang.:rolleyes:
Ja ble en del småsulten veldig fort etter lunsjen f.eks. Hvor mange karb om dagen har jeg egentlig ikke noe formening om? Hva er vanligst og begynne på ?
Droppe sjokoladen og vaniljekesamen og heller spise litt mer egg, bacon ,kjøtt osv tidligere på dagen kanskje? Så får jeg litt mer å jobbe på.
Brukte diett.no og satt inn det jeg hadde spist i dag. Det stod dette: Karbohydrat 56g 43% Kostfiber 3.5g 14% Tilsatt sukker 0g Protein 76.9g 167%
Det er vanlig å ligge på så lavt som 5 % karbohydrater, og da må du som du selv tenker erstatte sjokoladen med grønnsaker. Det ser ikke ut som nok mat til å mette en kropp, nei, så spis når du er sulten til du er mett så slipper du mellommåltidene og maten du får i deg blir lettere å lage sunne. På biblioteket finner du ketolysedietten og GI null og mange andre bøker innenfor temaet.
Når jeg spiser egg tar jeg to, legger over litt smør og tar i tillegg noe ost. Ellers blir jeg ikke mett.Eller jeg bruker to egg i en salat sammen med avokado. Avokadoen erstatter da smøret som fettkilde, men jeg tar en skje smør på eggene i tillegg likevel,jeg.Jeg synes det er en ,ikke prsis hårfin balans, men ikke langt ifra, for å ikke spise for mye og bli kvalm og spise litt for lite og være utilfreds. Om jeg er utilfreds venter jeg fem minutter for å se om det går over. Hvis det ikke gjør det spiser jeg litt til. Om jeg tar 10 ml smør på eggene blir jeg småkvalm, men 5 ml tåler jeg fint.
Hei, og først og fremst hjertelig velkommen hit:)
Angående tidsperspektiv er dette veldig vanskelig å si noe om, da det er veldig individuelt, men jeg vil råde deg til å ikke stresse med vekttapet. Bruk heller energien på å legge om kostholdet på en fornuftig måte som du føler du kan leve med gjerne resten av livet!
Stress er uansett negativt for vekttap, så ikkeno' vits i å drive med det;)
Angående menyen tror jeg du vet selv at en hel boks vaniljekesam og over en halv plate sjokolade ikke bør inngå i hverdagskostholdet (men det må du selvfølgelig bestemme selv, altså). Ellers er jeg nok enig med de over her at det ser ut som for lite fett.
Gode fettkilder finner du bl.a. i denne tråden.
MEN jeg tror du først og fremst kan ha glede av å lese denne fine nybegynnertråden, og legg spesielt merke til LCHF på 3 minutter som kan være en grei rettesnor i starten før du kommer ordentlig inn i det.
Det kan være lurt å velge en retning - altså ha et visst mål om ca antall karbohydrater for eksempel - i starten, og heller egendefinere etter hvert som du kjenner på kroppen hva som fungerer best for akkurat deg!
Og som det foreslås over her, så kan biblioteket være et fint sted å finne mer utdypende litteratur om én bestemt "filosofi" eller fler.
Håper noe av dette var til hjelp, og hvis ikke så er forumet flust av fantastisk informasjon og hyggelige/morsomme/rare diskusjoner, så jeg håper du vil trives.
Har du spørsmål, så bruk søkefunksjonen og se om det kommer opp noen brukbare tråder med svar på det du lurer på, og hvis ikke må du ikke nøle med å spørre alle de flotte individene her inne om hjelp.
Lykke til:heia:
Det kan forresten også være lurt å være flink til å variere maten så man ikke går lei og så man får i seg flere næringsstoffer. Mange kan slite med å variere grønnsaker for eksempel, så tenkte bare jeg skulle linke til arnakristins fine grønnsakstråd (som du finner i nybegynnertråden, men tenkte det var greit å fremheve den litt ekstra):)
Og hvis du trenger en god oppskriftsbok (utover alle oppskriftene på oppskriftsdelen av forumet) kan jeg anbefale Hexebergs og Sakariassens Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter.
Det er lurt å velge seg en retning. Litt ut fra filosofi, om det er vektnedgang, blodsukker eller andre ting du er opptatt av. Jeg startet på Fedon fordi jeg var opptatt av stabilt blodsukker/humørsvingninger, og "godt" oppdratt etter statens ernæringsråds anbefalinger. Etter hvert har jeg lest mer, stoler på teoriene og funnet det som passer for meg. Forumet er ypperlig til å snuse på ulike retninger før du velger en eller flere bøker å lese. I mens kan du konsentrere deg om
kutt de store kh kildene: brød, pasta, potet, ris, ev. velg grovere og lavkarbo varianter.
spis til du er passe mett, lær å lytte til kroppen og skille mellom sult og trøstespising, kos og fysing.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.