Er det sånn at du må begynne å spise mer karbohydrater enn anbefalt på ketolyse/skaldemann for ikke å bli super mager? Eller beholder du fett på kroppen med nok mat? Det er påstått at man kan leve slik for alltid, men hvorfor sier da Torkil at man etter kuren skal velge noe lik fedon eller atkins da? Er det fordi han tror de fleste ønsker mer karbo i kosten eller fordi det er mer helsemessig riktig?
De sier jo at det er best å lene seg litt mer mot fedon for vedlikehold, men nå er jo ketolyse f.eks bare vektregulerende, så du ville ikke fortsette å bli slankere og slankere om du ikke slutter, men litt mer karber enn 15g er jo greit å kunne unne seg når man ikke er på 'slankekur' lengere. Har ingen proffe ord å komme med eller en fasit, men jeg har lest litt rundt og det er dette som blir sagt i såfall.
Jeg synes dette er veldig illustrerende. Hvor den enkeltes vedlikeholdsområde er vil være personlig, men som regel et sted mellom 100-150gram karbohydrater daglig. Har man diabetes er sannsynligheten stor for at man er i nedre del eller under 100gram - og at de karbohydratene man velger må være lav GI.
Mark sier også at om man trener mye cardio så kan opp til 100g karbohydrater pr time trening være en veiledning.
Tusen takk! Jeg trodde liksom hele tiden at vekta skulle stanse siden ketolyse skal være vektregulerende, men vekten kryper saaaakte ned likevel. Da vet jeg at jeg gjør rett ved å innta litt mer karbo,da. Koselig med gulrot og nøtter igjen:) En sakte opptrapping vi jeg ta. Inntar nå dobbelt; 30 gram karbohydrater. Jeg må kanskje øke enda mer etterhvert. Får se om jeg beholder vekta eller ikke. Vil jo gjerne ha kontroll over dette.
Jeg er ferdig slanka, men tør rett og slett ikke legge meg høyere på karbene da jeg er livredd for å gå opp igjen.
Kan man virkelig vedlikeholde på 100-150 gr karbo til dagen ? For meg høres det helt fantastisk ut!!! Tenk så variert jeg kan spise da!!!
Men nytter ikke det når jeg ikke tør!
Hva med å øke med 10-15 gram i dagsgjennomsnitt i 4 uker og så se? 4 uker er litt lite, men man får kanskje en indikasjon hvilken vei det går... (Sier hun som har sett slutten på candidadietten, vært på ferie og har svigers = sukkermonster på besøk... disse 6 ukene forteller meg at jeg nå spiser for mye karbohydrater iallfall... !!! :p Skjerpings! )
Men går du ned i vekt fortsatt du også? Jeg har blitt så tynn at det ikke er bra å gå ned mer så jeg må gjøre endringer. Om du ennå ikke er undervektig kan det hende det stopper av seg selv hos deg. Jeg vet ikke, men jeg tror noen kan leve på ketolyse-mat hele livet. Men noen tåler litt mer karbo, og kanskje disse bør innta litt mer også, sånn i det lange løp? Spekulerer og spekulerer jeg altså. Vil gjerne vite da, men i de populære bøkene står det ikke så grundige forklaringer akkurat.
Ja, takk, jeg skal ta 4 uker med 30 g karbo dgl og se om vektnedgangen stanser eller om jeg går opp og fortsette om ingen endring skjer til jeg ser resultatet av det og regulere utfra det.
Yrla: etter de menyene osv du har lagt frem så spiser du ikke så ille mye og da vil vekta gå nedover:) Lavkarbo er vektregulerende når man spiser nok, ikke når man spiser for lite.
Enten må du spise endel mer generellt, eller så må du øke på karbohydratene.
Både ja og nei......jeg er ifølge BMI og alle andre rundt meg ferdigslanka. Og jeg ser jo at jeg er slank selv også.....bare ikke rundt magen! Har mye igjen der så jeg prøver litt sånn halveis å få bort dette, bla med denne Udo?s / Cocosa blandingen som har gitt gode resultater for mange her inne....
Også så lenge jeg prøver å bli kvitt dette så "slanker" jeg meg jo på en måte enda fordi jeg trener og prøver å spise ketont enda...
Men det går sakte ned altså....
Og jeg er IKKE undervektig-har et godt stykke igjen dit.....har forøvrig ingen planer om det heller altså.... he, he...
Tja, jeg spiser meg mett og jeg ligger over 300 kcal over de 21 kcal pr kg kroppsvekt Torkil har anbefalt. men joda, enig selvsagt i din betraktning generelt sett.
I tillegg er jo de 21 kcal per kilo ment for vektnedgang og ikke stabilisering ;) 30 kcal er vel sagt å være målet for stabil vekt. Uansett er disse reglene altfor generelle og usikre.
Det fins nok desverre ingen fasit her, du må rett og slett bare prøve selv. Har du sett på Atkins stige for innføring av mer karbohydrater? Jeg tror denne er fin for å finne sitt eget personlige toleranseområde.
Jeg regnet ut nå og fant ut at jeg ifølge den målingen inntar 100 kcal for mye. Jeg "skal" ligge på 1200. Den tar hensyn til min alder, som slår ut ganske mye nedover, tror jeg.
1200 kcal høres ekstremt lite ut. Sikker på at du ikke har regnet feil? Dessuten, om du ligger over dette og fortsatt går ned betyr jo det at det er feil også ...
