Testet denne i helgen, og den ble HELT fantastisk god, enda bedre enn forventet! Dessuten er den veldig rask å lage, jeg brukte ca 15-20 minutter på hele prosessen. Dette er en av de beste sjokoladedessertene jeg har laget, og jeg sleit hardt med å holde meg til en om gangen!
Ingredienser (ca 6 stk):
100 gr smør
100 gr mørk sjokolade (86% eller 70%)
2 egg
1 ss kakao
1/2 ts vaniljepulver
1 ss sukrinmelis (kun om du bruker 86% sjokolade, kan sløyfes om du bruker 70% sjokolade)
Sløyf kakaoen om du vil ha en litt mildere smak.
Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 200 grader. Smelt smør og sjokolade i en liten bolle. Pisk eggene fluffige alene, og tilsett alt det andre. Jeg brukte et muffins-brett som jeg smurte godt. Det var litt kronglete å få dem ut, men jeg fikk det til.
Stekes i 6 minutter på 200 grader. Den skal være litt dissete når du tar den ut.
Sjokoladeretten kan serveres kald eller varm:
Sjokoladefondant – Varm
Skal du servere de varme som en sjokoladefondant må de serveres rett fra ovnen, dette er helt sinnsykt godt! Jeg anbefaler at du steker de i sånne små former som du kan servere i. Server med litt lavkarbo iskrem med vaniljesmak, eller pisket krem.
Brownies – Kald
Skal du servere dem kalde (som også er sykt godt), ha de i kjølen i et par timer etter at de har kjølt seg ned. Det enkleste er om du bruker papirformer i brettet for å få dem ut (var vanskelig å få disse ut kalde). Serveres med pisket krem, eller helt enkelt fløte, er helt fantastisk! Som å spise sjokoladefudge!
Energi (med 86% sjokolade, uten fløten)
Fett 88 %
Protein 7 %
Karbohydrat 5 %
Alkohol 0 %
Dagens dumme spørsmål, hvorfor har du skrevet næringsinnholdet i prosent og ikke i gram som det gjørs overalt ellers? Noen spesifikk grunn eller er det bare en vane?
Ellers er det og greit å vite hvor mange gram hver muffin blir så man kan planlegge karboinntaket de dagene man vil ha slike :)
Fordi det er det jeg har fått ut når jeg bruker diett.no, også følger jeg selv at jeg kan spise det meste med mindre enn 5% karber ;) Men har skjønt at jeg kan få ut i gram og, så skal få gjort det siden :)
Takk - da skal jeg nok teste ut dette. Fant 70% sjokolade m/tranebær uten sukker i tilbudskassa på butikken her en dag, så jeg bunkra noen plater. Det kan sikkert brukes her.
Oh my!
Disse var FANTASTISKE.
Jeg blandet inn litt hakket sjokolade også, jeg :p
Så browniesene ble ganske faste, men med smeltet sjokolade inni seg <3
Familien ble frelst, så skal lage dem igjen nå til helgen :)
Disse var perfekt erstatning for muffins, spesielt sjokolademuffins :)
Så de blir nok lagd flere ganger og er nok gode med krem eller creme fraich til, vil jeg tro :)
Ps. Regner ut at det blir ca 34 karber i røra. 32 fra sjokoladen, 1-2 fra eggene. Stemmer ikke dette? (Fersking her...)
Da blir det rett under 6 karber per stk. Worth it!!!
I går laget jeg denne til mannen og han ble helfrelst! Dette blir nok hyppig lørdagskos fremmover.:D
Jeg laget en annen variant til meg selv da, istedenfor kakao hadde jeg oppi julekrydder så det ble en liten krydderkake: nellik, kanel, ingefær og kardemomme og vaniljepulver. En liten dæsj av hver. Jeg glemte pepper da...
Ble slettes ikke så verst, men den måtte stekes litt lenger enn sjokoladevarianten:)
I går skjeiet jeg ut med vanlig vaniljesaus til, men burde jo hatt noe annet.. Er vare det at jeg simpelthen eeeeeelsker den vanlige vaniljesausen til tine...:(
Og jeg aner ikke hvordan man lager sånn vaniljesaus... Jeg er ikke så glad i posevaniljesaus... synes den bare smaker fløte, ikke vanilje...:(
Er samme merke som denne soya sjokoladedessert. Hmmm.. jeg har kjøpt den i sverige, kanskje den ikke finnes i norge? Ville tippe Ultra i så fall.. Skal rope ut om jeg ser den her :) Ellers får du stocke opp neste gang du er over grensen ;)
Vi lagde disse og spiste dem varme med pisket kremfløte i helgen....
...OMG, jeg tror smaksløkene mine fikk orgasme!!!
Enormt gode!
Skal gjentas med korte mellomrom - definitivt! :D
(det var en enslig stakkar igjen som fikk stå i kjøleskapet til neste dag, og den var også kanongod - selv om jeg holder en knapp på å gafle dem i seg rett fra ovnen)
Uff, denne var ALT for god... :o Spist meg kvalm på disse 2 dager på rad nå, heldigvis går det ikke an å spise mer enn 2 i slengen! De var så absolutt best rett ut av ovnen, men gode i romtemperatur også. Kjøleskapkalde likte jeg dem ikke så godt, da er ikke konsistensen like fløyelsmyk og deilig.
Smakte denne varm med krem i kveld. Yummi! :sikle: Skal serveres kald i helga, håper det blir bra også. Hadde i litt ekstra søtt(0,5ss natreen, og kanskje en ts sukrinmelis, da syntes smaken på røra var litt for lite søt.) Brukte en kombinasjon av 86%, 70% og sukkerfri mørk sjokolade. Uansett: Takk for bra oppskrift!:blomster:
Lagde disse i dag, servert kalde med krem, snadder! Kona ble meget fornøyd også.
Et generelt tips til smelting av sjokolade, dersom du bruker usaltet smør, ha i et knivsodd salt. Dette får frem sjokoladesmaken. Og selvsagt alltid i vannbad.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.