< Tilbake til oversikten

Har aubergine - hva kan jeg lage?

dakota sa for siden:

Svigerbeistet har lagt igjen en aubergine i kjøleskapet mitt. Dette er en grønnsak som sjelden blir brukt her i huset, uvisst av hvilken grunn. Vi liker den godt, synes bare den er litt vanskelig å innlemme i matlagingen. Så hvordan kan jeg bruke den fornuftig og godt? Tar imot tips til både middag og småretter/kosemat :D

smgj sa for siden:

fxcuisine.com/Default.asp?language=2&Display=115&resolution=high
Dette er skikkelig godt når man lager tynne skiver og spiser dem nesten rett fra panna. Som "potetgull" bare bedre.

Og så kan du lage moussaka (alle greske husmødre har ulike oppskrifter med eller uten potet, med eller uten aubergine, med eller uten bechamelsaus... her er én:)
simplysugarandglutenfree.com/eggplant-moussaka/

Baaba ganoush har jeg ennå ikke smakt, bare lest om, men det er iallfall en klassisk aubergine-rett
www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2011/may/10/nigel-slater-baba-ghanoush-recipe

Señora sa for siden:

Stek skiver i smør og legg dem under speilegget

Stek skiver og bruk som "lasagneplater" eller lignende i ildfast form.

dakota sa for siden:

Oooh, mange snaddre tips! Men lurere på en ting til - gubben insisterer alltid på at grønnsaken skal skrelles, mens jeg mener den ikke skal. Hva gjør dere?

smgj sa for siden:

Jeg skreller ikke.

Kitt sa for siden:

Gubben fikser ikke å spise den med skallet på, for meg spiller det ingen rolle!:)
Kommer nok også litt an på tilbredelsesmetoden, vil jeg tro!

Señora sa for siden:

Nei, vi skreller den ikke.

Gerd sa for siden:

Skreller ikke.

Nerthus sa for siden:

Del den i to på langs, skrap ut kjøttet med en skje, stek kjøttdeig med ønsket innhold av grønnsaker, fløte, krydder, bacon mm sammen med feks halvparten av aubergine-kjøttet. Ha i den hule auberginen, ha på masse god ost og gratiner i ovnen :) Kjempegodt!

smgj sa for siden:

Det ser ut som det er noe feil med serveren der hvor sidene ligger.

Men:
Skjær auberginen på langs i 1/2cm tykke skiver. Legg på kjøkkenhåndduk og strø salt over. La ligge 10-15 minutter. Tørk av dråpene (skivene skal svette bra).

Snu skivene og gjenta. Pepre med litt grovkvernet pepper.

Varm olje i en panne til at det bobler når du stikker et tre-redskap nedi. Sett fram en rist med kjøkkenpapir under.

Stek skivene til de er potetgullgyldne på begge sider. (Ja, de trekker MASSE olje - derfor bør dette være snacks, ikke hverdagskost.) Hell av mest mulig olje fra skivene og legg dem på rist. Jeg synes en kjøkkenpinsett er fint til dette.

Spises helst nystekte - det er ikke lenge de beholder sprøheten.

Zincite sa for siden:

Her er en annen oppskrift på chips av aubergine, smaksatt med olivenolje, garam masala, salt og servert med raita. De skal tørkes i ovnen, så blir vel ikke så mye fett som smgj sin variant. Tror jo kanskje det er bra med mere fett jeg da :p
Jeg har ikke smakt de selv, men driver og sprer linker på ting jeg synes ser godt ut :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.