Jeg har nettopp begynt med lavkarbodiett ettersom jeg har fått det anbefalt, så jeg prøver.
Eneste jeg tenker og lurer litt på er om det har effekt om man ikke trener?
Jeg er 173cm høy og veier omtrent 65kg og har en del ekstra på kroppen.
Jeg er aktiv på jobben ettersom jeg ikke har kontorjobb men går rundt aktivt hele dagen frem til 18.00 om kvelden.
På jobben får vi mat, men det er fullt av karbo så jeg må jekke ned på det nå og heller fylle på med salat, ikke lett når en er sulten som en løve etter hard jobb.
Så... er lavkarbodiett effektiv selv om man ikke trener? og kan man tillate seg selv sjokolade og karbomat på lørdagene eller er det ikke smart?
ellers tips mht lavkarbodietten, f.eks hva man kan spise for og minske søtsuget?
Trening i seg selv har ingenting å gjøre med om man går ned i vekt eller ikke, det kommer alltid ann på hva det totale kaloriinntaket kaloriforbruket ender på innenfor en 24 timers ramme (for eksempel).
Trening kan hjelp på vekttap fordi man forbrenner en del kalorier ila. av en økt, men det er som regel kosthold som er det viktigste for en som er på vei ned i vekt.
Beklager å si det, men det er faktisk ikke mulig! I beste fall føler du det pga manglende muskelmasse. Du vil sannsynligvis ha mer igjen for oppstrammende trening som pilates eller yoga, enn å legge om kosten. Å kutte karbo er selvfølgelig sunt for alle, men med din vekt og høyde kan du risikere å gå opp siden lavkarbo er vektregulerende.
Tvilsomt at hun går opp siden hun ikke er undervektig og trenger å bygge opp kroppen. Mange spiser mindre (kcal) på lavkarbo fordi maten metter bedre pr gram.
For å slippe søtsug kan du ta krom og kutte ut det søte helt. Drikk masse vann. Prøv å spis gulost når du er sugen fremfor sjokolade. Om du går over til streng lavkarbo kan du ikke skeie ut i helgene med høykarbomat. Du kan imidlertid finne gode erstatninger for snacks her inne flere steder fordi mange dropper ikke alt søtt men finner lovlige erstatninger istedet. Mekker selv eller kjøper sukkerfrie varer.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.