Jeg kjenner bare at jeg nesten blir litt aggressiv når jeg leser i Dagbladet i dag om at lavkarbo er farlig! Vi i vår familie har aldri hatt det så bra som etter at vi begynte på denne livsstilen og jeg skal ALDRI tilbake til et karboliv! Argumentene deres holder ikke vann og jeg blir sint!
Jeg skal uansett kjøpe Dagbladet i dag :)
elsker Magasinet, og i dag har de et portrettintervju med advokat Geir Lippestad - blir spennende å lese. Dette ble litt off-topic, men :D
Enig, skjønner ikke hvorfor det får så mye oppmerksomhet. De er positive den ene uken og negative den neste.. For min del kan folk spise akkurat som de vil, men er lei av å måtte forsvare matvanene mine hele tiden.
Denne saken her :rolleyes: Svensk presse har insinuert at LCHF forårsaker diabetes 2 fordi en som spiser LCHF reagerer kraftig på å plutselig drikke 70 gram druesukker, hehe.
Artikkelen var full av udokumentert svada - som vanlig. Det som bekymrer meg mest, er at de skremmer mennesker som kanskje kunne hatt godt av og spise lavkarbo fra og prøve med sine usakligheter.
Er det ikke brudd på presseregler og legge fram en sak på den måten uten og la motparten forsvare seg? Jeg tror staten er innblandet - (altså en konspirasjon hehe) - og at dette er måten de prøver og forsvare SINE anbefalinger på - rett og slett ved og feilinformere og skremme motstanderene med usannheter.
Ble irritert når jeg leste artikkelen! Blandt annet påstår de at man spiser mindre grønnsaker og for mye proteiner, som jo begge er usant! I tillegg skriver de at lavkarbo kan fungere over kort tid for å gå ned i vekt, men at det ikke er bra over et langtidsperspektiv. Men da tenker jeg, hva vil skje når man slutter på lavkarbo og går over til den kosten man hadde før? Jo, man går jo rett opp igjen :P
Det virker som de som står for den etablerte kostholdsmodellen (eller hva det nå enn kalles) gjør alt de kan for å forsvare sine stillinger.
Om det som her betyr å gå imot vitenskapen, so be it.
En skulle tro slike "eksperter" burde fremstå som mer oppegående :D
En kan jo lure på hvilke markedskrefter som ligger bak. He he
Dette er nok første gang jeg har lest en artikkel hvor flere eksperter og vitenskapsfolk uttaler seg og jeg tenker "tullball".
Hvis jeg ikke visste bedre ville jeg tenke det var en konspirasjon, for hvis mange nok kutter i melprodukter må bøndene i dette landet gjøre noe, og det er mye mer kostbart å produsere kjøtt enn hvete.
Videre tenker jeg at matindustrien må gå over til å produsere og selge ordentlig mat - grandiosasalget vil jo stupe.
Til syvende og sist har de ett forklaringsproblen:
hvordan kan det være farlig å spise rene råvarer, naturlig mat?
hvordan forklarer de da fedmeepidemien i Europa og USA?
og ikke minst, hva med alle oss, sannhetsvitner på at lavkarbo i ulike varianer gir bedre helse, lavere vekt, ett bedre liv?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.