< Tilbake til oversikten

Hva med Humus??

hke72 sa for siden:

Jeg er en "hører på de rundt meg"-ulest-lavkarbofilosof. Jeg fanger opp litt her og der, men er usikker på mye.

Akkurat nå er jeg i Israel hvor Humus er like vanlig som leverpostei i Norge. For de som ikke vet det, lager man Humus ved å koke kikerter og miksmastre de med krydder. Spørsmålet er om dette er bra eller dårlig mat :confused: Fra lista over karboinnhold ser jeg at "Erter, kikerter, tørkede" har 46,8% karbo. Er det da automatisk dårlig for lavkarbodietten? Dr. Lindberg mener jo at ikke alle karboer er dårlige karboer! Og hva skjer når man koker de?

Noen som vet? :cool:

Albertine sa for siden:

Kikerter er ikke det verste du kan spise. Lindberg sier jo at erter og belgfrukter er såkalte langsomme karbohydrater, og tillater det. Store mengder er vel ikke det beste likevel da, så du trenger ikke sette til livs flere hundre gram av "leverposteien" din...

Iset sa for siden:

Hummus er UTROLIG snadder, jeg ELSKER det!! Hummus er FULLT lovlig på Lindberg, men de andre diettene er jeg mer usikker på. I siste fase av Atkins er det nok lov, siden man kan ha belgfrukter da, men i BEGRENSET mengde. På Lindberg kan man spise Hummus med GOOOD samvittighet. :sikle: Samme med kikerter (selvfølgelig kokte, man kan jo ikke spise dem rå!!).

Aline sa for siden:

hvis kikerter er lov i fase en på south beach, så går det fin-fint :)
husker ikke i farten... løper og henter bok

det er tilogmed oppskrift i boka ;) så det skulle nok gå bra, bare sjekk at det ikke er hvetemel eller sukker i den ferdigkjøpte !

Muskat sa for siden:

Humus er i alle fall kjempegodt og kikerter har langsomme karber, så jeg ville ikke være engstelig for den!

Mmmm - må finne en oppskrift. LENGE siden jeg har spist humus nå - elsker det!

Muskat

hke72 sa for siden:

Jeg har t.o.m. sagt til svigerfar (Israelsk) at han ikke måtte spise Humus! Var vel litt rask i vendingen! :cool:

Jeg skal sjekke det med hvetemel og sukker.

Her produserer de som sagt humus på løpebånd og det er vanskelig å unngå det på en restaurant.

I tillegg serverer de ALLTID humus med pita og de ser rart på oss når vi ber dem droppe pitaen.

Det som er fint her er prisene på grønnsaker. Salathoder i alle størrelser og typer koster som regel 3 kroner. Paprikaen er supergod og koster 7 kroner kg.

Takk for alle svar!! :)

Albertine sa for siden:

Samme priser som her i Finnmark, med andre ord...:rolleyes:

Skorpia sa for siden:

Fnis!

Aline sa for siden:

Hummus a la south beach :

5 porsjoner

1 boks kikerter 425 gram
2 ss presset sitronsaft
100 g tahini (sesamfrøpasta)
30 g hakket løk
3 fedd hvitløk
2 ts kaldpresset olivenolje
2 ts malt spisskummin
1/8 ts paprikapulver
1/2 ts salt

ta vare på 1/2 dl av kraften fra kikertene.
skyll kikertene og la dem renne av.
putt alle ingredienser i hurtigmikser og spe til riktig konsistens med kraften om nødvendig.
la stå i kjøleskap i 3-4 timer før servering

hke72 sa for siden:

Det står i alle oppskrifter at man skal bruke Kikerter, men jeg har prøvd med vanlige gule og alle gjestene elsker det!

Vel:

500 gram kikerter eller gule erter (legg de 24 timer i vann - OBS! de eser mye)
Kok de deretter ferdig (ca. 1 time)
Put i mikseren og lag så fin masse som mulig

Tahina - dette er malte sesamfrø som du kan kjøpe i en "innvandrer"-butikk. Det skal blandes ut med vann (står på pakken hvor mye).
Tilsett hvitløk, salt og pepper og sitron (alt etter ganens ønske)
Miks så godt som mulig
Ekstra mulighet er persille og/eller dill

Veldig godt til grillmat og ved siden av salat!

Når du lager av 500 gram vil det være mye Humus. Når du lager det en gang vil det derfor vare leenge!

Lykke til!

Iset sa for siden:

Tahini kan også kjøpes i helsekostbutikker, men koster sikkert mindre i innvandrerforretninger. :) Vi selger både lys og mørk, og med og uten salt.

luringen sa for siden:

hvor lenge holder det seg i kjøleskapet??

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.