< Tilbake til oversikten

Hvor ofte bør/kan man trene?

Peppa Gris sa for siden:

Nå må jeg trene to dager i uka, de er fast innlagt, men kjenner jo at jo mer jeg trener jo morsommere er det. Men kan man trene for mye sånn nå i starten? Hvor ofte kan man/bør man trene?

Yrla sa for siden:

For mye? Det merker du vel på at du blir sliten. Hard trening er ikke lett i omstillingsfasen, men utover det kan du trene så mye du vil innenfor hva kroppens grense tillater. Minimum 30 minutter gange dgl, maksimum er ????individuelt

-Cilia- sa for siden:

Jeg tenker at kroppen din vil si ifra om det blir for mye, og at det skal endel til før det går så langt. Det du må tenke på når du begynner å trene (vet ikke hvor lenge du har holdt på) er hovedsaklig belastningsskader, spesielt hvis du er overvektig. Det er tungt for f.eks. knær å plutselig måtte jobbe mer enn før, øk gradvis. Jeg ville personlig ha kjørt på, trent så mye som jeg har lyst til og se hvordan det går. Om jeg hadde kjent så mye som antydninger til smerter som ikke skal være der (det skal jo gjøre litt vondt å trene ;)), så hadde jeg trappet litt ned igjen. Om du har tålmodighet, øk gradvis og lytt til kroppen din. :) Vær også nøye med å variere treninga, da minsker du sjansen for belastningsskader også blir det så mye morsommere! :D Lykke til videre, jeg skal igang med trening selv i morgen, har ikke trent siden mai! :o

gamlebyen sa for siden:

Det kommer jo an på en hel del faktorer, som f eks hvor godt trent du er, hva du trener og treningsintensitet.

Men det er en tommelfingerregel innen styrketrening at man bør muskelgruppene hvile i minst 48 timer. Dog er dette snakk om de som virkelig tar seg ut og bygger.
Men når det er sagt, tre ganger i uka med styrketrening går meget bra. Kardiotrening er det nesten ikke grense på hva du kan hoolde på med, men som tidligere nevnt, variasjon er viktig. Ikke bare unngår du slitasje/belastningsssakder, men det gjør det mye morsommere også. Dessuten, har du trent de samme øvelsene en stund, blir kroppen 'vant' til disse, slik at treningen ikke blir like effektiv.

se også f eks [url]www.iform.no[/url]. Ikke la deg skremme av at det er et hovedsaklig kroppsbygger/fitnessforum, det er mye gode tips der.

Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.