Svigerbeistet har lagt igjen en aubergine i kjøleskapet mitt. Dette er en grønnsak som sjelden blir brukt her i huset, uvisst av hvilken grunn. Vi liker den godt, synes bare den er litt vanskelig å innlemme i matlagingen. Så hvordan kan jeg bruke den fornuftig og godt? Tar imot tips til både middag og småretter/kosemat :D
Og så kan du lage moussaka (alle greske husmødre har ulike oppskrifter med eller uten potet, med eller uten aubergine, med eller uten bechamelsaus... her er én:) simplysugarandglutenfree.com/eggplant-moussaka/
Oooh, mange snaddre tips! Men lurere på en ting til - gubben insisterer alltid på at grønnsaken skal skrelles, mens jeg mener den ikke skal. Hva gjør dere?
Del den i to på langs, skrap ut kjøttet med en skje, stek kjøttdeig med ønsket innhold av grønnsaker, fløte, krydder, bacon mm sammen med feks halvparten av aubergine-kjøttet. Ha i den hule auberginen, ha på masse god ost og gratiner i ovnen :) Kjempegodt!
Det ser ut som det er noe feil med serveren der hvor sidene ligger.
Men:
Skjær auberginen på langs i 1/2cm tykke skiver. Legg på kjøkkenhåndduk og strø salt over. La ligge 10-15 minutter. Tørk av dråpene (skivene skal svette bra).
Snu skivene og gjenta. Pepre med litt grovkvernet pepper.
Varm olje i en panne til at det bobler når du stikker et tre-redskap nedi. Sett fram en rist med kjøkkenpapir under.
Stek skivene til de er potetgullgyldne på begge sider. (Ja, de trekker MASSE olje - derfor bør dette være snacks, ikke hverdagskost.) Hell av mest mulig olje fra skivene og legg dem på rist. Jeg synes en kjøkkenpinsett er fint til dette.
Spises helst nystekte - det er ikke lenge de beholder sprøheten.
Her er en annen oppskrift på chips av aubergine, smaksatt med olivenolje, garam masala, salt og servert med raita. De skal tørkes i ovnen, så blir vel ikke så mye fett som smgj sin variant. Tror jo kanskje det er bra med mere fett jeg da :p
Jeg har ikke smakt de selv, men driver og sprer linker på ting jeg synes ser godt ut :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.