Hei der folkens.
Jeg er ny her, så jeg er vel litt ute å kjører om jeg spør om dette. Kan noen gi meg et svar på dette, da jeg skal prøve å holde en viss kalorigrense.
Så det jeg da lurer på er om jeg da bruker meierismør til å steke mine kjøttbiter. Hvor mye av smørets kalorier fester seg da til maten?
I smør er det ut i fra den store matvaretabellen pr. 100 gr. 746 kalorier. Men da man steker maten, så forsvinner jo ikke alt smøret inn i maten, så hvordan skal man da regne ut hvor mye av dette vil da feste seg til maten?
Kan noen gi et fornuftig svar på dette?
Glemte å skrive det at jeg skal prøve å holde meg under eller rundt da 1500 kcal pr. dag eller døgn.
Umulig å svare på da det vil variere. Mitt råd for håndtere dette rent praktisk er: Bruk en non-stick-panne og tilsett den mengden smør som du har tenkt å spise. Spis opp stekesjyen i panna. På den måten kan du går ut ifra at "mengden brukt smør" = "mengden spist smør".
Rent kjøtt trekker praktisk talt ikke noe fett til seg, så jeg ville ikke ha tenkt på det (eller tatt det med i regnskapet) så fremt til du ikke følger smgj's utmerkede tips :)
takker dere alle tre for svarene.
Så da kan jeg bare regne med det jeg bruker av smør. Så tar jeg det med i regnskapet. Takker og bukker.
Ha en fin fin Lavkarbo uke.
Mvh: Arve
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.