Ja, men jeg er høy: 171 cm og spedlemma :49 kg. Og da skal jeg ike ha like mye som en med kraftige muskler. Dessuten er jeg 38 år.Brukte kalkis, så ja.
Det høres fortsatt veldig lite ut syns jeg, og med den ekstremt lave vekta må du i hvert fall passe på å ikke få i deg for lite. Prøv denne i stedet.
Personlig syns jeg du skal forsøke å drite i både kalorier, karbohydrater osv. og heller forsøke å finne et kosthold som gjør deg godt og hvor du holder vekten (helst skulle du vel gått opp noen kilo ;)). Ingen kalkulatorer i verden har fasiten på hva som vil være et passende nivå å legge seg på for akkurat deg.
Ja, det blir bare veiledende. Jeg hadde nok hatt godt av litt tyngre styrketrening enn yoga:) Den tabellen du gav meg resultertet i 0 kcal i forbruk så da er jeg way over;)
Jeg vet at jeg aldri hadde greid og vedlikeholde på 100-150 gram. Med så mye KH om dagen glir jeg rett inn i fella igjen. Been There, done that, aaaalt for mange ganger nå.
Man kan vel vedlikeholde rundt 100-150, men må vel føle på og finne frem selv om man takler det eller ei. Det er nok veeeeeeeldig individuelt. Men det må vel ikke være enten 15 eller 150 heldigvis:)
Så sant, så sant. Og så tror jeg det kommer like mye an på hvilke karbohydrater man spiser. Man kan spise tomat og paprika og en ss mais i stedet for sjokolade og kake.... lizzom.
For meg er det iallfall større fare for å gli utpå om det er feil type karbohydrater jeg spiser. De feil typene er som dårlige venner som kommer på lørdagskvelden med "ikke akkurat" byens beste barn og ikke drar før kåken er herpet...
Jeg er redd for å spise for fargerike matvarer....vil jo ikke ha de fine blekede tennene mine mørkfarget igjen...Nå når jeg har kvittet meg med sterkt søtet svart te- lasten min vil jeg jo ikke tilbake til mørke tenner akkurat.....:p
Jeg har egentlig litt av samme problemet som Yrla...når vil det stoppe av seg selv med vektnedgang og hva skal jeg spise? Øke matinntaket for å holde vekta betyr at jeg må opp i et kilocal-inntak på over 4000....Å øke kh-inntaket er jeg fryktelig redd for...hva om jeg ramler rett på kh-fylla og ikke greier å stoppe da....? Og jeg elsker å være i ketose...føler meg så sterk og utholdende i ketose...når jeg har økt med kh og skal gjøre noe fysisk kjenner jeg meg sliten og får melkesyre av det minste sprell....:o
bstemamma; det er godt vi er flere, og jeg tenker det beste er å spise litt mer karbohydrater for å se om vektnedgangen stanser, og at det er viktig at karbohydratene ikke trigger noe som kan få en til å få dårlige vaner. Jeg starter forsiktig med gulrot og nøtter. Du har forsøkt med epler? Det skal jeg også hvis jeg ikke stopper i vektnedgangg. Et eple om dagen ser jo veldig sunt ut:) Og jeg tenker på å spise litt kikerter sammen med torsk eller kylling, mange typer nøtter og alle typer grønnsaker. Jeg tror det blir sunnere enn det jeg har spist det siste året.
Vel - kålrot, løk, neper og mais er ikke sterkt farget iallfall. Ikke eple heller. :)
Mine tenner ble ganske bra etter jeg sluttet med sort te og gikk over til grønn. (Men ja, det blir litt misfarging av det - som tannlegen tjener noen kroner på 2ggr årlig.) Og jeg spiser tomat, paprika og rødbeter.
Jeg satser på blomkål og andre hvite grønnsaker, og skulle jeg ha lyst på fargerikere saker må jeg vel skylle munnen straks jeg har spist....:p
Hos tannlegen: Er dette bleking, eller bare pussing?
Jeg spiser allerede nøtter og mandler...det har jeg gjort gjennom hele slankeprosessen.... :)
Jeg har innført eple og en potet og allerede nå kjenner jeg at jeg muligens må stoppe opp og tenke meg om...har blitt så rolig og tenksom denne uken som har gått siden innføringen av disse to matvarene at jeg kjenner meg snart ikke selv igjen....:o Har ikke gjespet så mye på hele det siste året som jeg har gjort siden nattpoteten ble innført for en uke siden....helt løyent hele greia.....:D
Hos tannlegen er det bare puss, ja. Med sånn gummidings på boret og litt grov tannkrem. Du kan skylle tennene i melk før og etter fargesterk mat. Du kan til og med svelge melka. :D
Hvit te!:) Spennende å høre, bestemamma.Isbergsalat, tomat, agurk,stangselleri, asparges, løk og grønn og gul paprika tror jeg ikke avlegger så mye farge. Gulrot kanskje, og rødbeter helt sikkert.
Jo, tok du hensyn til at basalforbrenning i de aller fleste tilfellene er "vedlikehold før aktivitet" og kun sammenliknbart med "stillesittende arbeid og ingen fritidsaktivitet"... Så om du er aktiv i jobb/fritid så må du tilleggsberegne inn de kaloriene du brenner da?
Det var bare utregning med høyde, alder og vekt for å vedlikeholde vekten. Sto ikke noe om tillegg. Se selv om du vil, på linken som ble gitt. Jeg brukte måte nr 2. Nr 1 ble helt feil tall, så det ble for vanskelig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.