< Tilbake til oversikten

Elendig matlyst

sjuggerpløm sa for siden:

Jeg går ikke ned, og det er jo ikke rart, for jeg spiser alt for lite.

Jeg har så lite lyst på mat nå, at det nesten byr meg i mot innimellom, så det er ikke bare å tvinge det i seg heller, for jeg blir uvel og ...ekkel om det går an å si det sånn.

Tips?

Kan gi et mateksempel:

I går spiste jeg noen skiver spekeskinke, 3 kokte egg fordelt på to måltider med litt setersmør (1ts), 1/3 boks CC med litt usukret bringebærsyltetøy og en liten neve hakkede mandler i.
4 ruter med sukkerfri sjokolade. (Den kunne jeg ikke stå over nei :sur: )

Drikker for lite vann også, selv om jeg forsøker å være bevisst på det.

Jeg blir irritert på meg selv, for jeg v e t jo hvordan dette skal gjøres, men fikser ikke helt å følge opp.

Hva skal jeg gjøre for å få sneket i meg litt mer mat?

smgj sa for siden:

Du må gi kroppen din nok riktig mat -det inkluderer grønnsaker! For oss som kommer fra et feilaktig kosthold tar det tid å lære seg å like det som kroppen trenger og higer etter - og uten riktige byggesteiner er hvert kilo dobbelt så vanskelig å bli kvitt.

Jeg synes det du spiser ser bra ut med de korreksjoner:

• mer mat (proteiner i form av kjøtt, fisk, skalldyr, fjærkre ... og naturligvis riktig fett)
  • mer grønnsaker (de du kan innenfor din filosofi)
  • om du ikke drikker - drikk vann, grønn te, ev. litt sukkerfri saft

Sett deg opp en måltidsplan på forhånd du. Og gjør maten klar på forhånd i den grad det lar seg gjøre. Det gjør det mye enklere å spise riktig og nok. :)

Det var den påminnelsen du trengte ikke sant? ;)
Lykke til.

sjuggerpløm sa for siden:

Jeg vet jo alt dette, og eeelsker grønnsaker. Har alltid vært en "middagsperson", i den forstand at jeg heller spiser varm enn kald mat, men nå må jeg sparke meg selv i gang med å få inn faste rutiner her. Dette går jo ikke.
Jeg pleier normalt sett å spise veldig mye mer enn det jeg har nevnt over her, men de siste si 2 ukene har det vært skralt med matlyst.
Jeg må rett og slett bare gjøre det. Lyst eller ikke :(

Bestemamma sa for siden:

Jeg har merket meg at når jeg har god matlyst og greier å holde matforbruket nede går jeg ned mer i vekt enn når matlysten er på bånn og jeg spiser like mye/lite som når jeg har dårlig matlyst.
Dette tilskriver jeg at en har høyere forbrenning når en har god matlyst enn når en har dårlig matlyst..... Så jeg spiser like mye/lite uansett matlyst......:D

Nerthus sa for siden:

Jeg har funnet ut at mat med hvitløk i har gjort at jeg igjen har litt lyst på mat :)

Lag deg feks en chili/aioli av 50/50 majones/CF, bland i et fedd hvitløk, en dasj sitronsaft (kan sløyfes) og feks chili-olje. Jeg sparer på glassene med fetaost i chiliolje og bruker denne til smakssetting :) En dasj flytende natreen framhever alle smakene :)

Grønnsalat i bunn, stekt kyllingfilet i biter eller grillet kylling, rikelig med stekt bacon og masse parmesan på toppen! Legg til andre ting om du liker det i salaten (agurk, tomat, paprika osv) - men grunnoppskriften bør holde i massevis. Mitt problem nå er å holde meg unna chili-aiolien til jeg skal spise MIDDAG!!! Dypper spekeskinkebiter rullet med ost og varmet i mikroen til mellom-måltid :D

Skal pønske på flere friske hvitløksoppskrifter :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.