< Tilbake til oversikten

Hvordan få i seg nok næringsstoffer, vitaminer og mineraler på LK diett?

jonibulda sa for siden:

Jeg har begynt en LK diett, på ca 50g. Kh./dagen. Jeg har blitt oppdratt til å tro at frukt og fruktjuice er en god kide til vitaminer, spesielt vitamin C. Men det er så mye sukker/Kh. i juice og frukt at det blir vanskelig å få det til å gå i hop med dietten.

Er det viktig for meg å få i meg vitaminene og potensielt mineralene som er i juice og frukt? Og hvis det er det, burde jeg da ta kosttilskudd av noe slag, i tilfelle er det noen å anbefale?

Jeg er vant til å spise et variert kosthold, og har alltid spist litt av alt for å være sikker på at jeg får i meg alle nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, men jeg har aldri (før jeg begynte på dietten) egentlig sjekket næringsinnhold, og telt vitaminer, så jeg har bare tatt en helgardering med å spise litt av alt. Nå har jeg funnet ut av at det er ganske mange matvarer jeg må kutte ut pga. for høyt Kh./sukkerinnhold. Og da er jeg bekymret for at jeg ikke lenger vil få i meg nok næringsstoffer.

Jeg har nylig lært at det er viktig å erstatte Kh. med mye fett, for å estatte den energikilden som er Kh. Er det andre viktige næringsstoffer som jeg på tilsvarende måte burde sikre meg at jeg får i meg, som jeg går glipp av på en lavkarbo diett? Andre vitaminer og mineraler? Og evt. noen kilder til disse stoffene?

Nerthus sa for siden:

Visste du at det er mer c-vitamin i paprika enn i en appelsin? ;)

Spiser du variert med grønnsaker og bær, rene proteinkilder, og godt fett får kroppen din det den trenger av næring - grønnsaker er faktisk en mye bedre kilde til vitaminer og mineraler enn frukt.

Siden du spiser såpass lite kh, kan det være en ide og spise "ketolyse-tablettene" - som er utviklet som tilskudd til de som spiser ketogent. Sjekk ut www.ketolyse.no for oversikt over tilskuddene. Du MÅ ikke kjøpe disse spesifikt, men de gir deg en oversikt over hva som kan være lurt og ta.

Ketolysetablettene selges også hos meny :)

Skroll også heeeelt nederst på denne siden så finner du tråder med liknende tema :)

smgj sa for siden:

Jeg synes du skal føre opp noen dager med ditt forhenværende normalkosthold og sammenlikne, jeg. :)

Forutsatt at du spiser grønnsakene dine og både kjøtt og fisk så er neppe lavkarbo noe verre enn ditt forrige kosthold.

Visste du forresten at kornvarer inneholder fytater - som hindrer opptak av f.eks både jern og b12? ;)

taraquin sa for siden:

Hva med å spise litt innmat som lever, blod og nyrer? De inneholder langt mer vitaminer og mineraler enn vanlig kjøtt :) Mener at lever faktisk inneholder noe c-vitamin. Grunnet at de inneholder noe avfall\giftstoffer bør man ikke overdrive, men innmat noen få ganger i uka er nok bra :)

Yrla sa for siden:

Nøtter er et lurt tilskudd av mineraler og sporstoffer ihvertfall, som også er lav på karbo. Variert med grønnsaker.

Suann sa for siden:

Siden du nevner lever - Er det greit med leverpostei?

Kitt sa for siden:

Jepp, bare du passer på å finne en med lite karber! First Price sin er fin, den og hvitløkspateen deres!:)

Hamster59 sa for siden:

Vi har salat til maten nesten daglig, med salatblad, agurk, tomat og paprika. Av og til andre ting oppi. Så "flinke" var vi ikke før lavkarbo. Har blomkålmos eller -ris flere ganger i uka, i går hadde vi mos av knutekål, purre og brokkoli. Jeg putter av og til litt gulrot oppi maten, f.eks. lager rotemos av sellerirot, nepe/knutekål og gulrot. Så ingen skal si at ikke det med næringsstoffer er ivaretatt. Pasta og ris spiser vi så godt som aldri, men så er da næringsinnholdet lik null. Hender det dukker opp en potet, men det er sjeldent (synes mannen min..).

