< Tilbake til oversikten

Hvilken foodprosessor er best?

FrkMarge sa for siden:

Jeg har en kombivariant kjøpt til bruk for vanlig matlaging med KJØPT mel bl.a...
Det er en Braun, stavmixer og hakker i et og har vært helt greit frem til nå, men med LCHF kosthold bruker jeg den plutselig daglig...
Jeg kjøpte denne fordi jeg trengte både stavmixer, foodprosessor og rasper og ville ha færrest mulig dingser. Dette er jo 3i1 :) og samtidig er den ganske stor.

Men:
Den klarer ikke raspe osten skikkelig, det blir bare klumper og mer mos enn rasp.
Jeg kan ikke sette den på, men må holde stavmixerknappen inne hele tiden mens den går. Greitt nok så lenge jeg bare skal lage oopsierøre, men ikke så greitt om jeg skal prøve meg på fx mandelsmør.
Mandelmel klarer den heller ikke lage, bare "hakkede" mandler...

Jeg vet ikke om jeg vil invistere i en ny, siden denne bare er 3 år gammel, men er det stor forskjell på disse???

Et spørsmål til: Det har kommet vann inn i lokket... det er forseglet med en gummiforing og den er tydeligvis ikke tett nok til å være i oppvaskmaskinen:(
Er det noen måte jeg kan få vannet ut??? Det siver bare sakte men sikkert ut igjen og farger alt brunt (rust regner jeg med).

FrkMarge sa for siden:

Ingen som kan gi meg noen tips her?

Kitt sa for siden:

Om du titter helt nederst på siden, finner du flere tråder om temaet!
Finnes også en tråd om kjøkkendingser!

Jeg tror jeg skal kjøpe en vanlig miksmaster med bolle neste gang. Liten og grei. Kan mer enn stavmikseren, men er mindre og lettere å holde på med enn Kenwooden!

koko75 sa for siden:

Jeg har den du har, men med en stor beholder i tillegg. Jeg har tre kjøkkenmaskiner, Kenwooden til baking og blending, den fra Braun som du kjenner til og en foodprosessor, også den fra Braun, når jeg skal hakke større mengder, lage aioli etc. Ville ikke offret noen av dem, men skulle jeg klart meg med bare en måtte det blitt foodprosessoren, men den tar jo større plass.

Tror forøvrig lokkene til stavmikseren egentlig ikke skal i oppvaskmaskinen. Jeg gjør det likevel, men setter den skrått slik at minst mulig vann samler seg.

FrkMarge sa for siden:

Ja fant jo ut at den kke skulle i oppvaskmaskinen.... men da var det litt sent :(
Jeg har en stor bolle til den, den er vel på 1,5 L? Er bare én bolle, med hakkekniv, en plate med 2 typer rasper; en til rasping og en til skiver (den har jeg aldri prøvd), også er det en vanlig stavmix og en visp.
Jeg har også kenwood major i tillegg til denne, men den bruker jeg da helst til store kakedeiger osv. Den er super :)

Det er hakke- og raspefunksjonen på "foodprosessor-delen" av stavmixersettet jeg ikke er fornøyd med.
Som sagt så hakker ikke kniven mandlene til "mel", men heller til finhakkede nøtter, og den rasper ikke osten skikkelig, mer knuser den... (vanskelig å forklare)

Jeg har god visp, både liten og stor, eltemaskin også, det er foodprosessoren jeg ikke er fornøyd med.

Hvilken maskin lager skikkelig mandelMEL, kan lage mandesmør og rasper osten på en skikkelig måte?

koko75 sa for siden:

Har du prøvd blenderen til Kenwooden til maling? ikke til osterasping selvfølgelig. :)
Bare kaster ut forslag jeg assa. :)

FrkMarge sa for siden:

Da ble det litt krise her... Står og har planer om å lage masse mat i dag, hakket mandler og tenkte at nå skal jeg prøve meg på å lage mandelsmør...
Det ble NESTEN ferdig... Men nå har jeg ikke foodprosessor lenger :(
Mekanikken i lokket skar seg og virker ikke mer. Ble for varmt rett og slett :(

Hedigvis virker stavmikseren og vispen da, så selve staven virker men ikke den delen som jeg bruker 90% av tiden og nesten hver dag: hakken.

