Marina sa for siden:
Jeg har noen (litt for godt informerte) venninner som stusser veldig over dette med HF-delen av LCHF. Jeg sa jeg skulle komme tilbake med litt info. Sendte det på facebook, og endte til slutt opp med denne ramsen av meldinger. Kan dere hjelpe meg med hva jeg kan si? Har jeg sagt noe feil? Det er ikke det at jeg ønsker å omvende venner og familie, men ønsker at de skal se dette litt fra min side (som er den eneste i vennegjengen som er overvektig). Nå skal det sies at alle venninnene mine heldigvis støtter meg 100%, og at jeg er kjempeheldig som har dem! Flere av de som har kommentert her har funnet frem gode oppskrifter til meg uten sukker og hvete også :)
Meg i svart, venninner i ulike farger.
Mie Mari: FYI :p Siden jeg ikke var så god å forklare selv
www.slankenett.no/artikler/art.php?id=153
www.dagbladet.no/pds/1997/10/24/33347.html
Er det viktig å spise mindre fett? - Slanking - Kosthold - Trening - Velvære
[url]www.slankenett.no[/url]
ER HAMBURGEREN FARLIG? Det er en myte at fettfattig kost fører til slankere kropper. Man kan leve på fett og gå ned i vekt.
SJ: Jeg tror ikke, og mener heller ikke, at man skal kutte ut fett, som den første artikkelen tar opp, jeg mener bare at det ikke kan være sunt å fettinnholdet i kosten mer enn 'normalt'. Man trenger for all del ikke å kutte ut dressing o...
See more
trening.no - Lavkarbo, vektreduksjon og hjerte- og karsykdom
[url]www.trening.no[/url]
Diskusjonen rundt effekten av et redusert karbohydratinntak er i ilden som aldri...
SLM: Fett er noedvendig, det er forskjell paa aa kutte det ut og aa spise for mye av det. Og aa spise mettet og umettet fett. Du taaler begge deler, men kroppen faar mest utbytte av det umettete, og mange helseulemper med for mye mettet fett. Kutter man ut karbohydrater, maa man spise noe annet istedet, ka med mer fiber, vitaminer, mineraler, sporstoffer, grönnsakssukker og vann som du finner i groennsaker, komplekse karbohydrater, og forskjellige typer vegetabilske oljer (linfröolje, olivenolje, rapsolje feks) og i nötter og frö. tror ikke mengde fett de fleste faar i seg i dag trenger forandres paa, bare kildene. Samme gjelder proteiner, vi faar allerede i oss altfor mye animalske proteiner. :)
Mie Mari:SJ: I artikkelen du viser til står det bl.a. " Lavkarbo kosthold gir ikke større langtidsreduksjon i vekt enn andre kosthold.". Men han forklarer ikke hvorfor... Det de sammenligner da er folk somhar gått på lavkarbo i f.eks fem år, og de som har levd på minimum kalorer i fem år. Vil tro det er bedre å leve på lavkarbo- og være mett, enn å "sulte seg selv" (satt litt på spissen. Det er også flere som klarer å holde et lavkarbo kosthold enn et lavkalorikosthld, noe som ikke går frem av treningsfysologen (ikke legen eller forskeren) Krogsæter.
ELlers har han et viktig poeng på slutten "For det første er det viktig å definere lavkarbo før man hiver ute argumenter. Snakker man om et kosthold med minimalt inntak av karbohydrater? Eller snakker man bare om å redusere mengden litt? Er det lavkarbo for friske eller folk med forskjellige sykdommer. Skal man redusere fettmassen på kroppen eller behandle hjerte og karsykdom? Hvert spørsmål har sin egen diskusjon og argumenter for og imot. Kanskje er det på tide å diskutere de forskjellige problemstillingene hver for seg?"
Mie Mari: SLM: nettopp. Er det jeg gjør :)
5 hours ago · Like · 1 person
M; http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece
- Kjøttlobbyen ligger bak lavkarbo-forskning
[url]www.aftenposten.no[/url]
Den populære lavkarbo-dietten er miljøfarlig, og forskningen er tungt sponset av kjøtt- og meieriindustrien, hevder Sveriges Radio.
Mie Mari: legemiddelindustrien står bak forskning på medisiner også... har ikke så mye å si tror jeg. De fleste som spiser lavkarbo syns dette er helt latterlig latterlig ettersom potetene blir erstattet med grønnsaker, ikke kjøtt :p
K: Det er forsket på hvilke effekt fet mat har på kroppen din i flere tiår, av leger, ernærlingsfysiologer og mange andre. Det er udiskuterbart bevist at store mengder mettet fett er skadelig for blodårer, hjertet og indre organer, det er derfor statens helseråd og WHO kan si at det er farlig å spise for mye fet mat (for det hadde de ikke gjort uten rikelig med etterprøvbart forskningsmatriale som dokumenterer effekter over lang tid). Det er også bevist jevnt over at sakte karbohydrater inneholder mange viktige vitaminer og mineraler som kroppen må ha, og at man må spise det. Det har derimot aldri blitt bevist at det er noe sunnere å kutte ut karbohydrater, eller at de ikke er bra for deg. Dessuten må både hjernen og musklene dine ha karbohydrater, det er drivstoffet deres for at de skal kunne fungere optimalt. Men der er selvfølgelig mange meninger og synspunkter i en slik debatt, og det må man jo vise forståelse for og respektere!
Mie Mari: At det er udiskutabelt er helt feil :p bare se denne tråden.. Nå er ikke jeg noen ekspert, men er ganske sikker på at statens helseråd og WHO ALDRi har sagt at fett er farlig. Mettet fett, ja, men ikke alt fett. Nyere undersøkelser viser imidlertid at det er transfett, ikke mettet fett som tetter blodårer. Dette kan man også se ved å studere folkeslag som har evd på LCHF alltid (eks masaier og enuitter)- de har ikke hjerteproblemer, diabetes eller andre livsstilssykdomer. I steinalderen (og alle år før dette) spiste man også LCHF. Da levde alle (som ikke døde av spedbarnsdødlighet eller ble drept av ville dyr) til de var godt over 90.
At det aldri er bevist at karbohydratkutt er sunt er også tull. I Sverige ble en lege som anbefalte LCHF anmeldt. Etter å ha undersøkt saken fant man ut at dette var såpass forsket på og dokumentert at hele saken måtte henlegges. De beklaget også til Dr Hexeberg... Karbohydrater er først blirr drivstoff de siste par tuden årene, før dette var drivstoffet fett.. Det lille (ca30- 40 gram) man trenger av karber hver dag kan kroppen dessuten produsere selv...
Mie Mari: Legg forresten merk til at WHO anbfaler at hovedkilden til karber er frukt og melk (som man spiser på LCHF), ikke korn og poteter (som man spiser på HCLF).
Takk til dere som klarte å lese alt uten å sovne :p håper noen kan gi meg noen gode svar. Virker jeg for spydig og bastant i mine svar? :forvirret