< Tilbake til oversikten

Usunn lavkarbo?

Skeptisk_ sa for siden:

Har en stund vurdert å gå over til lavkarbo , men kom i dag over denne saken.

Må innrømme at jeg blir litt mer skeptisk til å kutte barbohydrater når jeg leser slikt som dette. Hva mener dere, er denne saken bare tull? :confused:

kamp sa for siden:

Jeg syns det er tullete. Jeg så overskriften på dagbladet i dag, åpnet så vidt siden i butikken og så med stre bokstaver ketose/ketoacidose, sist nevnte er farlig, først nevnte er ikke farlig (på kortere sikt vertfall).

Mennesket har spist lavkarbo i mange år tusner, det er først det siste vi har begynt å spise all karbohydratene som også har gjort oss syke.

Les dette :) espenrostrup.com/2011/06/10/klassiske-myter-om-lavkarbo-diett/

BenteR sa for siden:

Her prates det om ekstrem lavkarbo og mangel på næringstoffer.
Skal man leve lavkarbo så er det viktig og spise variert og få i seg nok grønnsaker slik at at man får i seg viktig næring derfra.
Jeg tror ikke det er sunt og bare kutte ut absolutt alt av grønnsaker fordi man er livredd karber.
Man bør selvsagt sette seg inn i hva kroppen trenger og gi den det. Det vi fjerner er unødvendige karber som da erstattes med annen energikilde for kroppen; altså fett.
Selv ligger jeg på førti til femti karber pr dag, og mine karber kommer fra grønnsaker, melkeprodukter og frukt og bær. Jeg spiser ren og sunn mat, passer på å få i meg nok fiber og vitaminer/mineraler og ingen skal få meg til å tro at det jeg spiser er mer usunt enn det dagens grandiosa-kokker spiser:rolleyes:

Jabba sa for siden:

Jeg har vært i ketose i snart tre år og har aldri hatt det bedre....har tatt jevnlige blodprøver og alt er i skjønneste orden.....

senorita sa for siden:

skjønner ikke at man kan få mangel på næringsstoffer ved å kutte pasta, sukker, ris og poteter.. er det så j.. næringsrikt? de fleste på lavkarbo spiser jo MER grønnsaker enn før..

smgj sa for siden:

Lavkarbo kan være så mangt. Spiser man en lavkarbo som kutter ut sukker og hvitt mel, reduserer potet og ris - og fyller opp med ren mat i form av kjøtt, fisk grønnsaker og en begrenset mengde frukt så er det bare fettkildene igjen å krangle om, egentlig.

Personlig har jeg kjøpt ideen om at vi i tusenvis av år har utviklet oss på naturlig fett - enumettet fett og mettet fett fra fisk og dyr (og smør) og i mindre grad flerumettet "nøttefett" (men da ikke fett som er framstilt på fabrikk med kompliserte prosesser - bare det som enkelt kan framstilles)... selv om dette går i mot det som helsemyndighetene forfekter. Hva som er ditt standpunkt her må du selv finne ut av. :)

Skeptisk_ sa for siden:

Tusen takk for mange gode svar - er så lett å bli forvirret når det prates så mye om en sak!

Ser BenteR skriver om at dette gjelder "ekstrem lavkarbo", men hva er forskjellen mellom dette og "vanlig" lavkarbo? Beklager hvis jeg spør litt dumt nå, har akkurat begynt å lese med opp og det finnes MYE å sette seg inn i! :confused:

smgj sa for siden:

"Ekstrem" betyr her "veldig lite karbohydrater".
Lavkarbo regnes som 0-150 g karbohydrater om dagen. Den ekstreme delen er vel når man legger seg under 50g? Eller hva? Uansett - lavkarbo handler ikke om "how low can you go", men mer om å finne sin egen "sweet spot". Og den kan endre seg alt etter hva målet er. Om du skal ned kan det hende du må lavere enn om du ønsker vektvedlikehold, eller et kosthold som f.eks tillater tung trening.
Og så kommer det an på personlighet. Noen synes det er greit å "smelle igang skikkelig" på en streng "diett"... andre synes det er enklere å justere seg inn i lavkarbo. Personlig synes jeg det virker som at de siste som regel lettere klarer å finne en lavkarbo livsstil og unngår å se på det som en "diett", og dermed lykkes bedre - men det er bare en personlig mening.

