Albertine sa for siden:
Skal bestille no' greier fra lindberg og lurer på om jeg skal slenge med noe oljeting med det samme. Men hva er best? Både på bruksområder og smak?
Albertine sa for siden:
Skal bestille no' greier fra lindberg og lurer på om jeg skal slenge med noe oljeting med det samme. Men hva er best? Både på bruksområder og smak?
mofe sa for siden:
De sier at rapsolje er smakløs.. Og det trodde jeg også, inntil jeg stekte mais (!) i det for noen uker siden, vi skulle ha taco. Kjæresten kom på kjøkkenet, og mente det luktet fisk - og da luktet jeg nedi panna, og de staaaank :( Smakte på maisen, og det smakte fisk :ja:
Kanskje pga. omega-3-en? Aner ikke. Men jeg har brukt rapsolje i smoothies før, og har ikke merket smaken. Mulig den var gammel?
..men dette hjalp det sikkert ikke så fryktelig mye.. :rodme:
dingpot sa for siden:
Det spørs vel hvilken sammensetning du ønsker på fettsyrene?? Linfrøoljen har en frøaktig/kornlignende smak (ja nettopp ja, linfrø smak!). Rapsoljen skal ikke smake/lukte fisk! da er den gammel/ødelagt! Den skal smake mer som smør har jeg forstått (har ikke smakt den selv. Linfrøoljen har omtrent 3 deler omega-3 per del omega-6, og rapsoljen har omtrent to deler omega-6 per del omega-3. Kan tenke meg at rapsoljen er mer stabil (holder seg litt bedre) enn linfrøoljen, fordi rapsoljen har mer enumettede fettsyrer. Linfrøoljen har lite både av mettede og enumettede, så den er relativt ustabil. Bra at den selges stort sett i små flasker da! Oppbevar i kjøleskap!
klemmer fra dingpot (som er blitt fettsyre elsker!)
Nille sa for siden:
Signerer Dingpot's innlegg. Rapsolje som smaker fisk er gammel og harsk. Jeg bruker den til steking og marinader - det funker flott. Kjøpte Lindberg sin sist, og den smakte bedre enn de andre jeg har prøvd.
Linfrøolje tåler lite. Må stå mørkt og kjølig og har veldig liten holdbarhet.....og den smaker verre enn alle andre oljer når den er ødelagt..... :p Bruker den ikke lenger på grunn av holdbarheten. Men DA jeg brukte den var det helst som kosttilskudd og på salat. Den går ikke an å steke i...
mofe sa for siden:
var og kjøpte lindbergs rapsolje istad, og synes den lukter rart.. :(
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.