Vet ikke helt om dette er rett sted å poste dette... om ikke får en moderator flytte det for meg :)
Jeg har etter jeg begynnte på LCHF mistet masse vann. Første 5 dagene slapp jeg 4 kg vannvekt og følte meg bedre enn jeg hadde gjort på sikkert 15 år.
Jeg har både Hashimotos og Graves syndrom. I tillegg har jeg tidligere ligget i faresonen for å få pvos, og insulinintoleranse og jeg har generellt alltid hatt veldig store problemer med å regulere blodsukkeret og unngå svimmelhet, armhetsfølelse og sukkersug.
Etter jeg kom i ketose er alt dette blitt borte:D
Men i det siste har noe av vannet sneket seg på igjen. Jeg merker det fordi jeg visner i fingrene spesiellt. Det er fryktelig ubehagelig og det kan være så ille at jeg ikke klarer å holde på en broderinål, skrive eller at jeg sliter med å holde sikkelig i rattet når jeg kjører bil og må bytte på å holde med den ene hånden mens jeg "rister den andre våken" og så bytte på slik hele tiden.:(
Jeg bruker nesten ikke salt i matlagingen, kun når jeg baker mandelkjeks osv. Ikke spiser jeg veldig salt mat heller og føler ikke behov for det.
Jeg drikker ca 3 L vann daglig + 2-3 krus med kaffe.
Jeg drikker lettbrus en gang hvert jubelår, 1-2 glass vin, en LITE-pils omtrent annenhver helg eller et par ruter 70% sjokolade eller en Atkinsbar. Ikke bruker jeg søtstoffer i noe særlig grad heller. Nå har jeg gått over til å bruke sukrin stort sett der jeg bruker søtt, og det er absolutt ikke daglig.
Jeg ligger gjevnt på ca 15-20 g KH pr dag stort sett og det har jeg gjort hele tiden. Fordelingen ligger stort sett på 5-20-75 % hhv KH-Protein-Fett, og jeg ligger på 2-3000 kcal.
Vekta har droppet 6 kg til sammen på 9 uker, så det klager jeg ikke på:)
Jeg spiser alle typer kjøtt og fisk, egg, kremfløte, sæterrømme, alle typer ost. I tillegg spiser jeg alt av salatgrønnsaker, mest isbergsalat, tomat, stangselleri, agurk og litt paprika. Kokt spiser jeg mest blomkål, brokkoli og bittelitt gulrot.
Jeg bruker rapsolje, meierismør og olivenolje + litt cocosa i matlagingen, og jeg spiser litt bringebær, jordbær, blåbær og rips et par ganger i uka.
Er det noe jeg kan bør spise eller bør unngå for å minimere ødemtendensen?
Ja jeg bruker levaxin. Tidligere brukte jeg både Levaxin og Neo-Mercanzole, men siden vi prøver å få barn er jeg tatt av N-M. Jeg hadde bedre allmenntilstand med begge medisinene, men hva offrer men ikke...:o
Så du mener jeg bør teste ut å spise mer salt en periode? Det kan stemme at jeg har fått mer ødemer nå etter sommerferien, og jeg spiste mer salt mat (spekemat bl.a) i sommer enn jeg gjør nå...:confused:
Mel (les: hvete) spiser jeg overhode ikke.
Forsøk litt saltmat en dag så finner du fort ut om det er det du trenger. Ellers bør du ha tett oppfølging av lege som gravid og stoffskiftesyk. En lege som vet at levaxin skal opp nokså bratt når du tester positivt på graviditetstesten. :) Vet ikke almennlegen din dette så be om oppfølging av endo.
Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men her i hovedstaden er det luftfuktighet på høyt nivå! Har prestert å legge på meg drøyt tre kilo i vannvekt denne uka ...
Med stoffskiftesykdommer kommer også anlegg for ødemer, og jeg har det på samme måte som deg med fingrene, samt føttene og jeg blir hoven i ansiktet. Veldig ubehagelig. Noe som kan avhjelpe noe er te av enten bjørk eller løvetann. F.eks basete har sistnevnte i seg. Det er lett vanndrivende. Jordbær er også ganske vanndrivende, litt sitron i drikkevannet etc. Og så er det jo også sånn at vann fordriver vann. Dette hjelper litt på meg, enn marginalt.
Jordbær?
Hm kanskje det er noe av forklaringen?
Jeg spiste nemlig jordbær nesten daglig i sommer og da var ødemtendensen vesntlig lavere... nå er det jo ikke jordbær i butikkene lenger... iallefall bare slike usmakelige utenlandske:mad:
Men jordbær er jo ikke så lett å få tak i utenom sesongen uten at de er sukret eller fulle av aspartam da... :(
Jeg bor i Bergen forresten :p Men vi har hatt en MYE bedre sommer enn det virker som dere på østlandet har hatt, har familie der som har klaget fælt mens jeg har sttet og kost meg i sola:D
Frosne jordbær does the trick så vel som ferske. ;) Pleier å være vanlig frysevare på dagligvarehandler.
Jeg kan ikke spise for mye av det, får vondt i magen, men en håndfull nå og da løsna litt på vannet.
Ja ... Denne sommeren har vært temmelig varierende her. Jeg la meg til regn i natt, og sto opp til regn for fire timer siden, og det regner fortsatt. Vi snakker ikke yr, vi snakker REGN! :o "Heldigvis" har temperaturen falt, så det er ikke sånn ubehagelig kondensoveralt-fuktig lenger.
Ok :) da skal jeg kjøpe frosne jordbær til dessert :) Det er verd et forsøk også er det jo godt samtidig:D
Litt OT, men her er det altså blå himmel (som i går), ca 18-20 grader (som i går) og ganske så behagelig :p
Dette voldsomme regnet som Bergen vistnok er kjennt for har jeg fortsatt til gode å oppleve skikkelig bortsett fra på høsten da, i løpet av de snart 2,5 årene jeg har bodd her. Joda klart det regner, men ikke mer enn det jeg er vant til fra østlandet egentlig..., litt oftere kanskje, men sjelden styrtregn, og da er det jo ikke så nøye synes jeg:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.