jeg har tre store steviaplanter i krydderhagen min. Jeg har liksom ikke våget meg på dem annet enn for å smake på et og annet blad:o
Men nå kommer høsten og jeg vil gjerne kunne bruke dem til noe. Hva gjør jeg? Tørker bladene og bruker i tea? Vil de overlev vinteren ute?
Overlever ikke ute. Kan overleve i et lyst og kjørlig soverom med litt vann innimellom.
Jeg bruker ikke stevia selv, men har en venninne som gjør. Hun sier at hun tørker masse blader som hun knuser og bruker "som sukker". Hun mener også at tørket stevia er mer "potent" enn fersk.
Heng dem til tørk i vinduet, og legg bladene i en tett boks etterhvert som de faller ned. Det var hvertfall det min bror gjorde med sine planter. Veldig godt i te og sammen med jordbær & fløte. Desverre er vel jordbær-sesongen over for nå...
Oi er det mulig nå?
Klarte for andre gang å kverke min ... de tåler jo overhode ikke tørke:(
Overvintret den under kjøkkenbenklyset i hele vinter, men så kom våren og jeg glete en vanning... ble ikke noe stevia å høste av i sommer :(
Jeg har ikke tenkt på at det går ann å ha egne steviaplanter. Bruker kun stevia som søtning.
Skal gå til innkjøp av noen til våren.
Et spm; Kan ban bruke friske bladet i teen som søtning?
Jeg leste en plass at man kunne legge bladene i sprit i noen dager slik at man fikk steviaekstrakt.
Jeg har ikke prøvd det selv.
Mine førsøk på å tørke bladene har ikke vært gode, det smaker bare "fjøs" av de. All søtsmak ble borte :(.
Så steviaplanten min står mest til pynt for tiden :o
Klarer dere å formere dem?
jeg har prøvd meg sååå mange ganger på å rote stiklinger og de bare råtner... :(
Får dette finfint til med nesten alle andre planter jeg har forsøkt det på , men Steviaen som jeg helst ville hatt en eng av får jeg det ikke til med...
Min svigerfar har formert noen til meg. Han tar av toppen, setter de rett i potte med jord, vanner og dekker de med en plastpose ca en uke så de ikke tørker. Så jeg ha 5 stk. jeg ikke vet hvordan jeg skal bruke.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.