< Tilbake til oversikten

MÅL: Få 8-åringen til å spise skikkelig fisk!

FrkMarge sa for siden:

Min 8 år gamle sønn er forsåvidt glad i mat, men helst KHbomber.
Faren HATER fisk og det har han alltid sagt veldig høyt, dermed sluttet min lille gutt å spise fisk på et tidspunkt når han innså at faren ikke annså det som mat engang:mad:

Det er 3 år siden vi flyttet fra faren og mannen jeg bor sammen med nå er heldigvis altspser. Det hr hjulpet mye på så mangt, men hele fiskestykker er fortsatt håpløst.

Han liker:
Fiskepinner
Fiskepudding
Fiskeboller
Fiskegrateng

Spiser ikke:
Kokt eller stekt fiskefillet.

Tanken er å få i ham mer fisk enn før, og ikke bare farseprodukter.

Jeg vil lage fiskepinner og gratenger selv, men så skal jeg helst ikke ha hvete/gluten da jeg blir veldig dårlig av det. Ser ut til at jeg har en delvis kamuflert glutenintoleranse :o

Hva kan jeg bruke som grilljermel istedenfor kavring?
Og kan jeg lage hvit saus til grateng uten hvetemel? Har prøvd med JBKM, men det ble ikke tykkt enda jeg fulgte oppskriften... det la seg bare i bunnen uansett hvor mye jeg rørte. Lurer på hva jeg gjorde feil???:confused:

Er det andre lure måter å bruke fisk på som kamuflerer fisken litt uten å ødelegge den med masse hvete?
Fiskekaker fx? Er det bare å male den og tilsette fløte, krydder og egg?
Andre gode tips?

Jabba sa for siden:

Åhhh - fiskegrateng!!! ELSKER det!!! Håper det kommer noen gode oppskrifter her!

FrkMarge sa for siden:

Jeg også...egentlig skal jeg jo ikke ha macaroni heller..., men det ser faktisk ut som om jeg tåler LITT pasta bedre enn andre hveteprodukter - sikkert pga durumhveten. Tipper det er mindre gluten i den. Den har jo helt annen konsistens enn vanlig hvete.
Men om det er noen som vet om noen alternativer av pasta uten hvete/gluten så gi et lite pip...

Kitt sa for siden:

Min mann spiser heller ikke fisk, men begge ungene elsker det heldigvis. Passet på å servere fisk de gangene gubben ikke skulle ha middag! Etter at det viste seg at han heller ikke tåler fisk så godt(allergi), kjøper ungene den helt fint!:)

Det skal ligge en fin oppskrift på fiskegrateng her inne et sted. Makaroni kan man servere ved siden av, eller lage to små former i stede for en stor. Det siste gjør jeg med mye som inneholder karbo- ting. En stor form til resten av gjengen med feks makaroni og en liten til meg med ekstra mye grønnsaker!:D
Har droppet å ha noe oppå gratengen, har evnt litt ost. Kan også bruke knust bacongull(den ekte typenmed tilnærmet 0 karber). Sausen tykner jeg med egg og ost, ikke mel.

Flere oppskrifter faktisk:
Fiskegrateng ala Tiger (fint navn på noe som skal serveres en liten gutt:D)
Fiskegraten/gryte
Enkel fiskegrateng med laks
Fiskegrateng

Og enda er det mange fler!:)

Kitt sa for siden:

Det finnes masse pastavarianter uten gluten! Sjekk helsekost, Meny, Ultra, ICA, i Sverige etc. Mange med cøliaki rundt om, vet du!
Selv Rema har fått glutenfrie kjeks, glutenfrie bakeblandinger til alt mulig, Toro sin sjokoaldekakemiks er glutenfri..........

Carisma sa for siden:

Sambo liker ikke hvit fisk, men har fått klar beskjed at nå som vi har barn får han verssågod spise det! Jeg skal ikke ha noe kresne barn bare fordi de har lært det er greit. :rolleyes:
Når det er sagt spiste ikke faren min fiskekaker uten at det påvirket oss noe annet enn at vi syns han var rar som var så sær :o

smgj sa for siden:

Som panering kan du bruke knust baconsvor. Det er også offisielt lavkarbovennlig. ;)

FrkMarge sa for siden:

Nei hadde nok ikke gjort det med gutten min heller hadde det ikke vært for at faren høyt og tydelig HVER gang noen nevner fiskemiddag proklamerer at " fisk er fisk og kjøtt er mat!":mad: Heldigvs spiser jentungen fisk i allefall... Sønnen min spiste fisk, masse fisk til han var ca 2 år. Det var da han for alvor begynnte å snakke... en sammenheng kanskje?

EriksenK sa for siden:

Prøv å stek marinert laks i stekepanna og ha ris og saus til! Stesønnen min (9år) elsker dette.

FrkMarge sa for siden:

Har prøvd alle typer fisk i hel form, stekt, kokt marinert ikke marinert og med alle mulige sauser til - han tør smake, men spytter det ut igjen :(

Dagens prosjekt er i allefall i gang:
Ble fiskekaker i dag :)
Jeg hadde i frysen:
1 makrell, en liten lyr, en bit koketorsk og 3 bittesmå laksekoteletter.
Jeg renset fisken og kjørte den i foodprosessor sammen med et pr ts salt, 2 egg, en kvast gressløk fra balkongkassen, 1/2 løk og spedde med fløte til farsen var passe seig.
Nå steker jeg kaker i mass smør og tenkte å ha en god fløtesaus over og brokkoli til.

