< Tilbake til oversikten

Se hva jeg fant i grøfta i dag!

Kathja sa for siden:

hva fant du ? Kattunger? Uff det finnes så mange grusomme mennesker i verden.

Flott du tok *** inn (vet ikke hva du fant jeg..)

smgj sa for siden:

Jeg ser ikke bildet så jeg er veldig nysgjerrig på hva som peip?

Bee sa for siden:

Skal legge det inn på nytt jeg.

smgj sa for siden:

Huff... Slike mennesker hadde hatt godt av en tur i tønne sammen med 20 sultne villkatter... Det koster ikke all verden å sterilisere en katt.

Vel - veldig godt at du fant dem! (Stakkars - de ser ut til å være 5-6-7 uker eller noe sånt, bare. )

Engledans sa for siden:

ååååå.....stakkar.Godt du fant de. Noen mennesker skulle ikke fått lov å ha dyr altså.....grrrrrrr.......

nightly sa for siden:

Sånt gjør meg så forbanna! :mad:
I sommer så jeg en lapp på butikken.. Om noen ville passe kattungen de hadde skaffet seg (for 2 mnd siden!!) fordi de skulle jo på ferie må vite!

Eller min gamle nabo som nekta å sterilisere katta si og det endte jo med kull hele tiden, hvorpå han drepte kattungene i grøfta uttfor leilighetene våre, hver gang med gevær.. FLOTT FYR!

nellie sa for siden:

Off. Blir kvalm, langt inn i hjerterota.. Folk er så JÆVLIGEEEEE.
Skulle tatt en om ikke det var så langt unna:)

Bøtt sa for siden:

FY FAEN!!:hylgrine:

At mennesker kan være så ondskapsfulle!!!:mad:

Så flott at du tok deg av dem:)

Nerthus sa for siden:

Åh, får tårer i øynene jeg! :(

Lindemor sa for siden:

Uff så utrolig slemt gjort! Det er dessverre ikke unikt. Vanskelig å begripe hva det går av folk! :mad:

Nydelige små.... sukk...

Hilsen katteelsker med tre firbente familiemedlemmer

Peppa Gris sa for siden:

:( Er det mulig.. Måtte den dårlige karmaen bite dem i rævva!

Photobscura sa for siden:

Jeg har ikke ord, men sier det med denne: :realmad:

TrillTrall sa for siden:

Ååååå! Stakkar små! Vedkommende som har slengt dem fra seg skulle hatt juling og skikkelig straff! Jeg er for straffeleire i Sibir jeg altså... :mad:

Buck sa for siden:

Helt jævlig! Dessverre er det ingenting som forundrer meg. Vi lever i en syk verden der dyr blir behandlet med bruk og kast.

LibraGirl sa for siden:

Så bra du fant dem da :)
Syke mennesker som ikke skjønner at det å eie et dyr
medfølger stort ansvar!!

Catwoman sa for siden:

Kattehjertet mitt blör.... :hylgrine::(
Men heldige bebiser som mötte deg!

langaard sa for siden:

Stakkars små!!
At noen kan være så grusomme!! Tar gjerne en av de nydelige små:love:

Nannah sa for siden:

Lå de i en eske?
Hvis ikke håper jeg ikke det går en fortvilet kattemamma rundt å leter etter ungene. Det hender katter får unger ute og flytter dem hjem når de er gamle nok til å tåle transporten. Da KAN ha de ha vært under transport so to speak.

For meg ser det ut til at de er minst seks sju uker gamle, så jeg tror kanskje ikke det er tilfelle?!
Det er dessverre ikke uvanlig at folk gjør sånn. :(
Husker fra i forfjor sommer da noen hadde putta en voksen katt i en bowlingbag og kasta ut i skauen. Den hadde ligget dagesvis i solsteken, og det var bare pels, bein og tenner igjen. :hylgrine:
Hva er det med katter som får folk til å se på dem som nærmest forbruksvare? Det er et stort ansvar å skaffe seg husdyr, uansett rase. Og med tanke på hvor lett de reproduserer så synes jeg faktisk det burde være tilnærmet gratis å kastrere katter som ikke skal avles på!

Supera sa for siden:

Det er tilnærmet gratis å kastrere hannkatter. I alle fall hos dyrlegen jeg har kastrert våre hos. 200 kr per katt. Sterilisering av hunnkatter er mye dyrere da siden det innebærer operasjon. Det er vel ca 1500 kr for sterilisering av hunnkatt.

smgj sa for siden:

Det store problemet er at en hannkatt er nok til mange hunnkatter ... og at hannkattens eier ikke kjenner resultatet av problemet på kroppen.