Tirililltove sa for siden:

Jeg har fått tatt blodprøver og mangler intet, men tar en multivitamin som sikring, og da jeg spiser mye fet fisk behøvde jeg ikke omega 3 sa lavkarbo legen, men spiser du ikke fisk bør du ta det.

Samt D vitamin i vintermånedene

Det var beskjeden jeg fikk.

Suann sa for siden:

mmmm Hvitløkspatè :)

TrillTrall sa for siden:

De dagene jeg spiser en boks makrell i tomat (sånn stor oval boks) tar jeg ikke omega3-tilskuddene, men de dagene jeg ikke spiser makrell tar jeg to Møllers omega3-kapsler. Ser ut til at jeg omsider har funnet løsningen på hvordan holde eksemet på mine tørre legger i sjakk! :ja:

Yrla sa for siden:

www.forskning.no/artikler/2009/juli/225718 her står det at fettet i boksene harskner.

Yrla sa for siden:

Ja, men hva andre konkluderer med tar jeg med en klype salt. Det er mange middelmådige konklusjoner folk kommr til. De bør vi trekke selv etter selv å ha samlet kunnskap. For vi kjenner ikke til andres standard.

Tirililltove sa for siden:

Enig med deg i det, men det var den linken du viste til som konkluderte dette.
Men les og lær og ta egne beslutninger , der er vi enige.

Yrla sa for siden:

:) Klem til deg.

taraquin sa for siden:

At fettet er litt harskt er ikke noe argument imot, for å si det sånn, du kjenner det på lukt og smak om det er skikkelig harskt!

Yrla sa for siden:

Litt harskt er det ok for deg det altså?:) Der har vi forskjellig krav da

BenteR sa for siden:

Jeg bekymrer meg ikke om det er litt harskt.
Min avdøde bestemor var en kløpper i å lage god mat til mange på nesten ingenting. Selv om jeg har fått oppskrifter av henne, så blir ikke min mat like god nettopp fordi jeg ikke har harskt kjøtt.
Er kjøttet derimot surt, går det rett i søpla!
Jeg tar tran daglig selv om jeg spiser mye fisk, både som middag/lunsj, men også hermetisk fisk som makrell eller tunfisk som snacks/frokost/kvelds. Vet ikke om det er tranen jeg kan takke for at jeg stort sett aldri blir forkjølet /influensa(hals- eller ørebetennelse, selv om jeg har flere autoimmune sykdommer og mye antistoffer i kroppen.
Uansett; variasjon er nøkkelen til å få dekket behovene til kroppen!

taraquin sa for siden:

NÅr det verken lukter harskt eller smaker harskt får det være at det er bittelitt harskt ;) Får tro at det resterende i produkter veier opp for litt harskhet og vell så det!

Fluke83 sa for siden:

Hvordan kan det bli harskt når det er hermetisk..? Trodde oksygen var en viktig del av prosessen for at fett skal harskne...

Og ang. det med C-vitamin så mener jeg å ha lest flere steder at man ikke trenger like store mengder C-vitamin på lavkarbokosthold, fordi det vi stort sett bruker C-vit til er karbohydratmetabolisme...

Altså, mindre karbo, mindre behov for c-vit.

Tror jeg blant annet har hørt det om c-vit i forbindelse med han Vilhjalmur Stefansson som levde hos inuittene, c-vitaminet fra lever og annen innmat var faktisk nok til å dekke behovet, siden de ikke trengte det for å behandle karbohydrater.......

Yrla sa for siden:

C vitamin trengs i kroppen for mer enn bare det. Og spiser du innmat, ok. Jeg tar 200 mg 3 ganger dgl fordi det er bra. Enkelt og greit.

I en boks er det luft, derfor.

taraquin sa for siden:

Ang eskimokost så har eskimoene pleid å spise mageinnhold fra dyrene de spiser noe som gir dem både noe karbo og noe c-vitamin. Ift boksmat så vil makrell i tomat holde seg langt bedre uten å harskne siden inneholder endel tomat som igjen inneholder antioksidanter som igjen hindrer fett fra å oksidere :) Tunfisk i vann på boks, i olje og gele eller makrell i olje vil derimot være dårligere ift harskning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.