Nerthus sa for siden:

"Ekstrem" antar jeg betyr ketogent - altså veldig lavt på kh. Vi har litt forskjellig grense for ketose, men under 50g kh pr dag.

Anbefaler boka "Bedre uten brød" av Lutz for å lære litt mer om lavkarbo. Bloggen til hjertelege Espen Rostrup kan også være en fin kilde til kunnskap, sammen med bloggen til Thomas Geisner som også er hjertelege.

Legg merke til en ting når du leser kritikk mot lavkarbo i media - de har ingen dokumentasjon! De kildene de evt henviser til, er gammelt nytt, og ny forskning har forlengst frikjent feks kombinasjonen fett og hjerteproblemer. Du kan lese MYE om dette i bloggene jeg henviser til over :) Dette er bloggere som bruker MYE tid på kildehenvisninger i sine blogginnlegg :)

Imp sa for siden:

Jegble frustrert over den artikkelen jeg! Staten mener liksom at vi trenger 60 gram karber? Og at folk flest klarer seg fint på 250 g karber...det er i alle fall tydelig at jounralistene skriver for å få solgt flest aviser...det som er så synd er alle de som tror på det de skriver og.

Noenkiloformye sa for siden:

Jeg må vel drive med ekstrem lavkarbo jeg da som fokuserer mest på å komme meg over 15g kh om dagen, samtidig som jeg har et makstak på 30g per dag.
Vil ikke si at jeg spiser variert, det går i blomkål, brokkoli, hodekål, agurk og litt salat som det eneste av grønntfor. Men sammenlignet med hva jeg spiste før vil jeg si at kostholdet mitt har forbedret seg drastisk. Lavkarbo er for meg den eneste grunnen til at jeg spiser grønnsaker i det hele tatt :)

Yrla sa for siden:

Om man kun får i seg litt grønnsaker som eneste karbokilde og disse ikke er varierte en gang, altså ikke en nøtt, ikke et frø, da blir det mangellfullt,ja, i lengden. Torkil anbefaler varierte grønnsaker og nøtter av og til. Og lager jo brød av bl.a frø.

Bulldog sa for siden:

Folk er, på generelt grunnlag, tjukke i huet. Det er uavhengig av utdannelse og status.

VSB sa for siden:

Hvis du er skeptisk til fett og vil ha en retning som til en viss grad også tar hensyn til generelle kostanbefalinger fra staten, synes jeg Fedon Lindberg er et godt startpunkt. Jeg startet her, men har beveget meg mer i retning Eenfeldt, Hexeberg, Dahlquist. Etter å ha lest MYE føler jeg meg trygg på teorigrunnlaget og argumentene, men en myk start vil gi kroppen og hodet tid til å tilpasse seg, samtidig som du kan lese mer og finne ut hva du tror er best for deg.

forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29

www.fedon.no/

Hvor mange grønnsaker skal man variere med slik at det blir variert? (jeg får i meg karber fra meieriprodukt) Er det mulig å svare på det i det hele tatt egentlig?

Yrla sa for siden:

Tja, om du får i deg grønnsaker med forskjellige farger har du fått i deg forskjellige antioksydanter.

BenteR sa for siden:

Japanere sier man skal spise fem farger til hvert måltid; det er et bra utgangspunkt for å variere maten.
Om du vil vite nøyaktig hvordan du bør variere for å være sikker på å få balanserte fullverdier, må du nesten sjekke de forskjellige varene på f.eks. diett.no.
Jeg bruker veldig varierte grønnsaker i store mengder, spiser fisk to-tre ganger i uka, spiser daglig nøtter og forskjellige sorter frø og oljer, og jeg dyrker mine egne urter som jeg bruker flittig.
Jeg bruker ikke noe med kjemisk søtning, og sukrin eller stevia blir kun brukt av og til ved kakebaking.
Jeg tar en sjekk av og til på diett.no, men gjør det ikke daglig. Siden jeg varierer så mye, så vet jeg at jeg får dekket mine næringsbehov.

