Jeg prøver å holde meg utenfor ketose nå, men er i grunn allfor dårlig til det. Jeg kjenner støtt og stadig at jeg kommer i ketose, for så å gå ut når jeg spiser mer karbo. Er det dumt å dette i ketose slik innimellom? Kan det gå ut over kroppen på noe vis?
Så vidt jeg har skjønt er det ikke noe problem å være i ketose nå og da.
Det er helt "vanlige" folk også innimellom, f.eks er det mange som trener før frokost om morgenen, og da trener med tomme karbohydratlagere i kroppen.
Lurer også på dette. Hører mye om at ketose sliter på kroppen. Jeg lurer på om det er skadelig eller uheldig å drive inne og ut av ketose flere ganger i uken.
Spiser man mat som kroppen er komfortabel med bør man slutte og bekymre seg for om man er i ketose eller ikke.
Mennesker går inn og ut av ketose flere ganger i uka på "vanlig" kosthold også, jeg tror ikke disse tenker så mye på det ;)
Min sambo spiser middag kl 18 - og lunsj TIDLIGST kl 12.00 dagen etterpå. Jeg vedder på at han er i ketose lenge før lunsjtiden kommer. Han spiser "normalt" - er normalvektig - og ser ikke ut til å ha noe problemer med dette :)
Personlig tror jeg for mange henger seg for mye opp i ketose/ikke ketose. Bruk heller tiden til å finne ut om du spiser nok og variert mat til å holde energien og konsentrasjonen oppe.
Ta med at du kan godt være i ketose uten at det er målbart. Bruker kroppen din opp så mye av ketonene fettforbrenningen produserer at det ikke er målbart på stix - er du fremdeles i ketose, men du vil kanskje ikke legge merke til det.
Det at kroppen kan fungere så godt på ketoner/fettforbrenning er en utvikling som har pågått i mange mange år. Stol heller på at kroppen din sier fra når det er noe galt :)
Svaret er vel heller at vi har rimelig god kjennskap til hvordan mor og barn utvikler seg på "normalt" (ikke-ketogent) kosthold... og at man ikke har studier på graviditet+ketose. Det er noen etiske haker med å eksperimentere - ergo anbefaler man det man kjenner til.
Det er da stor forskjell på "en liten tur" innom ketose innimellom og å gå igjennom hele den overgangen som man sier her inne kan ta flere uuuuker og til og med måneder, med alt den innebærer.
Husk på at gravide i millioner av år har vært i ketose hele svangerskapet igjennom....og det ble da folk av alle de barna også, ellers hadde jo ikke vi vært her:D
Mener å ha lest at fosteret kan utvikle hjerneskade og det er vel ikke en risk verdt å ta.. husker dessverre ikke hvor jeg leste det.
Når det er sagt, skal vel ikke en gravid kvinne fokusere på å være i ketose for å gå ned i vekt.. Man kan og bør leve sunt som gravid, men med noen flere karohydrater (nøtter, frø, linser, kikkerter, noe frukt m.m), som da nok åsså gjør at man ikke er i ketose.
Tilbake til trådstarter. Jeg hadde også en lengre periode slik, uten at jeg målt med stix, men kjente på kroppen. Jeg fungerte i grunnen greit slik og, men har hørt andre her inne som får start-plagene hver gang de går inn i ketose, og da vil det jo være slitsomt. Så lytt til kroppen din er vel mitt råd. Det er slik jeg har havnet der jeg er kostholdsmessig.
Dokumentasjon på den påstanden har jeg lett etter, men ikke vært i stand til å finne. Jeg finner kun gjentakelser av den, ikke opprinnelsen til den.
Når det er sagt mener jeg ikke at en graviditet er noe å eksperimentere med... Samtidig tenker jeg at dette kan være "the devil you know" - at vi regner det som normalt i dag å spise mye karbohydrater behøver ikke å bety verken at det er riktig eller best for oss. Så hva er "sunt"? Jeg har f.eks lest for mye om WAP-til å gå ut ifra at erter, linser og kikerter er ubetinget "sunt". Jaja - det var dagens filosofering...
Jeg er enig i at mange aspekter med lavkarbo er langt sunnere enn høykarbo..., hvis ikke hadde jeg ikke gått på Atkins. Samtidig er det store forskjeller innen lavkarbo, hvor man kan spise ganske mange karbohydrater og ikke fokusere på å være i ketose. Jeg for min del orker ikke spise alle karbohydrater fra grønnsaker, så da blir det andre matvarer jeg en gang velger introduserer- Tenker litt på kosthold ala Fedon (f. eks ved graviditet), hvor linser, bønner, erter m.m gode alternativer. Frukt inneholder sukker, men er også gode vitaminkilder, så tror man må se begge sidene av flere matvarer, når man ikke er opptatt av å gå ned i vekt vel og merke. I mitt hode er også frø og enkelte korn, havre sunne og gode matvarer, lavkarbo eller ei.
Mange gravide kaster opp under hele graviditeten,- de kommer i ketose og dette er ikke farlig for fosteret iflg legen på et sykehus hvor en bekjent gravid dame var lagt inn. Fosteret tar det det skal ha, mor som lider.
Men for all del, jeg ville ikke eksperimentert under graviditet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.