Han liker fiskekaker så om jeg bare har fått most fisken godt nok, så kan det gå...
:) litt fet fisk fikk jeg jo lurt inn der også.

Går det an å tilsette tran i matlagng forresten? Eller vil det sette vond smak på maten?

Nerthus sa for siden:

Jeg har en svoger som "aldri" har spist fisk, sammen med et søskenbarn som aldri har likt fisk. Helt til den dagen de kom på besøk og min mor og far laget "seibiff i rømmesaus".... gryta ble nesten slikket ren!

Stek sei eller annen hvit fisk som er litt fast godt i panna med mye smør og salt og pepper. Ta ut. Ha i vann og fiskebuljong (mengden må du nesten tilpasse selv, sjekk fordeling på fiskebuljongpakken) i rest-stekefettet. Kok opp, ha i litt (eller mye) rømme og smak til med salt, pepper og natvigs krydder. Ha i mer smør om nødvendig. Jeg smaker MYE før jeg er fornøyd hehe. La det koke litt inn, og når du er fornøyd, legg i fiskebitene. Bruk evt litt JBKM for tykning om du ønsker det. Server med grønnsaker (potet og gulrot for den som spiser det). Dette er fremdeles min absolutte favoritt blant fiskeretter!

FrkMarge sa for siden:

Den må prøves :D

smgj sa for siden:

Rosa fisk da?
1 pk seifilet
2 middels løk
2-3ss smør
2 bokser med hakket tomat (gjerne m/hvitløk eller oregano)
2-3 buljongterninger
1 boks rømme/CF
grønnsaker etter smak og behag

Salt, pepper

Hakk løken og stek den gylden sammen med smøret i en stor kaseroll (samme kaserolle som resten skal oppi etter hvert).
Legg i grønnsaker i biter (gulrot, blomkål og brokkoli er godt) på løksenga. Del fisken i biter og legg oppå der igjen.

Hell over tomat + rømme og ha i buljongterningene. Sørg for at fisken er dekket.

La trekke til fisken er kokt og grønnsakene al dente. Smak til med salt og grov pepper. Rør minst mulig om du vil ha mulighet til å kjenne igjen fisken.

Server med potet for de som ønsker det.

Var veldig populært hos oss til jeg måtte avstå fra melk...

SuperMamma sa for siden:

Her er ungene veldig glad i fisk og to favoritter her er

1. Laksestykker stekt i ovn med en liten klatt rømme på.
  2. Hvilke som helst hvit fisk stekt i panne sammen med litt bacon.

Yrla sa for siden:

Jeg tenker på den fisken som man får kjøpt som er fylt med saus. Kan det være til inspirasjon?

FrkMarge sa for siden:

Desverre prøvd og forkastet:(
Men det gikk ned 3 hele fiskekaker på høykant i dag, Så det er visst ikke så viktig at det er kjøpekaker iallefall :D

Yrla sa for siden:

Så bra!

Life_Tone sa for siden:

Jeg er ganske kresen på fisk selv, men denne retten liker både jeg og hele min familie;

Fryst seifilet
fløte
(dill) er ikke så veldig glad i dill selv, men farmoren min som også lager denne ofte bruker fersk dill i.
Salt, pepper
Masse(!!) karri

Sleng den fryste fisken i ei stor stekepanne og stek den samtidig som du "skraper" av kjøttet som blir stekt underveis. Når all fisk er stekt, slenger du i fløte (dette blir omtrent som en gryte, eller fisk med masse saus, du får bruke så mye som du selv vill ha egentlig) og krydder. La dette koke sammen en liten stund og vips så er d ferdig! Utrolig godt, lettvint og ikke minst billig :D

FrkMarge sa for siden:

For dere andre som sliter med lignende ting, så vil jeg bare si at det er håp:D

Gutten har begynt å MASE på at jeg skal lage fiskekaker (mine hjemmelagede), så da er det ikke selve fisken han ikke liker i allefall.
Mor må ta seg i nakken og lage fiskekaker oftere:D

Og for dere som lurer, her er oppskriften:

ca 6-800 g fiskefillet, gjerne frossen og gjerne blanding. Jeg bruker vanligvis litt mer enn halvparten Torsk eller Sei og resten en fet fisk som laks eller makrell.

I tillegg trenger du fløte, gressløk (eller purre/finhakket løk) og et egg og 1-2 ts salt og litt pepper.

Jeg har også i 1 ss potetmel pga konsistensen. Dette er en ganske stor porsjon så KH fra potetmelet blir ganske lite pr kake. Mulig det går an å bruke Fiberhusk isteden???:confused:

Jeg tiner fisken og kjører den i foodprosessor sammen med saltet til det er mos, så har jeg i egg og potetmel og sper tilslutt med fløte til det blir passe kremkonsistens. Tipper jeg bruker ca 2 dl fløte.

Deretter er det bare å ta ut boller med spiseskje og steke i smør i panna (ikke for sterk varme).

Det blir ca 30 små fiskekaker når jeg lager her hjemme.
Pr porsjon beregnet utifra 400g torsk og 200g laks blir det da:

Energi: 60 kCal
Protein: 4,11 g
Karbohydrat: 0,35 g
Fett: 4,74 g

Guttungen liker mine fiskekaker bedre enn kjøpefiskekaker, og det sier en del siden han ikke har spist skikkelig fisk på mange år :)

Yonah sa for siden:

Så koselig oppdatering!

Skal jammen prøve din oppskrift!

smgj sa for siden:

Den oppskrifta så god ut!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.