P-piller til katter er ikke så dyrt det heller akkurat, men mer tungvindt siden katten kan være lite samarbeidsvillig og det er lett å glemme.

kennygirl sa for siden:

Jeg betalte 800 for min hannkatt - så det er store variasjoner i pris tydligvis!

Supera sa for siden:

P-piller daglig i mange år blir dyrere enn sterilisering. Og så er det det at man må huske det hver bidige dag... Og så er p-pillene kreftfremkallende. Da jeg var liten hadde vi bare én katt og hun ga vi p-piller. Hun endte opp med kreft og vi måtte avlive henne. Etter det har vi ikke likt p-piller til katt...

utolmodig sa for siden:

Både hun- og hankatten vår er kastrert. Det er vel anvendte penger! Det folk tydeligvis ikke forstår, er at en katt kan leve lenge! Det er ikke en ting man anskaffer seg fordi barna maser om den søte kattungen...Så blir den voksen og ikke så interessant lenger.

Hater dyremishandling:mad:

Ikke så lenge siden jeg leste at en katt ble kastet ut av vinduet fra en bil i fart i en tunnell.....:realmad:

Så bra at du fant de små nøstene Bee!!

Jeg fikk katta kastrert på veterinærhøyskolen her i Oslo, og det skal være av de billigste i byen. Jeg betalte 750 kroner, og det inkluderte id-merking. Så veldig billig er det ikke, ikke i forhold til at det fødes så unødvendig mange kattekull at man nærmest får dem slengt etter seg. :( Men det var verdt hver krone! Her jeg bor kryr det av bakgårdskatter!
Jeg vet at katta mi mest sannsynlig ville blitt avlivet om jeg ikke hadde tatt han til meg. Faren i familien var prinsipielt motstander mot å ta fra familiens store stolte skogskatt manndommen hans ... Han var lege, og burde vel ha kunnet legge sammen to og to når de i tillegg hadde en hunnkatt. Jaja.

smgj sa for siden:

Ukentlig, vel. :)
Jeg husker ikke prisen på dem, men det betyr at jeg iallfall ikke anså det som avskrekkende (og jeg er rimelig sikker på at det var mindre for et år enn sterilisering -mellom 200 og 400kr kan jeg tro for et års forbruk).

Er enig i at p-piller ikke er ideelt, men sterilisering er ikke reverserbart - så det å ta sjansen på p-piller i 1-2 år ser jeg på som greit når man ikke er helt sikker på om man ønsker kattunger av hunnkatten eller ikke.

TrillTrall sa for siden:

Joda, det hender kattemor flytter så store kattunger også, så det kan jo hende de var på flyttefot.

Den saken med katten i bowlingbagen var ikke så langt herfra og det var helt grusomt! Katta må ha lidd noe forferdelig og den hadde vel klort potene til blods for å prøve å komme seg ut av den tjukke bagen. Det hadde jo vært mer humant å bare slippe den ut der da - det var ute i skogen så kanskje den hadde funnet seg et annet hjem!

Klara sa for siden:

Skjønneste små :love:
At noen klarer å sette dem ut for å dø er helt ubegripelig! Onde onde onde :realmad:

Supera sa for siden:

Åh, lenge siden den katta døde, så jeg husker ikke. Vår katt fikk p-piller i 12-13 år. Det hadde definitivt vært billigere å sterilisere henne med en gang. Hun kunne i alle fall ikke få kattunger, det hadde tatt knekken på henne. Hun ble påkjørt da hun var liten og fikk halvveis knust bekkenet og var ikke i stand til å føde.

Med mindre man har rasekatt eller har noen bestillinger på kattunger, så ser jeg ikke poenget med å få kattunger... De er som regel vanskelige å få gitt bort fordi altfor mange får kattunger. Snakker av erfaring dessverre... Vi har tre voksne ikke-steriliserte hunnkatter. De skal steriliseres da, men ting tar tid... Når det passer for meg, så passer det ikke for kattene. Enten har de melk i pattene (og da kan de ikke opereres) eller så finner jeg dem ikke. Forrige gang jeg hadde tenkt å sterilisere dem var for litt over en uke siden. Da fant jeg bare den ene katten (som jeg hadde holdt inne over natta). De andre to var på vift. Jeg må kjøre 40 km for å sterilisere hunnkattene og skulle gjerne hatt med meg en eller to personer siden tre katter skal være med. Sukk. En vakker dag klaffer det forhåpentligvis.

