Greskinspirerte kjøttboller med fersk oregano og fetaost
Mmmm ...
Man tager:
en pakke kjøttdeig (jeg brukte en på 500 gram) - kan sikkert også bruke lammekjøttdeig, men jeg brukte okse
fersk (viktig at det er det!) oregano - jeg tok det som var igjen fra to planter, målte ikke opp i dl, men en tre-fire håndfuller kanskje. Riv bladene med hendene for å få ut smaken og plukk vekk grove/lange stilker
100-150 g fetaost (jeg brukte den ekte greske, den av geite- og sauemelk - da blir det litt lammepreg på kjøttbollene også :)) smuldres grovt oppi bollen
et par hvitløksfedd (eller mer om du vil ha distinkt hvitløksmak), finhakket
nykvernet svart pepper
et egg
(Evt kan du la deigen trekke en stund i kjøleskap for at smakene skal sette seg, men jeg var sulten og stekte opp en del av deigen med en gang)
Bland sammen alt med hendene til alt er blandet sammen og deigen er jevn. Lag små boller med hendene. Stek på middels til sterk varme til de har stekeskorpe, skru ned varmen og la dem steke seg ferdige inni (rundt ti minutter tilsammen). Eller putt dem i stekeovn og la dem gjennomsteke der.
Veldig smakfulle! Også gode med bare oregano og hvitløk, men fetaen la til en ekstra dimensjon :ja:
Servér med gresk salat, grillede grønnsaker, sellerirotfries eller hva du måtte ønske - veldig gode som tapas :)
"Sing like no one is listening, love like you've never been hurt, dance like nobody is watching and live like it's heaven on earth." Mark Twain Sist redigert av Frøy : 14-07-11 kl 21:24.
KYLLINGSPYD Marinade:
1.5 dl olivenolje
3 ss malt spisskummin
2 ss malt koriander
1 ss paprika
1.5 ss kajenne
1 ts gurkemeie
1 ts oregano
1 ts salt
1/2 ts nykvernet pepper
2 ss hakket hvitløk
hakket bladpersille
1/2 dl sitronsaft
sitronbåter.
Ha olje og krydder i en liten panne på svak varme i ca 3 min. Ta av og avkjøl.
Kutt kylling i staver og ha de på spydene. Gni inn med krydderblanding og hakket hvitløk, sitron og bladpersille.
La ligge og marinere noen timer.
Grilles på utegrill eller i ovn.
Serveres med sitronbåter ved siden av.
og disse hørtes supre ut... jaggu mye godt her inne på dette supre forumet når enn begynner og lete ...:)
Kutt kylling og bacon i småtbiter og stek gyllent i cocosa. Tilsett finsnittet vårløk og bland godt. Fordel blandingen i 12 smurte muffinsformer (jeg brukte silikonformer).
Egg og cottage cheese kjøres til jevn masse med stavmikser. Rør inn parmesanosten og smak til med pepper. Hell dette over fyllet i muffinsformene. Stekes på 200 grader i ca 20-25 min.
P.S. Har også laget disse med røkelaks/gressløk istedet for kylling - også veldig godt!
(Har kopiert denne teksten inn på min egen private oppskriftsblogg, husker dessverre ikke hvor jeg fant den, beklager det....., men disse var så gode at jeg bare måtte dele den!)
Baconstekte dadler! Det må du jo ha.
Jeg beregner 3-4 pr stk.
Fjern stein fra daddelen surr bacon rundt. Stek i ovn eller på stekepanne til baconet er ferdig stekt. Så er det klart til servering. Aldeles nydelig er det:)
Mozzarellastiks er også digg, men jeg har ikke noe lavkarbo oppskrift på det.
takk alle sammen :0) sitter og skriver handle liste nå og gleder meg til og prøve noe nytt og spennende til fest til helgen :0)
tusen takk dere er noen fantastiske engler alle sammen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.