Hei
Har fulgt med en stund uten å skrive noe og takker for råd og tips for vektnedgang. Jeg har foreløpig hatt en vektnedgang på ca 2 kg på 1 mnd.
Har fulgt noe i likhet med ketolyse, men ikke fulgt slavisk (spist alle matvarer med lavt karboinnhold, drukket melk)
Jeg er innenfor normal BMI og ønsker noen kg ned fra nå 67 kg til 63-64 kg. Er det vanskelig å gå ned disse siste kg med lavkarbo? Kan noen dele noen erfaringer? Eller bør jeg bruke andre metoder for å gå ned disse kg.
Jeg skal antakelig gjennom en større operasjon og ønsker å gå noen kg ned pgs arrdannelse, fysisk form osv. Må antakeligvis trappe opp til noe mer høykarbo før operasjonen.
2 kg på en måned er perfekt - fortsett slik du har gjort! Trening vil i noen tilfeller hjelpe på vekta - men vekta kan lyve... finn fram målebåndet istedet! ;)
Sjekk ut min siste favorittlink (takker smjg for å finne den igjen!)
Har begynt på lavkarbo, og er veldig i startfasen. Har merket litt hodepine og svimmelhet de siste dagene, men har lest at dette kan være vanlig i startfasen der kroppen ikke helt er vant til den nye tilværelsen?!
Har en BMI på 25,1. Er altså 0,1 over det som klassifiseres som "lett overvektig". Men har trent aktivt hele livet (1-4 dager i uken), og har en del muskler. Så tror dette tallet er litt misledende. Begynte på lavkarbo i hovedsak for magen som har vært problematisk det siste året, og fikk anbefaling fra min kjære mor at dette kanskje var verdt et forsøk. Og så langt er eg meget fornøyd. :)
Men det eg lurer på er om jeg kan forvente noen vektnedgang? Har noen ekstra kilo på magen/rumpe/lår som jeg ikke har noe i mot å bli kvitt. Er det sannsynlig at lavkarbo livsstilen kan gi slipp på disse?
Det kan hende det går tregere enn 200 g uka også, altså. 200 g i mnd eller enda tregere er også sannsynlig. De siste fem kg er de vanskeligste, og kan kreve et svært strikt/overvåket kosthold. På lavkarbomat slipper du de kg vann du har mistet, og om du inntar svært lite karbohydrater er det mulig å gå ned fett også om kroppen din mener det er noe overflødig på den. Om du trener styrketrening kan det hende du bygger muskler, og da må det taes i betraktning i vekt-regnskapet. Jeg gikk selv ned de siste fem med ketolyse, så ja det går an. Men jeg inntok ikke allverden med kalorier og var streng på at karbohydratene skulle komme fra grønnsaker, og skeiet aldri ut eller drakk alkohol. Men alle er ulike så det er ikke mulig å forutsi med sikkerhet noe som helst.
Hei og velkommen! Jeg har chrons som ble vekke etter bare 4 uker på lavkarbo, så det er verdt og prøve! Vær bare obs på at du kan bli verre i magen de første ukene, så du må holde ut!
Sjekk ut arnakristins nybegynnertråd så finner du informasjon de fleste newbies har behov for - det her HELT vanlig og følge seg uttafor de første par ukene. Drikk nok vann og spis mye fett for å avhjelpe sukkerabstinensene. Spis heller for mye enn for lite disse par ukene.
Sannsynligvis vil du få en omfordeling av fett og muskler på kroppen din. Bruk måleband fra dag 1 - der vil du nok se mer resultat enn på vekta. Vekta er uansett et bedrag i mange tilfeller ;)
Opprett gjerne en egen journal der du kan skrive litt om dagen din, maten din, utfordringer mm. Det er mange her inne som henger seg på disse journalene og kommer med støtte og oppmuntring når de ser du trenger det ;)
For ikke å bli energiløs og uvel flere uker anbefaler jeg deg å trappe ned på karbohydrater og trappe opp på fett paralellt over noen uker.Kutte ut kokte poteter, gulrøtter, kålrabi, ris og pasta, og spise mer grønnsaker, litt frukt, nøtter, frø, ost, egg, fisk og kjøtt. Og venne deg til å spise litt mer fett; ekte smør, avokado, cocosa og kaldpresset olje. Istedenfor melk; fløte+ vann, soyamelk, mandelmelk eller kokosmelk.
Ja, blir spennende å se om dette kan gi meg en stabil mage...og litt omfordeling av fett er jeg heller ikke i mot. :) Har lest nybegynnertråden og bøker om emnet, så føler eg har litt kontroll på hva som er lov å spise, og hva som er uheldig. Så dette blir jo spennende!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.