Sorella sa for siden:
På kiwi hadde de
"Eldorado kokosmelk med 2.7 karbohydrat -hvorav 0.7g sukkerarter"
og
"Blue dragon med 2,7 karbohydrat -hvorav 2.2g sukkerarter"
Hva er sukkerarter, og hvilken er best ?
Sorella sa for siden:
På kiwi hadde de
"Eldorado kokosmelk med 2.7 karbohydrat -hvorav 0.7g sukkerarter"
og
"Blue dragon med 2,7 karbohydrat -hvorav 2.2g sukkerarter"
Hva er sukkerarter, og hvilken er best ?
Gerd sa for siden:
sukkerarter er det samme som sukker. :ja:
Jeg bruker den med minst sukker.
Sorella sa for siden:
Takk :)
Er ikke helt sikker på at jeg forstår, er det sånn at forskjellen på sukkerarter utgjør altså sukker når mengden karbohydrater er den samme?
Gerd sa for siden:
Ja, det stemmer. :)
Sorella sa for siden:
Takk Gerd :)
Hva består karbohydrater ellers av?
Gerd sa for siden:
strivelse bl.anna :)
Sorella sa for siden:
Takk for svar :)
Alynna sa for siden:
Kokosmelk er noe lureri!
Den med minst karber er den som er blandet ut mest med vann. Den prosentvise næringssammensetningen er tilnærmet lik, og ja - det er jo laget av kokosmelk + vann, og det er ingen videre forskjell på nøttene, så her må man bruke hodet.
Velg den med mest fett. Dette er sannsynligvis den med mest karber i, om ikke en av produsentene har tuklet med innholdsfortegnelsen.
Evt bruk mindre av boksen og spar til neste dag om antall karber bekymrer deg. (flott i kaffe o.l. som et lavkarbo alternativ til melk/fløte + du får i deg finfin virgin kokosolje)
Alynna sa for siden:
P.s. i det aktuelle tilfellet tror jeg det er snakk om feilmerking. Kokos er så ofte feilmerket!!!
Janis sa for siden:
Dette er en gammel tråd. Søkte rundt ang kokosmelk, og kom over dette.
Hvilket merke kokosmelk er best?
og så leser jeg at kokosmelk er lureri?
Rin sa for siden:
Hun som skriver at det er lureri forklarer jo også hvorfor - lavere karbohydratinnhold i kokosmelka betyr i all hovedsak bare at det er mindre kokosnøtt i den, altså at boksen inneholder mer vann. :cool:
Den fra rema er mer enn god nok - godt fettinnhold og lav pris. Jeg handler fra innvandrerbutikkene i strøket mitt, selv. Unngår bare light-varianter, siden jeg gjerne vil ha det gode kokosfettet.
Yonah sa for siden:
Signerer Rin. synes ikke lett kokosmelk er så godt heller, den smaker kvalmende søtt. Den fete er mye bedre. Jeg bruker den fra rema til 10kr.
Janis sa for siden:
Takk for oppklaring! :)
Jeg bruker selv den fra rema.
Moogie sa for siden:
Den fra Rema er kjempe god! Den har jo god smak og kremen konsistens tvers gjennom. Ikke noe som skiller seg ut i de boksene. Lavest karboinnhold og høyest fettprosent
Janis sa for siden:
Lavere enn ett gram pr 100 g?
Edit: Jeg synes det sto rimi...
zitapus sa for siden:
Det er vel kanskje litt som å velge pest eller kolera?
Jeg pleier å kjøpe den som bare er kokos og vann. Heller det enn 3-4-5 forskjellige tilsetningsstoffer. Kanskje flere karber? Men jeg kjøper aldri light.
Kanskje det er lureri hvis den er blanda ut med mere vann?
(ellers er det også den typen som holder seg flytende hele veien, ikke blir hard på toppen, det er absolutt et pluss for meg som kanskje bare skal ha noen skjeer av gangen).
amritam sa for siden:
Jeg bruker Ekstra Creamy Cocont Milk fra Santa Maria. Den inneholder kun kokos og vann. Er nok ikke den billigste, men den er nok tykkere enn mange andre. 3g karbo, 3g protein og 18g fett pr. 100g.
Moogie sa for siden:
overaskende nok så er faktisk rema sin koksmelk både mer kremete og har mer fett og faktisk mindre karbo enn den du nevner fra santa maria. 1,5 g protein, 1 g karbo, 21 g fett. Riktig nok har den stabilisatorer som sikkert gjør den tykkere enn den egentlig kunne ha vert, men ser ikke ut til å være noe farlig med disse to stabilisatorer som er brukt.
amritam sa for siden:
Da skal jeg skjekke den en gang, men jeg er ikke så ofte innom en rema-butikk dessverre.
Yonah sa for siden:
Den fra rema inneholder guarkjernemel(E412),karbosymethylcellulose(viderebehandlet celleulos, E466) og sitronsyre(E330).
Dette er stoffer jeg ikke er det minste skeptisk til Både guarkjernemel og sitronsyre brukes de mange lavkarbere nesten daglig. E nummer betyr ikke automatisk at det er skumelt.
Moogie sa for siden:
nemlig :) Det eneste jeg tenkte på er den cellolosen, resten er ikke noe å bry seg om :)
MoccaMaster sa for siden:
Har rema 1000 fått ny kokosmelk? Den jeg kjøpte der nå hadde jo over 5g karbo..
Rin sa for siden:
Var det den med rema1000-logo på blå boks? De oppdaterte næringsinnholdet på den for en stund siden til 3-4 kh/100g, men ikke over 5, med mindre de endra etiketten igjen veldig nylig. :eek:
Photobscura sa for siden:
Om man ikke bare ser på prisen, synes jeg Go Tan er den udiskutablet beste på smak. 3 gram kh per 100 ml. Helt på det jevne, synes jeg.
Yonah sa for siden:
Jeg har gått over til å kun bruke den. Smaken er så mye bedre og det er en stor fordel at den er i tetrapack og ikke hermetikk. I det siste har det jo kommet frem at hermetikk bokser med slik plastbelegg er spesielt kreftfremkallende.
kamp sa for siden:
Rema 1000
Yonah sa for siden:
Her har de på kiwi(en av butikkene) og rema 1000.
Moogie sa for siden:
Det merke har jeg ikke vært borte i. Må spørre butikkene om den
Ja, det er jo også et godt poeng. :) Men seriøst, smaken - det er så stor forskjell på denne og de billigste typene at det er ikke er snakk om å kjøpe noe annet. ;) Det er som med etter at jeg testa Mutti sine hakkede tomater, da ble det vanskelig å gå tibake til Rema 1000/Eldorado. (Noe jeg anbefaler! Ikke snakk om mange kronene forskjell, heller).
Både Kiwi og Rema 1000 her i Oslo selger dem. De inneholder 250 ml, og koster 15-18 kroner, så forholdsvis dyrere enn billigmerkene, men det synes jeg det er verdt. De ser sånn ut:
kamp sa for siden:
Jeg kjøper også Aroy d sin melk. Finnes i 2,5 dl 5 dl og 1 liters kartogner
Greit å lage yoghurt med den store kartognen. Koster 30kr for en liter.
Den har jeg aldri sett. Hvor kjøper du den?
Carisma sa for siden:
Tyrkeren på Tøyen hadde Aroy D før hvertfall. Aldri sett den i så stor, men mulig de kan ta inn siden de fører den.
kamp sa for siden:
Finner den på de fleste asiatiske butikker. Den er testet til best i smak og inneholder kun kokos og vann, ingen e stoffer.
Supert, takk! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.