Jeg MÅ bare kjøpe en ny fooprosessor og denne gangen vil jeg ha DEN BESTE.

Altså en maskin som:
*Har GOD kapasitet på å hakke/male nøtter ol.l
*River osten skikkelig ikke bare moser den.
*Har stor bolle, minst en liter, helst mer.
*Kan lage nøttesmør uten å gå varm
*Kan stå og gå på egenhånd uten at jeg må holde inne knappen hele tiden.

Hvor mye må jeg legge i dette for å få en skikkelig maskin?
Og hvilken ville du kjøpt? (Helst butikk, ikke postordre)

Okie sa for siden:

Kan jeg bare snike inn og spørre om noen har brukt kaffekvern (elektrisk) til å male nøtter? Ser Ellos har en til en billig peng. Eller vil jeg like bedre en stavmikser?

FrkMarge sa for siden:

Jeg har ikke kaffekvern, men ser en del andre bruker dem til netopp det.
Å male nøtter med en vanlig stavmikser er ikke greitt. har prøvd og gav opp!
Det er en slik bolle med kniv jeg fester stavmikseren til jeg har blitt helt avhengig av og som jeg altså klarte å overanstrenge i dag...

Kitt sa for siden:

Kjære, du kan bestille bare en ny sånn topp!:D Behøver ikke kjøpe alt nytt liksom!
HER!

Jeg har slitt ut mange deler, men har bare bestilt nye inntil motoren gikk! Da var det så mye jeg trengte nytt at jeg kjøpte en helt ny med masse nytt tilbehør!

FrkMarge sa for siden:

Hm... Men vil den ikke bare ryke igjen neste gang jeg prøver meg på å lage mandelsmør da?
Er det en annen måte å lage sånnt på?

Kitt sa for siden:

Hvordan lager du det, da?
Dersom du bruker den lille bollen, er nok ikke den sterk nok. Har du blender?

Min ble rett og slett utslitt, men det tok laaaang tid, altså! Den tålte adskillige runder med nøttehakking og sånt før plasten inni ble slitt ut slik at motoren ikke fikk tak lengre! :p

FrkMarge sa for siden:

Jeg har ikke den lille bollen, bare den på 1,5 l med en slik bøyd kniv inni. Fulgte ikke med 2 boller til min når jeg kjøpte den for 3,5 år siden.
jeg ha nesten ikke brukt den før nå i sommer egentlig, bare tl bløte ting som ost osv.

Så en oppskrift på mandelsmør linket til her inne et sted... Er bare å kjøre den i fooprosessor til oljen slipper... Bare liksom... tar jo litt tid da og da røyk mekanismen i lokket :( Stod vel og holdt på knappen i 15 min i sta. :(
Dumme meg måtte bli nyskjerrig på å teste ut om mandelsmør var godt...

FrkMarge sa for siden:

Med blender mener du sånn til å lage smoothies i?
Ja jeg har faktisk 2... bruker dem aldri for jeg er ikke så glad i smoothie og ikke skal jeg spise frukt heller så....

Kitt sa for siden:

Da kan du prøve å lage mandelsmør i en av dem, da! Går den i stykker så har du jo en til som du likevel ikke bruker!:p

FrkMarge sa for siden:

hm... vet ikke om jeg tør det... Den ene passer til kenwood major maskinen min, den andre er en sånn kjekk sak som ikke tar så stor plass... begge er liksom greie å ha selv om det ikke er jeg som bruker dem :rolleyes: Men det er jo kanskje litt dumt å ikke bruke dem i det hele tatt?

FrkMarge sa for siden:

Jeg sitter her og har vel egentlig bestemmt meg for at jeg bestiller nytt lokk til den jeg harnå denne gangen..., men hvordan kan jeg være helt sikker på at dette er "min" stavmikser?
Ingen av disse pakkene er den jeg kjøpte nemlig...:confused:
Min "pakke" har selve håndtaket, stavinnsatsen, visp, og én stor bolle med lokk med motorfeste OG påfyllingshull.
Til den store bollen på 1,5 L hører det med bare 2 skjære/riveinnsatser, som dessuten som sagt virker ganske dårlig, og en kniv som er løs og settes nedi bollen.
Denne "pakken" betalte jeg ca 1000,- for for 3,5 år siden.
Den ligner de på bildet her, men jeg har ikke sett den lille bollen før. Hva gjør den?
Kan jeg stole på at lokket på multiquick5 passer til min "600W turbo"?

