Sorella sa for siden:
Jeg lurer på om dere vet om man kan lage det selv?
Ha squash skiver i frityr? Eller steike de i smør?
Er frityr "fy"?
Og havsalt, evt annet krydder?
Må ha noe til lørdagskosen :p
Sorella sa for siden:
Jeg lurer på om dere vet om man kan lage det selv?
Ha squash skiver i frityr? Eller steike de i smør?
Er frityr "fy"?
Og havsalt, evt annet krydder?
Må ha noe til lørdagskosen :p
Kitt sa for siden:
Jeg bruker ostechips og hjemmekrydret rømmedipp, jeg!
Rosepepperosten til Kavli er genial å bruke!:D
Frityr er ikke nødvendigvis fy, men man kan ikke bruke standardfrityrrøre, da! :p
Sorella sa for siden:
Jeg skal sjekke den linken ;)
Hva er frityrrøre?
:rolleyes:
Kitt sa for siden:
Den røren man bruker for å ha utenpå ting som skal friteres. som feks kyllingnuggets eller fiskepinner eller schnitzler eller sånt. Den er som regel basert på mais eller mel og da blir det for mange karber!
sjuggerpløm sa for siden:
Kan ikke skjønne at det skal være verre i forhold til karber å bruke frityrolje i stedet for smør? Så lenge man står over annet enn pure squash som stekes i frityrgryte?
Det er jo bare å teste? Tynne, tynne squash-skiver med ostehøvel kanskje, og så ha de på tørkepapir, og så salte? Kanskje de trenger å tørkes i ovn en stund først forresten? Ja etter at de er fritert altså, for å få dem helt sprø? Hm - nå fikk jeg litt å tenke på :knegg: Hadde det ikke bare vært SÅ digg å finne noe ordentlig snacks man kan spise? Jeg får omtrent brekninger av Baconsvor, for har inntatt uhorvelige mengder de siste årene... alternativer hadde vært ønskelig ja.
Sorella sa for siden:
Jeg har aldri brukt frityrrøre og kommer ikke til å prøve ;)
Jo, jeg kjenner at jeg må ha noe sikkelig snacks selvom lavkarbomat er digg!!!
Zincite sa for siden:
Jeg syns denne oppskriften ser spennende ut, om man liker auberginer :)
Zincite sa for siden:
Og chips av sellerirot er veldig godt, men jeg fikk de ikke helt sprø.
Tror smult er et godt fett å fritere i om man har frityrgryte :)
Sorella sa for siden:
Jeg har laget med squash nå, i frutyrgryta.
Ble ikke helt sprø altså..
Kanskje bedre i ovn eller på panna kanskje.
Zincite, jeg har ikke det som står i oppskrifta men prøver gjerne sellerirot!
MEn kanskje man kan - etter at man har fritert - ta de på varmluft i stekovnen og la de tørke - kanskje de blir sprø da?
Sorella sa for siden:
Ang squaschipsen min: Jeg gjorde det, og hadde latt de ligge saltet på papir i over en time. De var vel i ovnen i 15 min så måtte jeg bare spise de :D
Jeg må teste en dag snart, men må bare få kjøpt ny frityrolje først.
Tiki sa for siden:
Jeg har fritert i solsikkeolje i panna. Har brukt sellerirot og jordsmonn. Litt mye jobb, men ble sprø og fine og veldig gode. Ei Jannicke har en blogg om det her inne. Søke på det så finner du det sikkert.
Sorella sa for siden:
Flott, jeg er klar til å prøve.
Synes det ble for mye fett med frityren,
Og skal sjekke ut den bloggen nå -takk :)
Nyfrelst sa for siden:
Om du er glad i rødbeter kan du jo sjekke ut Lilalife sin oppskrift:
lilalife.no/wordpress/2011/08/27/r%c3%b8dbeter-chips/
Selv er jeg veldig glad i grønnkålchips, har blant annet funnet en oppskrift på LCHF-bloggen:
lchf-bloggen.blogspot.com/2010/10/kalchips.html
De blir virkelig sprø, og så er jo grønnkål helt latterlig sunt.
Her er variasjonsmulighetene mange når det gjelder smakstilsetninger. Sesamolje gir en "nøttete" smak, spisskummen gir tacofeeling, og litt eddik funker bra hvis du liker den "britiske" smaken. Har også sett at noen supermatbloggere lager en slags nøtteost som de dypper kålen i før steking, er sikkert kjempegodt det også. Jeg har også sett at de nevner næringsgjær, hva nå det måtte være. Sjekk for eksempel mjuuugly.blogg.no/.
marjusen sa for siden:
Er ikke knutekål ganske god rå og? I dipp og slik. Hørt noe om det.
Nyfrelst sa for siden:
Har ikke smakt knutekål, men det er sikkert godt det også. Generelt stor fan av kål!
Kanutten sa for siden:
Knutekål smaker ala nepe! Søtere enn kålrabi. :ja: :sikle: Og knallgod til dippings.
Carisma sa for siden:
Det er ikke verre ift karber, men frityrolje er ikke spesielt sunt for kroppen. Det er som regel siste rest av varmpresset olje og dermed full av transfett og omega 6...
Sorella sa for siden:
Jeg hørte en plass at man kunne bli "avhengig" av pomfritt fra frityr, og tenker olja ikke er bra.
Uansett, man kan vel bruke "bra" olje, men det ble altså altfpr fett for meg.
Ser det er mange gode oppskrifter her, så jeg er klar til å teste noe nytt snart igjen :D
smgj sa for siden:
Her fungerer aubergine bra. Må saltes for å trekke ut vannet først da. Og er selvfølgelig ikke noe man koser seg med oftere enn lørdagene... men da er det nydelig, synes jeg. :)
Labomba sa for siden:
Jeg bruker å fritere i solsikkeolje, møe sunnere og smaker godt :p
Dette er jo ikke akkurat noe jeg ville anbefalt å spise hver dag altså, men en sjelden gang når trangen til potetgull blir for stor, så kan det jo gå an. Dessuten trenger man jo ikke å bruke frityrolje heller. Det finnes andre mer rene oljer man kan fritere i, gjør det ikke det da?
eschri sa for siden:
når du skal lage dette må du nok fritere 2 ganger, dvs fritere 1.gang til lysstekte ha dem over på papir å la dem renne av seg. for så å fritere dem runde 2. deretter renne av olje før du kryddrer og salter.
lykke til.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.