< Tilbake til oversikten

Hva er flesk og hva er løshud?

Jabba sa for siden:

Åhhhh - dumme mage!!! Blir jo ikke kvitt det teite mageflesket jo!!!
Så sa sambo her en dag....."ja, men tenk på hvor mye du har gått ned- kanskje det er løshud du ikke klarer å bli kvitt"

Hvordan ser man forskjell på løshud og flesk? Eller må man kjenne etter?

Når jeg legger meg på siden velter det ned rynkete hud, ikke en jevn fast masse liksom.....ler

Kitt sa for siden:

Det er nok løshud, ja!
Om du klemmer det sammen om det blir sånn rynket, gammel hud, liksom,da er det løshud og du kan be legen din om å sende henvisning til plastikk kirurgi! Full bukplastikk, takk! :)
Den løshuden som ikke har trukket seg sammen om et år/halvannet må fjernes kirurgisk. Den er ødelagt og kommer ikke til å trekke seg sammen noe mer, uansett hvor mye du trener ellr smører elller.....:nedfor:

Peppa Gris sa for siden:

Flesk er en litt tykkere masse som ikke skrukker seg :D

Jabba sa for siden:

ler

Jabba sa for siden:

Er dette en operasjon en må betale for eller dekker helseNorge den ??

Jabba sa for siden:

OK - brace yourselves folkens......dette er ikke så veldig pent å se på.....ler

Sånn ser huden min ut på magen....jeg ligger litt lett henslengt over på siden på bildet. Presser ikke sammen m hendene
Løshud eller flesk ? Ifølge Kitt sin beskrivelse vil jeg tro løshud men....

Peppa Gris sa for siden:

Løshud :)

Staten betaler om du har en lav nok bmi og nok heng. Akkurat nå husker jeg ikke målene, men det må henge når du står så og så mye (forkle).

Jabba sa for siden:

Bra! Da kan jeg kanskje gjøre noe med det da.....:D

OK - så en må ha en del heng ja...... Hos meg viser det ikke så mye når jeg står rett opp og ned og jeg har ikke så mye "heng" / "Fettforkle" å snakke om, men når jeg sitter tyter det jo ut og når jeg ligger på siden er det bare ekkelt......:p

Kitt sa for siden:

Det du har er løshud og det dekkes av Helse- Norge om du oppfyller kriteriene og har tid til å vente litt!:p
Kriteriene er at du skal ha såpass mye heng at det er plagsomt. Plagsomt som i fukt, lukt, sopp, sår etc. Hvor stort henget er, varierer litt fra sted til sted. Du kan søke alle steder som får dette dekket. Sjekk Fritt sykehusvalg eller ring HELFO ang hvor legen din bør sende henvisningen.
Ang BMI vil de nok h elst at den skal være under 28, jo nærmere 25 eller under jo bedre. De syns også at du bør ha holdt vekten en stund, men dette er også litt ymse og dessuten er ventetiden ofte såpass lang at man oppfyller kriteriene innen den tid!
Har du fått de barna du skal og er ferdig slanket, bør du finne ut av dette jo før jo heller. Ventelistene blir ikke kortere mens jeg skriver!

Du vil bare ikke tro hvor utrolig, vanvittig deilig det er å bli kvitt sånt!:D

Om du vil ha det gjort "i går" koster det i underkant av 40 000,- å få det gjort av en som lever av at resultatet blir bra! ;)

Peppa Gris sa for siden:

Nå har jeg lest litt rundt. Ser ut til at du må ha noen cm med heng.

Jabba sa for siden:

Ok! Takk for grundige svar. Jeg er ikke plaget med sopp, vond lukt eller noe slikt så da spørs det vel om jeg vil få noe dekket, men klart det er lov å prøve! Det plager jo meg på andre måter!

Hva koster en slik operasjon hvis en må betale selv?

Peppa Gris sa for siden:

Ca 30-40000 så det ut til, spørs hvor mye du ska gjøre. Sto ikke at du måtte ha sopp der jeg leste, bare heng. Skal se p, jeg finner det igjen.

Jabba sa for siden:

Uff - kan jo få en bil for den summen der jo....med vårt pengetre så ser det ikke så lyst ut i den nærmeste fremtiden nei....:p

Kitt sa for siden:

Det du skal være oppmerksom på er at det er stor forskjell på offentlig og privat når det gjelder kriterier etc.
Jeg hadde BMI på 32 og ingen direkte plager, men hadde heng på over 12 cm etter 2 SVÆRE babymager og masse ødelagt hud med kilometervis av strekkmerker..
Fikk ikke komme til vurdering en gang i det offentlig pga BMI, mens den private kirurgen så på helheten og sa: Gå ned så mye du klarer på de 3 månedene(sommerferie i mellomtiden), så er det helt greit!
Struttemagen var ikke bukfett heller, det var magemuskler på videvanke etter svangerskapene!:p