Jeg har en tendens til å gå mot det grønne. Men for all del, kan jo slenge i litt paprika for å få i gult og rødt.
Men da er kjøttet med i fargekartet da eller? (rødt og hvitt?)
Selleri og blomkål er hvitt. Agurk, brokkoli og hodekål er grønt. Rød er ikke min farge, men paprika går da ned. Hvilke andre farger finnes det på grønnsaker da? :o

smgj sa for siden:

Lilla aubergine, rødkål, oransje søtpotet en sjelden gang... lysegul minimais, (rød fisk som ørret og laks, hvit fisk, hvitt kjøtt, rødt kjøtt .... er ikke grønnsaker, nei) rosa reddiker, lilla rødbeter, oransje gulrøtter... gul kålrot...hvit daikon eller neper, brukaktige sopper, hvit og grønn asparges og blå kongo - til jul ;)

Kan man spise kålrot???? :eek: Er kålrot det samme som kålrabi? Jeg elsker den stappa :o

smgj sa for siden:

Kålrabi = kålrot = rotkål... alt etter hvor hen du er i landet. Finner du en som ikke er vokset og ikke treen så er den god å knaske også. Eller til kålstappe med saltkjøtt...

Divegirl sa for siden:

...alt etter hvilken filosofi man følger. Jeg holder meg unna alt som vokser under jorden, potet, gulrøtter, kålrot.....men har allerede planlagt en "sprekk" i jula, for pinnekjøtt med kålstappe er obligatorisk:-)

Yrla sa for siden:

Gul, orange og grønn paprika, rød tomat, gul squash,hvit løk, hvit reddik, grønt er det mye av som du sikkert vet og de med sterkest farge er sunnest, som spinat og brokkoli ,(men også alger), lilla aubergine, lilla løk.

Du, nå skapte du vann i munnen min..... Fy som jeg gleder meg til pinnekjøtt og kålstappe :eek:

Camomilla sa for siden:

Dersom man er litt raus med meierismøret på kålrabistappen er det ikke så gal på lavkarbo. Jeg har spist det ved etpar anledninger (til pinnekjøtt) siden november i fjor. Men jeg tror ikke jeg ville spist det flere ganger i uka, for å si det sånn :p Sellerirot er lav på kh, og jordskokk (diabetikerpoteten) inneholder flest ufordøyelige fibre (inulin) og er innafor på lavkarbokosthold. Og så er løk i begrensede mengder både sunt og godt :)

BenteR sa for siden:

I dag for eksempel bestod min middag av rosenkål (grønne), gulrøtter (oransje), chili (rød), paprika (gul), blomkål (hvit) + sopp og bacon, alt i fløte/rømmesaus med et raust dryss av persille over og grilla kyllinglår.
Fargerikt og godt:)

Finner ikke blå paprika eller orange paprika i matvare tabellen. Er det ok å ta orange på gul og blå på grønn når jeg legger det inn på diett.no?

Yrla sa for siden:

Å, vis meg en blå paprika. Det har jeg aldri sett. Rød er søtest, så kommer orange, gul og grønn.

BenteR sa for siden:

Jeg spiste blå paprika for en måneds tid siden, men tenkte ikke over om den kanskje har et annet innhold av karber enn vanlig rød paprika.....

Kom tilfeldigvis over en blå paprika på Rema, og måtte jo prøve den ut :)
Hmmm... Tar orange på rød da, bare for å være sikker. Men hvor blå passer inn, det er ikke godt å si.

VSB sa for siden:

Gå etter smaken, er den søt som rød, eller mer bitter (?) som grønn?

BenteR sa for siden:

Smaker som en mellomting av rød og grønn vil jeg si

Cherry sa for siden:

Du spiser nok ikke så mye paprika at den evt. lille forskjellen har noen betydning. Spis ivei. Det er grønnsaker og "umulig" å overdose på.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.