BenteR sa for siden:

Jeg har ikke den du har, men en helt enkel braun-sak som er ca ett år gammel og kostet ca 900. Den har kniv, visp to forskjellige rivjern og en til å kutte skiver.
Jeg bruker alt på den med unntak av vispen, men det som er cluet med både den og de jeg tidligere har slitt ut opp gjennom årene, er at de skal aldri svive mer enn 30 sekunder om gangen. Motoren går varm/tannhjul skjærer seg om man ikke følger dette. Bedre modeller har sikring, og når motoren er avkjølt kan man bruke den igjen, selv om den har blitt varm.
Utenom denne har jeg selvsagt en stavmixer, alltid klar til bruk ved komfyren og ei elektrisk kaffekvern som jeg maler nøtter og frø i.
Har også en helt enkel Europris-håndmixer som jeg bruker når jeg trenger mixer. Den store Kenwood-eltemaskinen min brukes kun om jeg ikke klarer å piske en av guttene til å elte brød for meg.

Kitt sa for siden:

Du kan jo kontakte dem først og spørre feks?;)

Kitt sa for siden:

Jeg bruker min lille bolle til å hakke/male nøtter, frø, sjokolade, hvitløk, chili, friske urter (sammen med olje eller ost). Tar liten plass og kan brukes til så mangt!:D

FrkMarge sa for siden:

Maler nøtter i den store jeg. Hva bruker du den store til da?

Kitt sa for siden:

Bruker den svært lite, egentlig!
Den lille holder som regel i massevis! Er ikke ofte jeg har så store porsjoner at jeg trenger den store.

Carisma sa for siden:

Da jeg hadde Braun brukte jeg den store til Smoothie.

FrkMarge sa for siden:

Tydeligvis noe jeg har gått glipp av her...
Bruker den store med kniven til alt jeg; hakke nøtter, lage guaqamole, blande små deiger... Er den ikke beregnet på det da?

Kitt sa for siden:

Når jeg har den lille, gidder jeg jo ikke dra frem den store for å bare male 100g nøtter, liksom!
Trenger jeg store mengder er den store kjekk å ha, men stort sett står det 2 store boller innerst i skapet jeg sjelden bruker. Har lurt på å kjøpe en lite til, bare for å ha en ekstra når en er i bruk til noe annet eller i oppvaskmaskinen.
(2 store fordi jeg har kjøpt to forskjellige sett med 10 års melllomrom og alle delene passer sammen)

FrkMarge sa for siden:

Ok :)
Kanskje jeg skulle supplere med en liten om den passer med håndtaket jeg har?
Men står det skrevet multiquick på den dere har?
På min står det bare Braun, 600w turbo, også står det "braun type 4191" inni der du fester tilbehøret på selve mototren...

Kitt sa for siden:

Det er akkurat den jeg har også! Den passer til alle de "gamle" delene jeg har fra eldre modeller også!

Det er vel den som heter CA5000 komplett du skal ha, tenker jeg!

FrkMarge sa for siden:

Er ikke den nei. Det heller FP 6000 tror jeg :)

Kitt sa for siden:

Den er jo ikke enkel og liten.. Den har påfyllingshull og er jo på 1500ml!:eek:
Den lille er helt enkel og tar bare 350ml!

FrkMarge sa for siden:

Nei... men det er det lokket som er gått i stykker og jeg kan jo ikke bruke bollen uten lokket... ser ikke ut til at de har bare lokket heller :confused:

Men hva er Zone shipping for slags sendemåte? Koster jo 50,- mer enn "vanlig", er det lurt/ikke lurt?

Kitt sa for siden:

Å, du snakket om lokket! Jeg snakket om den lille bollen du lurte på å kjøpe, jeg!:p

Har aldri bestilt derfra. Er en egen butikk her i Oslo som har alle delene!

FrkMarge sa for siden:

Åja:p Da er jeg med :)
Veldig dumt at de ikke selger bare lokket til den FP6000 saken, for det er jo bare lokket som har gått istykker...:(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.