Supera sa for siden:

Ingen ID-merking hos den jeg gjorde det hos. Han er egentlig bonde-dyrlege og ikke smådyrdyrlege, men akkurat kastrering av hannkatter gjør han.

Bee sa for siden:

Oppdatering:

Kattene er nok mest sannsynlig barna til en villkatt. Moren lå død i veikanten ikke langt fra der jeg fant de.
Nå sitter jeg og lurer på om det kan ha vært flere kattunger i området dersom hun drev og flyttet på de. :(

smgj sa for siden:

Vel - tenk på de som du fant, du... og vær veldig, veldig glad for at du fant dem så tidlig. De skulle ikke vært mange ukene eldre før de ikke er tem-bare... Og med moren død hadde de ikke blitt så gamle engang.

Dessuten er ikke 3 stk noen uvanlig kullstørrelse. For en villkatt er det sannsynlig at det er alle. klem

Albertina sa for siden:

Åh, herregud. Stakkars små puseunger! :(
Hva skal du gjøre med dem, beholder du dem eller?

Du fortjener en stor :klem: og :blomster:, snill du!!

Bee sa for siden:

Tusen takk for gode ord.

Jeg beholder alle ti de er ca 12 uker, eller mer, alt etter hvordan de utvikler seg. Deretter flytter jenta til Steigen, mens guttene blir her hos oss. <3

Bee sa for siden:

Alle skal forøvrig kastreres. ;)

Albertina sa for siden:

Så flott! :)

Herlig! Grattis med katter! :D

Imp sa for siden:

Snillesnille du Bee!!! Fantastiske du som tar deg av hjelpeløse små dyr.

Men du mener kattene var villkatter? Var de vant til mennesker eller ei? I så stor alder merker du det fort. Jeg har prøvd å ta meg av to halvveis villkatter, det var en forferdelig vanskelig og vond jobb. Så om de virker menneskevant kommer de nok fra et hjem, men det kan jo være mangt som har skjedd...kanskje kattemor har flyttet på dem og så blitt påkjørt.

Da jeg var liten flyttet pusen vår på kattungene, sannsynligvis fordi vi bråket for mye hjemme. Blir jo bråk med tre barn....fantigjen pusungene heldigvis da. Men mine foreldre burde aldri vært dyreeiere...

Jeg er enig med Supera. Driver man ikke med rasekatter, er det bare egoisme å få kattunger på katten sin. Tusenvis av katter blir hvert år drept eller forlatt fordi de er uønsket, eller menneskene finner det mest behagelig slik. Kvitte seg med problemet...dooa,fod,kattens vern og andre steder er fulle av katter som trenger nytt hjem. Gi heller et nytt hjem til disse fremfor at katten din skal få kattunger!

Jeg syns katter skulle vært på lik linje med hunder, da hadde det vært mye vanskeligere å holde på slik mange gjør...

Jaja,det var dagensmening.Villeikke kuppe tråden din Bee! Keep up the good work! Og gi pusenurkene en magekos fra meg ;)

Bee sa for siden:

Synes det er helt greit. Man kan ikke si det ofte nok, og jeg er helt enig med deg.
Har forsøkt og være beredskapshjem tidligere, men måtte bare gi opp da jeg satt med 6 katter jeg ikke greide og gi fra meg. :p
Det er så vannvittig mange der ute som trenger et godt hjem.
Jeg synes heller ikke det er noe problem og ta i mot en godt voksen katt. (noen vil jo aller helst bare ha kattunger)

Grunnen til at jeg tror det kan være villkatter er fordi det kom meg for øre at det har gått noen grå villkatter rundt der borte i mange år, og siden disse + moren er grå, tenker jeg at det sikkert er det da.
De er fortsatt litt reserverte. I alle fall på dagtid, men om kvelden livner de til og blir tøffere.
Men de har i alle fall stort potensiale til og bli skikkelige kosekatter. Ungene leker og koser med de hele tiden, så de får liksom aldri tid til å gjemme seg bort.
Overfor ungene finnes de ikke redde mer, så fremt de ikke er altfor brå eller lager skarpe lyder.

Imp sa for siden:

Så koselig å høre. Det høres ut som de har det veldig godt hos deg og siden du har barn blir de i alle fall sosialiserte. Lykke til videre da:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.