Har etter røykeslutt og oppstart med insulin lagt på med 20kg etter full bukplastikk, men har ikke noe heng i det hele tatt! Nederste delen av magen er nesten like flat som da jeg kom hjem første kvelden!;)

Er innvilget GBP og satser på at jeg ikke trenger ny bukplastikk etterpå. Den nye huden er ikke ødelagt av strekkmerker og annet dr....., så den vil nok trekke seg ganske pent sammen igjen!:)

Bestemamma sa for siden:

Jabba, jeg vil si at det du har er både løshud og en hel del fett...ser det nokså tydelig at det ligger flere centimeter fett under løshuden noe som er med på å dra den ned og få den til å rynke seg enda mer...bli kvitt fettet før en eventuell operasjon er nå mitt råd....Men først må du ha tolmodighet og la huden trekke seg sammen i minimum 1 år etter ferdigslanking......:)

Ser nå at du har holdt på siden 2008 og har gått ned formidable 45 kg....og skal ned 50 kg....Du har vært kjempeflink:D

Kitt sa for siden:

Ta en titt på tickeren hennes og se at hun har gått ned mer enn 45kg!:w00t:
Skal love deg at det ikke bare er å punktslanke magen etterpå da! I hvert fall ikke med en såpass lav BMI i tillegg!
Ødelagt hud er akkurat det, ødelagt, og vil ikke trekke seg sammen uansett hva man gjør eller hvor lenge man venter!:_oppgitt:

Bestemamma sa for siden:

Så over profilen hennes og fant ut av det med vektnedgang og slikt mens du skrev innlegget ditt. Så endret jeg litt på det jeg skrev før jeg leste det du hadde skrevet.:p

Jeg syns du er litt for negativ til det med løshudens evne til å regenerere seg. Det kommer an på hvor gammel man er og om en har råd til å bruke de tekniske hjelpemiddlene som skal til. Dessverre er det slik for de fleste av oss at vi ikke har råd til disse dyre behandlingene som har vist seg å være effektive på løshud.... Men de vil vel bli billigere etterhvert får vi håpe...:)

mayeliz sa for siden:

Jeg måtte ta full (stor) bukplastikk i 2007, etter -40 kg på 11 mnd.
Den gangen var kriteriene minst 2 cm heng (hud mot hud når du står oppreist). Jeg hadde BMI 23/24, og fikk en superstram og flott mage. Jeg ble ikke fettsugd, og henget mitt veide 1.3 kg
I dag er kriteriene visstnok 4 cm og BMI under 26, men jo lenger ned du er jo penere blir nok resultatet.
Hud som er ødelagt (ikke elastisk) vil aldri trekke seg sammen. Og jo mer strekkmerker du har jo mindre elastisk er huden - dette har ikke så mye med alder å gjøre. Har du "frisk" hud, vil den trekke seg greit sammen, nesten uansett hvor gammel du er (en 50-60 åring vil selvfølgelig ikke få en mage som en 30åring).
Mange blander sammen hengemage og løshud, men løshud er ei tynn lefse med hud uten særlig mye fett i :-)

Bestemamma sa for siden:

Enig med deg der....,men jeg har som 50-åring finere mage enn mange 30åringer... Selvskrytt er velskrytt......:D

Jeg har ikke et eneste strekkmerke på magen...to barn og alle strekkmerker endte på rumpe og lår /pluss pupper...:D

Jeg vil i alle fall prøve om jeg kan få spart sammen nok penger til en behandling med disse apparatene utpå våren neste år....;)

Kitt sa for siden:

Jeg er ikke negativ, bare realistisk!:ja:
Måtte som sagt selv fjerne et heng du ikke ville tro fordi huden var ødelagt etter svangerskap og en runde med heftig jojo- slanking! Og da mener jeg ødelagt!:eek: Jeg hadde tatt situps, smurt og masert og kalddusjet og Bailinet og gudene vet hva i 6 år uten at den trakk seg sammen av betydning. Det er genetisk hva slags hud man har og den biten får man ikke gjort noe med! Alder og dyre behandlinger hadde ikke noe å si på meg i hvert fall!
Og jeg skal love deg jeg har kjent på fortvilelsen av å ha noe helt totalt fremmed hengende langt nedover lårene mine!:nedfor: Og gleden over å endelig bli kvitt det!:D

Bestemamma sa for siden:

Men herregud da snille Kitt, det er klart det er forskjell på min lille rynkemage og din som var helt ødelagt.:o Da måtte du jo gjøre en mageoperasjon da...sier seg selv det...... :klem:

Men jeg bare tenker som så at jeg ser jo forskjell på en slik mage som din og Jabbas og min mage...Jabbas mage er der min var for 10 måneder og 15 kilo siden....hun har fortsatt litt fett igjen å få bort og litt hud igjen å trekke sammen før hun kan ta en mageplastikk...ingen tvil der....
Spørsmålet er heller om hun får det på det offentliges regning...jeg har mine tvil....:mad:

Vi som har vært så flinke og slanket oss til en sunn kropp og endret til gode matvaner burde få gratis operasjoner og hva vi enn hadde behov for på det offentliges regning...tenker det hadde blitt populært....:D

Kitt sa for siden:

Vel, om man virkelig har bruk for det ut i fra fysisk og/eller psykisk helse, oppfyller kriteriene og gidder å vente, så får man det gratis!:) Ingen tvil om det! Det er bare så innmari lange ventelister og derfor har kriteriene også blitt noe strengere. Men det opereres hundrevis av mennesker på det offentliges regning hvert år, så det går an!:D

Jabba sa for siden:

Det er vanskelig dette med magefettet....det virker jo ikke som om det vil bort.....
Det jeg slanker bort nå virker som det forsvinner fra beina og fra ansiktet....selvfølgelig ikke magen....

Bestemamma sa for siden:

Nei, magen går rett og slett sist og kommer først...sånn er det :D

Kitt sa for siden:

Men det finnes faktisk en grense for hvor langt ned i vekt man skal slanke seg bare for å få bort magen. Kvinner er genetisk designet for å ha noe fett på magen. Skal man slanke bort alt, vil resten av kroppen se ofte se grusomt tynn ut!:eek:

Syns du skal snakke med legen din om en henvisning sånn at du får en vurdering! Du må jo ikke gå for bukplastikk selv om du får tilbud om det!;)

jannesnuppa sa for siden:

Hiver meg på her jeg :) Hva når det henger andre plasser?? Som rompa fks.. Min rompe henger noe vanvittig etter å ha gått ned nesten 60 kg halvannen gang. Har pærefigur så rompa mi var enorm på det tidspunktet jeg var tyngst ( 134 kg) nå 77,5 kg.. Nå henger den nesten i folder bak der. Når jeg står i trusa å hopper fks så høres det ut som jeg klapper i hendene.. uff ler litt, men er slett ikke morsomt.. Noen som vet??

Cherry sa for siden:

Jammen da klager du bare litt ekstra mye på ubehageligheter og kløe og sånn der :) Pluss den psykologiske faktoren.

Jabba sa for siden:

Det er det som er i ferd med å skje med meg......spinkle bein, magert ansikt og ei kule på midten....:D
Neida-har et lite stykke igjen til det scenariet....men jeg ser jo hvor det bærer hen.....magen blir bare ikke mindre....

Peppa Gris sa for siden:

Jeg tenker som så, det er begrenset hvor mye fett det kan være på magen med en bmi på 24 også, det er ikke snakk om kilosvis akkurat. Da må i såfall bein og armer være veldig tynne. Jeg ville tatt en tur til legen, smurt på om hvor probleatisk det var (omså grått litt) og sett hvor det bar.

Ang. rumpe så ville jeg gjort det samme, hud kan vel fjernes de fleste plassene?

Kitt sa for siden:

Rumpeløft utføres om det er nødvendig, ja!:)

jannesnuppa sa for siden:

Hei Kitt :) Var faktisk hos plastisk kirurg Frank Steibach på sørlandsparken i dag.. Han var helt enig i at rompa mi burde gjøres noe med, men det er ikke noe man får dekket uheldigvis. Det er ikke en operasjon de utfører der hvertfall. Han pratet om en lege ved skien sykehus som hadde spesialisert seg på det området, men at resultatene ikke ble så bra til slutt. Han sa at tyngdekraften ville jobbe mot en. Det som blir løftet opp, ville gjerne sige ned igjen sa han.. Magen min har jeg tatt før, så det er jo greit nok. Armene mine fikk jeg dekket, og skal allerede opereres den 12 september.. Guud jeg er i sjokk enda jeg. at jeg var hos legen i dag, og skal opereres om 13 dager.. Men ser virkelig frem til å bli kvitt grevinnehengene :)

Cherry sa for siden:

Klart at ræva vil synke. Ræva til ei dame synker i gjennomsnitt 1 cm i året om hun ikke trener :p. Så ingen grunn til sofasliting, bare å leite etter sambaræva så går det bra :D

Jabba sa for siden:

Jeg har BMI på ca 22, ikke 24 (hvis det var meg du nevnte...:)). Og det er ikke kilovis med fett nei.....problemet er jo at uansett hva jeg gjør så forsvinner det ikke......:mad:

Men ja - det skader ikke med en legetime for å luftet problemstillingen!

Kitt sa for siden:

Mener Medi3 også foretar rumpeløft! Du kan nok få det dekket om det er veldig plagsomt, men tror nok det helst ses på som kosmetisk!
Skien skal være veldig bra, da, men om du må betale selv uansett, ville jeg valgt noen helprivate, helproffe til å gjøre jobben!;)

Masse lykke til den 12. !:klem:

Peppa Gris sa for siden:

Beklager, så feil. Da er det hvertfall ikke snakk om mengder av fett på magen. Snakk med legen din du :) Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.