< Tilbake til oversikten

Riktige grønnsaker

Suann sa for siden:

Finnes det en tråd med oversikt over riktige grønnsaker/de som egner seg best på lavkarbodiett?
Eller en tråd som viser hvilke grønnsaker som er best mht næring og slikt?
har spist safe: broccoli, agurk, issalat og blomkål men begynner nå å bli litt lei av bare de.

Jabba sa for siden:

Vet ikke om det finnes en tråd - men vi kan kanskje supplere lista di i tråden her:
Paprika, minimais, squash, sellerirot (ypperlig grønnsak!!!), spinat, aubergine, knutekål, avocado, rosenkål og jordskokk er de jeg kommer på i farta....

Nerthus sa for siden:

Grønnsaker som vokser over jorda! Supplerer med sopp og asparges som er mine favoritter :)
Litt løk kan du også ha i maten din. Hvitløk er perfekt, man bruker så små mengder at kh-innhold ikke egentlig er noe tema. Hva med chili? Og krydderurter som feks basilikum og persille, gressløk?

Suann sa for siden:

Tusen hjertelig alle sammen :)

Yrla sa for siden:

En veiledende grense er på max 5 g karbo pr 100 gram. De grønnsaker som er på den og i underkant av den kan man spise. Noen inneholder mer, som hvitløk, løk og urter, men om man bare tar noen få gram kan man holde totalen nede likevel. Jeg spiser litt rå gulrot selv om det er fy fy, men kun 50 g tilsvarer karbo-innholdet i en kjempetomat. Så om du blir klar over hva de forskjellige inneholder kan du mikse og matche innenfor et ideelt totaltall.Og for ikke å ødelegge for noen; gulrot bør spises rå med tanke på blodsukkerstigningsforskjellen på rå og kokt.

Hamster59 sa for siden:

Om man spiser gulrot, er det lurt å innta fett sammen med det, pga fettløselige vitaminer som gulrota inneholder (husker ikke hvilke).

Tula sa for siden:

Reddiker! Kun 2,5g pr 100g i de. =)

Anbefales ovnsbakt med smør og litt purre.
Nydelig til både kjøtt og fisk.

smgj sa for siden:

A-vitamin rekker ivrig opp hånden og hopper på stolen :D

sjuggerpløm sa for siden:

Alt som vokser over jorda ja. Jeg elsker woket kinakål, med godt smør, bittelitt finhakket løk, og blomkålbuketter. Ha på det krydderet du liker. Jeg er veldig glad i peppermix, og drukner stort sett maten min i det. :nam:

Bestemamma sa for siden:

Gulrot dyppet i rømme...nammmmm:D

Hamster59 sa for siden:

Takker og bukker (og neier)! :)

Marina sa for siden:

Sellerirot er kjempegodt! :D Prøvd det for første gang på fredag, og følte meg nesten snytt for at jeg ikke har prøvd det før! Men så lurer jeg på: kan man spise sellerirot delv om den vokser under bakken? Ser at noen bruker det mye, mens andre ikke spiser noen rotgrønnsaker..

Noenkiloformye sa for siden:

Sellerirot er unntaket fra "kun grønnsaker som vokser over jorden" :)

Marina sa for siden:

Aha! Da forstår jeg litt mer :) Takktakk

Spinnerette sa for siden:

Jeg og! Oppdaget den for bare et par uker siden, og er helfrelst! :D

Catticatti sa for siden:

Grønn asparges! Pleier å lage forskjellige kryddersmør som jeg har i kjøleskapet, klart til bruk. Nykokt grønn asparges og rosenkål med kryddersmør som smelter utover....nam!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.