Hjelp!
I følge det jeg har lest, så skal jeg gå ned mest de første tre ukene. Jeg er nå på dag 12 og har gått ned 1,7 kg. Fra første veiing på dag to til dag syv gikk jeg ned 1,5 kg. Så gikk jeg ned 0,2 til dag 10, og nå, dag 12, nada! Fattar inte! (Har heller ikke minsket i livvidde fra dag 7 til dag 12)
Jeg har holdt meg innenfor de 15 karbene jeg kan ha hver dag. Jeg har spist alle kosttilskuddene. Jeg har hatt 5 dager med fisk. Jeg har hatt grønnsaker alle dagene utenom 1. Jeg snek meg til 10g med sjokolade (86% kakao) en dag, men var fortsatt innenfor de 15. Sjokoladetrangen ble så stor når jeg fikk mensen to uker før tiden, og jeg så at jeg hadde rom for de ekstra karbene den dagen.
Jeg vet at mensen tuller det til med vekten, men jeg fikk den på dag 8, og har den fortsatt. Men tenker at selv om vi går opp litt i vekt og livvidde når den er her, burde jeg likevel gå nedover, men totalen ble kanskje litt lavere, men når den da slutter burde det gå tilsvarende mer ned.
I tillegg hadde jeg to g&t med tonic light (0 karber) når jeg var på fest på dag 6, men fikk fortsatt utslag på ketolysestixen, så det skal ikke ha ødelagt ifht den.
Jeg har hatt utslag siden dag 1, og den har blitt mørkere og mørkere, så tror ikke problemet ligger der.
Jeg overholder gå-kvoten hver dag + at jeg trener håndball to dager i uken, så jeg skulle ikke tro det var treningsmangel heller.
Så er jeg konstant tørr i munnen, så jeg drikker vann som en helt, og drikker min. 3l pr dag. Jeg har klart å la være med pastiller o.l. på tross av dette. Hovedsaklig fordi jeg ikke har satt meg inn i hvilke jeg kan ha enda. Ellers drikker jeg kaffe, grønn te og colallight. I tillegg har jeg noen dager laget iskaffen fra ketolyseboka.
Hva skjer? Hvorfor går jeg ikke ned?? Er det noen som har tips ifht det å være veldig tørr i munnen?
Jeg vet at det sikkert står noe om mange av disse tingene rundtomkring, men det ble så mange ting her nå, at jeg må bare spørre. Håper kanskje noen her har noen tips eller kan hjelpe meg litt videre. Håpe**Håpe
Ikke stress. Det tar T I D for kroppen å omstille seg til å brenne fett. Treningsmengden din bidrar nok til at du ikke slipper like mye i vannvekt som andre nå i starten. (Det avhenger også av hvor høyt du er i BMI - jo høyere BMI, jo mer vannvekt kan du forvente. Er man nært/inne i normalvektsområdet blir ofte vannvektslippet lite. Ikke at jeg regner 1,7kg på 12 dager som lite. ;) )
Vel - normal omstillingstid (MED tørste, leggkramper og "influensafølelse" tar gjerne 1-4 uker) når man går rett fra høykarbo til ketolyse uten nedtrapping. Fortsett å drikke mye (tørsten er et tegn på at det skjer ting og at forbrenningen er igang) og spise riktig (bruk karbohydratkvoten på GRØNNSAKER). Sove godt og ikke stresse (stress bremser vekta) og hygg deg med tanken på at du når sikkert gir kroppen de byggesteinene den trenger for både å brenne fett og bygge muskler.
I tillegg hadde jeg to g&t med tonic light (0 karber) når jeg var på fest på dag 6, men fikk fortsatt utslag på ketolysestixen, så det skal ikke ha ødelagt ifht den.
Alkohol forstyrrer fettforbrenningen. Alkohol slår ut på stix, så det er ikke nødvendigvis fettketoner som viser da.
Er ikke anbefalt å nyte alkohol de 4 på kuren iflg. boka.
Smgj: Men jeg gikk jo ned første uken, og ikke pga vannmangel, for jeg fylte godt opp hele tiden... Har forøvrig 34,5 i start BMI, så er nok et godt stykke unna normal BMI enda... Jeg hadde sånn åndssvakt dårlig ånde i sist uke, som jeg trodde man skulle ha, men den er mye "bedre" (mindre illeluktende) denne uken, så lurer på om det kan bety noe? (Og klart jeg veier grønnsakene! :) Ellers kunne jeg ikke visst at jeg holdt meg under grensen.)
Gerd: Fortrinnsvis ned 26 kilo, men er mest opptatt av hvordan jeg ser ut, for jeg tror ikke jeg vil komme ned i bmi som normalvektig noen gang. Jeg vet at muskler er tyngre enn fett. Vil heller ha litt muskler enn å nå normal BMI. Når det gjelder alkohol så kan jeg jo ikke brenne den nå lenger? Stixen har vært lillaish siden dag 5.
Manebane: Fettet? Mener du i maten? Jeg bruker fløte i de fleste middagene, og litt i lunsjomeletten. Har brukt mye bacon og spiser hauger av ost i forskjellige former (ikke magerost), spist røkelaks også. Men er ikke så lett å få fett i lunsjsalaten utover dette...
Nei du brenner ikke alkohol annet enn når alkoholen er i kroppen. Men det forstyrrer likevel fettforbrenningen. Enkelt sagt; kroppen blir forvirra og vet ikke helt hva den skal gjøre :)
For mange så er det bedre å spise mellom 15 og 20 karber om dagen, enn under 15. Og bruke karbene på lovlige grønnsaker. Det + vitaminene gjør at kroppen får de næringstoffene, vitaminer og mineraler den trenger for å fungere og forbrenne optimalt :ja:
Kroppen er ingen maskin som gjør det huet ønsker ;) For uansett hvor mye vi ønsker, håper, tror og vil, så er det kroppen som bestemmer tempoet.
Fortsett i god ketolysestil, og kroppen skjønner tilslutt at den skal slappe av og slippe kiloene :ja:
Såvidt jeg forstår - med alle forbehold - så betyr en bedring i ånden (om det ikke kommer av mer karbohydrater) at kroppen forbrenner ketonene i stedet for å stresse og behandle dem som avfall?
I så fall er det jo en god ting - da har du begynt å tære (om ikke porsjonene er for store da).
Kjære deg, jeg syns du skal ta deg tid til å sette deg ned, slappe av og være litt stolt av deg selv, jeg, isteden for å stresse :) Du har begynt å gå ned i vekt, du har startet opp en kjempeomstillings prosess for kroppen din, du spiser nå slik at du holder deg i ketose, sannsynligvis har du også lært en hel masse helt nytt både om kosthold generelt og om kroppen din spesielt:) -Og i tiden som kommer vil du lære enda mer og etter hvert føle deg tryggere og tryggere på det du gjør. Ta deg tid til å gi deg selv ett klapp på skulderen;)
Når det gjelder de små detaljene, så tror jeg som de andre her også sier at det er smart å leve strikt etter boka de første 4 ukene, det vil dessverre også si ingen alkohol, og det betyr å være svært oppmerksom på at karbene skal komme fra grønnsaker. Du skal uansett gjennom en svært stor omstillingsprosess og den omstillingsprosessen tar bare lengere tid om man ikke er litt streng med seg selv;)
Så jeg vil anbefale 4 uker 100% etter det som står om de første 4 ukene i boka. :)
Når fettforbrenningen har kommet skikkelig i gang og du begynner å føle deg både tryggere og bedre med kroppen din, kan du heller prøve deg litt fram på hva som passer for deg. Om det er mulig for deg å ha alkohol av og til, eller om det vil påvirke vekten. Om du kan øke karbene til 15-20 g slik Gerd sier, eller om du må fortsette å ligge under 15g. Om du tåler litt nøtter og bær av og til, eller om du må være forsiktig med det osv.
Alle disse tingene er nemlig veldig individuelt, så det kan være smart å ta ting forsiktig, og istedenfor å teste alt på en gang, så test en og en ting så har du skikkelig kontroll på hvordan det påvirker deg:p
Ønsker deg masse lykke til og håper du senker skuldrene litt og nyter alle de positive virkningene av dette kostholdet:)
Hmm, ja, jeg får kanskje prøve det. Synes bare det var så rart siden det gikk så fint med 1,5 kg første uken, og ble litt stresset nå når det nesten ikke var noe sålangt denne uken. Jeg får bare prøve å smøre meg med den kremen da. Gerd; vet du hvor de selger den? ;) Så kan jeg heller hyle ut om hjelp om det ikke skjer noe videre.
Men jeg skjønner ikke helt dette med fett da, det må jeg inrømme. Det står liksom at jeg må passe på å få i meg nok fett, men samtidig skal jeg bare spise til jeg er akkurat mett. Hvordan kan jeg være sikker på at jeg får i meg nok da?
Jeg har lest noen bøker som anbefaler å øke øke karbohydratinntaket en liten periode (til 40-50g) hvis du stagnerer og virkelig ønske å komme igang igjen. Ellers er det viktig å spise stadig mindre porsjoner med mat etterhvert som du oppdager at du er mett på mindre. Husk også å drikke minimum 2 liter vann :)
Gikk selv ned 4 kilo på ti dager for så å stagnere en liten uke. Nå går jeg ned omtrent ett hekto om dagen- er bare å fortsette med de nye, gode vanene. Lykke til!
Det er ikke vannmangel som gjør at du mister vannvekt den første tiden. Det er alt vannet som er bundet i kroppen ved hjelp av karbohydrater som slipper taket med en gang kroppen ikke har KH til å holde på det lenger.
Jeg mistet 4 kg vannvekt på 5 dager med en gang jeg startet. Jeg satt på do nesten hele tiden føltes det ut som, men de 4 kg er og blir borte uansett hvor mange liter vann jeg drikker. Jeg drikker og drakk da også minst 3 liter vann daglig. Rett og slett som du sier at jeg er TØRST:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.